Nový pretekársky špeciál od motoršportovej divízie Audi je na svete. Nemieri na okruhy, ale na najťažšie preteky sveta – na slávny Dakar. Vpred ho však nepoháňa expanzia fosílneho paliva. Aspoň nie priamo – Audi RS Q e-tron jazdí na elektrinu, ktorú mu vyrába spaľovací motor. Taká je doba.
Áno, ďalší automobil, ktorý sa tvári, že objavil Ameriku vďaka princípu, ktorý už vyše polstoročia používajú parciálne trolejbusy.
Výkon a efektivita
No dobre, pesimizmus odložíme chvíľku do úzadia, sústreďme sa radšej na to, čo táto technológia, odborne nazývaná “range extender”, prináša. Isté výhody totiž má. Spaľovací motor z DTM špeciálu slúži na predĺženie dojazdu a pracuje pri 4 500 až 6 000 ot./min, pričom Audi tvrdí, že ide o najefektívnejšie otáčky, v ktorých jednotka dokáže pracovať – a tu vzniká úspora.
Auto tým pádom dokáže zraziť emisie na menej ako 200 gramov CO2 na každú kilowatthodinu dodávanú do akumulátora. 2,0-litrový štvorvalcový preplňovaný motor cucká šťavu z 295-litrovej benzínovej palivovej nádrže umiestnenej 1,1 metra za prednou nápravou (čiže za vodičom).
Prevodník energie obsahuje aj tretiu motorgenerátorovú jednotku (MGU) na dobitie batérie, ak vozidlu sústavne nakladáte. V Audi Sport vybavili toto vozidlo 50 kWh akumulátorom, ktorý váži 370 kilogramov. Podľa odborníkov z Ingolstadtu je celkový výkon elektrického pohonu okolo 500 kilowattov, čiže 670 koní. Podľa predpisov rally Dakar váži vozidlo najmenej 2 000 kilogramov.
Audi tvrdí, že RS Q E-Tron absolvoval prvý výjazd začiatkom tohto mesiaca v Neuburgu a do konca roka podstúpi komplexný testovací program. Tak uvidíme, ako to dopadne – lebo prekvapivo, na papieri to nevyzerá nelogicky.