PREPISUJÚ SA DEJINY: Po roku 2035 si v Británii nekúpite naftové, benzínové a ani hybridné auto

3286
Zdroj: redakcia

Veľká Británia plní posledné roky titulky svetových médií. Z tohto ostrovného kráľovstva prichádza po cirkuse s Brexitom jedna skutočne bizarná správa. Podľa pôvodného plánu mal byť do roku 2040 pozastavený predaj áut poháňaných spaľovacím motorom. Britská vláda skrátila čas na dosiahnutie tohto cieľa o ďalších 5 rokov. A nám z toho stojí rozum.

Na vystúpenie z Európske únie (EÚ) mala Veľká Británia údajne množstvo dobrých dôvodov. O to prekvapivejšie vyznie najnovší termín oficiálneho ukončenia predaja automobilov poháňaných spaľovacími motormi.

Britský premiér Boris Johnson
Zdroj: Agentúra AP

Takto extrémne tlaky na riešenie „bezemisnej“ dopravy sú vlastné práve EÚ a britská vláda ich evidentne horlivo aplikuje do praxe z vlastnej vôle. Každopádne, nejde o dobrý nápad. Musím vás však upozorniť, že som do článku pridal niekoľko subjektívnych postrehov.

Ani kvapka paliva

Ako už napovedá nadpis, britskí motoristi si po roku 2035 nebudú môcť kúpiť benzínové, naftové a dokonca ani hybridné vozidlá. To znamená, že po roku 2035 nebudú „na ostrovoch“ v predaji mild-hybridy, klasické hybridy, či plug-in hybridy. Scénu dostanú samé pre seba výhradne elektromobily či autá s pohonom na palivové články, ktorých príchod na trh pripomína posledných 10 rokov spomalený film.

Hybridy do zásuvky sa po týchto správach stávajú len bezvýznamným medzičlánkom automobilovej epochy
Zdroj: Land Rover

Za týmto rozhodnutím si stojí aj samotný britský premiér Boris Johnson, ktorý už v časoch  pôsobenia v pozícii starostu Londýna neskrýval svoje nadšenie pre „bezemisnú“ dopravu. O tomto najnovšom ekologickom opatrení sa Johnson chystá rečniť na novembrovom klimatickom summite Spojených Národov. Zároveň sa však nechal počuť, že pokiaľ to bude možné, tento dátum bude posunutý ešte bližšie k prítomnosti.

Pokrivený trh

Ide o skutočne odvážny krok, ktorý však môže naraziť na tvrdú stenu s názvom „realita“. Elektromobily sú totiž aj po poslednej približne dekáde svojho historicky najväčšieho rozmachu naďalej výrazne drahšie než klasické modely so spaľovacím motorom. Vzhľadom na to, že výrobné cykly elektrických modelov sú pomerne dlhé, je dosť pravdepodobné, že kým príde rok 2035, na trhu sa udeje nanajvýš jedna až dve kompletné generačné obmeny tohto druhu áut.

Mercedes-Benz EQC zaznamenal na domácom trhu pomerne výrazné fiasko. Za posledné dva mesiace roka 2019, kedy bol už model uvedený na trh, sa predalo iba 55 kusov. V porovnaní s Audi e-tron, ktoré si za prvý mesiac objednalo 478 záujemcov, ide skutočne o slabý výsledok. Tieto čísla sú však aj naďalej extrémne nízke v porovnaní s autami s pohonom na benzín či naftu.
Zdroj: Mercedes-Benz

Je teda dosť ťažké predpokladať, že by ceny elektrických modelov padli na tak prijateľnú úroveň, ktorá osloví nielen širokú, ale rovno celú motoristickú verejnosť. Pokiaľ by však elektromobily nedosiahli prijateľné ceny, môže sa stať, že začnú zákazníci „šťaviť“ svoje spaľovacie autá o niekoľko rokov dlhšie a trh s automobilmi začne postupne kolabovať z dôvodu nízkych predajov.

Nátlak

Dátum kompletného prechodu trhu na elektrické modely vychádza z predpokladu, že bude na verejnosť vyvinutý dostatočný tlak a modely so spaľovacími motormi nakúpenými pred rokom 2035 budú do roku 2050 zošrotované a vymenené za elektromobily. No a aby sme si pripomenuli, čím je rok 2050 špeciálny, podľa Parížskej klimatickej dohody majú do tohto roku zúčastnené krajiny prejsť na uhlíkovo-neutrálnu ekonomiku.

Porsche Tycan nie je zrovna auto, ktoré by si po definitívnom prechode Británie na elektromobilitu mohlo dovoliť viac než „vrchných“ 5% občanov.
Zdroj: Porsche

Automobilový priemysel sa týmto pádom dostáva do neuveriteľne absurdnej situácie. Výrobcovia musia investovať miliardy do vývoja čo najpestrejšej ponuky modelov dostatočne rýchlo, aby priniesli na trh auto prakticky pre každého. Zároveň musia stlačiť ceny elektrických modelov na znesiteľnú úroveň, a to všetko s vedomím, že o 15 rokov môžu pripraviť trh na celé palety modelov, ktoré ľudia uprednostnia pred poctivo udržiavanými spaľovacími modelmi.

Teória verzus prax

Teoretizovanie politikov, ktorí menia tváre priemyslu a trhu, nebolo ešte nikdy takto rozpačité. Elektromobily potrebujú prejsť ešte poriadne dlhú cestu, aby mohli nahradiť viac než 100 rokov vyvíjané spaľovacie motory. Je však zaujímavé, že politici aj naďalej upriamujú veľkú časť svojej pozornosti na autá, ktoré tvoria len malý zlomok celkového objemu vyprodukovaných emisií v celosvetovom merítku.

Aj táto plaketka sa poberie z britských showroomov po roku 2035
Zdroj: redakcia

Kým sme sa bavili len o tom, že spaľovacie autá nepatria do centier miest, kde ľudia často dýchajú splodiny len niekoľko centimetrov od výfukových potrubí, osobne toto rozhodnutie chápem. Snažiť sa však chytiť pod krk jedno z najdôležitejších priemyselných odvetví a čakať, že sa s tým vysporiada bez komplikácií a globálnych ekonomických následkov? O tom teda celkom pochybujem.

Zdroj: Driven, Welt, Carthrottle, Reuters,