BMW 7: karbónové jadro a laserové svetlá

1261

Nový najhonosnejší a najpokrokovejší automobil značky BMW je konečne tu. Po stránke dizajnu už nie je čo viac poriadne hovoriť, ten sme totiž spoznali už začiatkom roka, kedy bol prichytený bez kamufláže. Nie je to taký medzigeneračný skok ako pri konkurenčnej S-class, avšak oproti predchodcovi vyzerá podstatne agresívnejšie a zachováva si tú typickú mníchovskú športovosť. Generácia G11 / G12 príde samozrejme v dvoch dĺžkach, kratšia meria 5098 mm s rázvorom dlhým 3070 mm a predĺžená verzia bude mať až 5238 mm s rázvorom náprav 3210 mm. V šírke sa nová “sedmička” nezmenila ani o milimeter (1902 mm), no vo výške zanedbateľne narástla (1478 / 1485 mm). Auto je síce o nejaké milimetre väčšie, avšak z hľadiska váhy si výrazne polepšilo.

Základnú štruktúru nového BMW 7 marketingovo volajú Carbon Core a v praxi ide o skelet zostavený okrem kombinácie oceli a hliníka aj plastmi vystuženými karbónovými vláknami (CFRP). Výsledkom je nielen mimoriadne tuhá karoséria hlavne v oblasti kabíny, ale aj podstatne nižšia váha celého automobilu. G11 je totiž až o 130 kg ľahšia od svojho predchodcu a začína tak na 1725 kg podľa normy DIN. To je len o 50 kg viac od BMW radu 5 s porovnateľným motorom.

""

Nová generácia radových šesťvalcov
V mníchovskej vlajkovej lodi má svoju premiéru aj nová generácia šesťvalcových agregátov oboch palív prepĺňaných jedným twin-scroll turbodúchadlom. Základným benzínovým motorom je šesťvalec s objemom 2998 cm3 vo verzii 740i. Tento disponuje výkonom 240 kW / 326 k v rozmedzí 5500 až 6500 ot./min a krútiacim momentom 450 Nm medzi 1380 až 5000 ot./min. Po stránke dynamiky zvládne stovku za 5,5 s a dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť 250 km/h. Priemerná spotreba sa má pohybovať okolo 6,8 l/100 km.

Výkonnejšou zážihovou alternatívou bude zdokonalený vidlicový osemvalec s dvomi dvojkomorovými turbami vo variante 750i xDrive / 750Li xDrive. Z objemu 4,4 litra dokáže vyprodukovať 330 kW / 450 k pri 5500 až 6000 ot./min, pričom vrchol krútiaceho momentu 650 Nm sídli v rozmedzí 1800 až 4500 ot./min. S V8 verzia G11 šprintuje z nuly na 100 km/h už za 4,4 sekundy a v akcelerácii ju zastaví obmedzovač pri 250 km/h. Tento agregát by si na stovku kilometrov mal pýtať v priemere 8,3 litra benzínu.

Zatiaľ jedinou naftovou možnosťou bude typ 730d xDrive / 730Ld xDrive využívajúci šesťvalcový trojliter s twin-scroll turbodúchadlom s variabilnou geometriou. Jeho výkonové maximum je 195 kW / 265 k pri 4000 ot./min, no už od 2000 po 2500 ot./min zaberá 620 Nm. 730d xDrive vykoná disciplínu 0-100 km/h za 6,1 sekundy a maximálna rýchlosť taktiež sídli pri 250 km/h. Veľmi zaujímavá je kombinovaná spotreba nafty, ktorá by mala byť v okolí 4,5 až 5,0 l/100 km.

V ponuke bude dostupný aj benzínovo-elektrický plug-in hybrid 740e (spolu s 740Le a 740Le xDrive), ktorého základom je prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec s výkonom 190 kW / 258 k v rozsahu 5000 až 6500 ot./min a krútiacim momentom 400 Nm (1250 – 4800 ot./min). Tento tvorí pár s elektrickým motorom (70 kW / 95 k & 250 Nm), čím spoločne dávajú 240 kW / 326 k. Stovka tomuto modelu trvá 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť siaha tesne pod 240 km/h. Elektrický dojazd tvorí 40 km, počas ktorého možno vyvinúť maximálku elektronicky obmedzených 120 km/h. Kombinovaná spotreba sa má pohybovať okolo 2,1 l/100 km.

