BMW: dramatické zlepšenie efektivity motora vstrekovaním vody do sania

919

Vzduch, ktorý tlačia turbodúchadlá do spaľovacích komôr valcov, je potrebné chladiť jedným alebo viacerými medzichladičmi. BMW však tvrdí, že aj tieto chladiče majú určité limity a pri vysokej rýchlosti motora nestíhajú chladiť v tak vysokej miere. Pozreli sa preto tomuto problému na zub a prichádzajú s technológiou vstrekovania vody do nasávania.

BMW demonštruje
Chladnejší stlačený vzduch redukuje tendenciu klepania motora, zlepšuje efektivitu spaľovacieho procesu a zároveň interne chladí spaľovací priestor. Ďalšou výhodou tohto systému je to, že vzduch s nižšou teplotou má vyššiu hustotu, čo rezultuje možným vyšším objemom vzduchu vo valcoch a teda nárastom výkonu.

Vnútorné chladenie je navyše prospešné aj pre iné časti motora. Zabraňuje to poškodeniu piestov, výfukových ventilov a katalyzátorov a v neposlednom rade znižuje zaťaženie túrb dôsledkom nižšej teploty výfukových plynov.

Ďalším dôvodom implementácie tejto sústavy je to, že vyšší kompresný pomer znamená lepšiu efektivitu. Kompresný pomer má však tiež svoje limity, nakoľko sa môže objaviť klepanie motora pri plnej záťaži. Vnútorné chladenie však nielen zvyšuje kompresný pomer motora, ale i zabraňuje tomuto nepriaznivému javu.

Prvotinou je safety car pre MotoGP s výkonom 465 k
Zdá sa, že táto technológia už nie je vo fáze konceptu, ale hotového produktu, nakoľko ho BMW M4 vo forme Safety Car pre MotoGP už aj bude reálne využívať. V jeho prípade je nádrž s vodou umiestnená v zadnej časti a pojme okolo 5 litrov. Spolu s ňou systém tvorí i čerpadlo, rôzne senzory a ventily. Všetko je riadené preprogramovanou riadiacou jednotkou.

Voda je vstrekovaná cez vstrekovače tlakom 10 barov a jej spotreba závisí podľa štýlu jazdy. Pre hrubú predstavu BMW uviedlo, že pri rýchlejších jazdách po diaľnici stačí vodu doplniť pri každom piatom tankovaní. Navyše tento systém údajne nevyžaduje žiadnu údržbu, čo zlepšuje jeho praktickosť.

Podľa dostupných informácii má toto BMW M4 výkon až 465 koní oproti pôvodným 431 a zároveň nižšiu kombinovanú spotrebu o 0,7 l/100 km (7,6 l/100 km). Znamená to teda 9,3-percentný nárast výkonu a 9,2-percentný pokles spotreby, čo sú celkom zaujímavé čísla.

Fungovanie tohto systému si môžete pozrieť v ukážke nižšie. Produkčný model so vstrekovaním vody by sme mali spoznať už čoskoro.

Technológia vstrekovania vody do sacieho potrubia je blízkou budúcnosťou v produkčných automobiloch značky BMW. Podľa výrobcu sa týmto radikálne zvyšuje výkon a znižuje spotreba.