Audi RS5 TDI concept využíva e-turbo

874

História označenia TDI sa začala písať presne pred 25 rokmi. V koncerne Volkswagen bol vyvinutý prvý naftový agregát s označením TDI. Mal 5 valcov, objem 2,5 litra a výkon 120 koní. A prečo by vás toto malo zaujímať? Pretože v nasledujúcich riadkoch si prečítate, ako veľmi pokročila veda a technika v automobilovom priemysle len za 25 rokov.

Ingolstadtská automobilka vytvorila koncept RS5 TDI, ktorý využíva trojlitrový vidlicový šesťvalec s dvojicou turbodúchadiel spaľujúci naftu. Disponuje skvelým výkonom 385 koní a krútiacim momentom až 750 Nm, ktorý je dostupný od extrémne nízkych otáčok (na diesel), a to od 1 250 po 2 000. Zrýchlenie z 0-100 km/h zvládne iba za 4 sekundy, z 0-200 km/h mu to trvá 16 sekúnd a dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť až 280 km/h. Obmedzovač je uložený až v 5 500 ot./min. Popri veľmi slušných dynamických parametroch poteší spotreba, ktorá je údajne podľa výrobcu na hodnote len 5,3 litra na 100 km.

A v čom by mal byť tento koncept zaujímavý? V preplňovaní. Motor je dopovaný dvomi turbami – jedným konvenčným a druhým elektrickým. Vlastne to nie je ani tak e-turbo, ako skôr “e-kompresor”. Namiesto klasickej turbíny je v ňom elektrický motor, ktorý roztočí koleso kompresora na rýchlosť 70 000 otáčok za minútu a to v priebehu niekoľkých stotín sekundy. E-turbo primárne používa rekuperovanú energiu. Na spracovanie elektrickej energie toto zariadenie využíva vlastný 48-voltový elektrický systém, ktorý je pripojený ku konvenčnému 12-voltovému. Zachytená energia sa ukladá do lítio-ionových batérii.

“Pred 25 rokmi prišlo Audi na trh s prvým motorom TDI, kedy sa začala písať prvá kapitola trvalo úspešného príbehu,” hovorí Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen predstavenstva pre technický vývoj. “Naša posledná inovácia je elektrické turbodúchadlo, ktoré ďalej vylepšuje nielen časy zrýchlenia či výkony motorov, ale aj spotrebu. Táto technológia ilustruje možnosti 48-voltových systémov, ktoré momentálne vyvíjame pre použitie v produkčných vozidlách”.

Neznie zle ten nafťák, čo poviete?

Doteraz boli modely RS automobilky Audi poháňané výlučne benzínovými agregátmi. To sa možno zmení s príchodom novej technológie e-turbo, ktorá zlepšuje výkon a znižuje spotrebu.