Súčasťou vynovených motorizácii je obdobne vylepšená osemstupňová automatická prevodovka Steptronic, štandard v každej verzii, ktorá dokáže preraďovať na základe údajov z navigácie. Systém xDrive taktiež prešiel zdokonaľovacím procesom.

Vonkajší komfort a asistencia
Nové BMW radu 7 príde na trh so štandardnými full-LED svetlometmi. Ich dosah je okolo 300 m a sú skombinované so systémom BMW Selective Beam, ktorý zabezpečuje neoslepovanie oprotiidúcich vodičov. Vyšším stupňom osvetlenia bude po vzore modelu BMW i8 laserová technológia BMW Laserlight. Laserové svetelné segmenty v konečnom dôsledku produkujú príjemné číro biele svetlo, avšak ich hlavnou devízou bude dvojnásobný dosah osvetlenia oproti LED, teda až 600 metrov.

""

Z pohľadu jazdného komfortu sú už v základe nainštalované vzduchové tlmiče na oboch nápravách s technológiou automatického vyrovnávania a systémom Dynamic Damper Control. Nebude chýbať aktívne riadenie či systém Executive Drive Pro s aktívnou stabilizáciou a predikciou na základe údajov z navigácie.

Balík asistenčných systémov bude v BMW radu 7 poriadne veľký. Nachádza sa tu napr. asistenčný systém riadenia a predchodu medzi pruhmi, asistent zotrvania v jazdnom pruhu, rôzne prevenčné a výstražné systémy pred kolíziou ako aj asistent dopravnej zápchy. Samozrejmosťou sú aj prvky ako adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, pohľad na auto z vtáčej perspektívy Surround View so zobrazením 3D View a Panorama Side View. Veľkou novinkou, ktorá si v sériovom automobile odbíja premiéru, je automatické parkovanie bez potreby vodiča za volantom. Ide o funkciu vykonávanú diaľkovo prostredníctvom kľúča BMW Display Key, čím sa “sedmička” zaparkuje aj do tých najužších parkovacích boxov či garáží.

""

Vo vnútri ako v bavlnke
Jednou z revolučných zmien v kabíne bude nové rozhranie infotainmentového systému, ktoré dokáže prijímať pokyny aj prostredníctvom dotykov na obrazovku. Táto funkcia prichádza popri dobre známom ovládači iDrive-u na stredovom tuneli. Novinkou je tiež ovládanie gestami, ktoré zaznamenávajú 3D senzory. Ovládať nimi možno napr. hlasitosť rádia či telefón. Systém je navyše nastaviteľný a k jednotlivým gestám možno priradiť funkcie podľa svojho gusta. K tomu sa tu nachádza aj stojan na smartfóny, ktorý zabezpečuje induktívne (bezdrôtové) nabíjanie.

Sedadlá v oboch radoch sú elektronicky nastaviteľné, všetky disponujú aktívnou ventiláciou a tie zadné majú dokonca aj masážnu funkciu. Pasažier za sedadlom spolujazdca si môže odsunúť spomenutú sedačku o 90 mm vpred a svoje kreslo sklopiť do takmer horizontálnej polohy. Na hlavových opierkach predných sedadiel sa nachádzajú dve 10-palcové obrazovky a navyše v strednej časti je ešte jeden vyberateľný tablet s uhlopriečkou 7”. Verzia s predĺženým rázvorom bude mať dokonca aj panoramatickú strechu.

""

O maximálny komfort sa postará taktiež automatická štvorzónová klimatizácia, ktorá vďaka funkcii Ambient Air s ionizáciou vzduchu dokáže vyprodukovať osem rôznych vôní. Samozrejmosťou je high-endový britský zvukový systém Bowers & Wilkins so sústavou 16 reproduktorov a 10-kanálového zosilovača. Disponuje výkonom až 1400 wattov. Punc dokonalosti dodáva interiéru ambientné diódové osvetlenie so svetelným uvítacím koberčekom.

Cena nového BMW radu 7 (G11 / G12) zatiaľ uverejnená nebola. Bližšie technické informácie si môžete prezrieť v dokumente nižšie.

Vlajková loď značky BMW prichádza v šiestej generácii s poriadne nadupanou technikou. Pekne schudla a dostala do vienka i novú generáciu radových šesťvalcov.