Včera sme vám predstavili Toyotu Mirai, auto poháňané vodíkovými článkami, a dnes vám ukážeme Audi A7 h-tron s čiastočne podobným systémom.
Vodíkový pohon
Písmeno H značí skratku latinského názvu pre vodík. Znamená to, že pod kapotou tohto krásavca sa nachádza 300 palivových článkov. Ich jadro tvorí polymérna membrána, ktorá je po stranách obklopená platinovým katalyzátorom.
Pohon na vodík funguje takto: vodík je dopravený k anóde, kde sa rozkladá na protóny a elektróny. Kladne nabité protóny putujú cez membránu do katódy, kde reagujú s kyslíkom fúkaným turbodúchadlom, čím vzniká vodná para. Tá vychádza zo systému cez umelohmotné výfuky. Počas tejto reakcie mimo článkov elektróny poskytujú elektrický výkon. Jeden článok vie vyprodukovať 0,6 až 0,8 V, pričom systém operuje pri napätí 230 až 360 V. Nevyužitý vodík sa prostredníctvom recirkulačného ventilátora vracia späť do anódy.
Maximálna kapacita článkov je dokopy 5 kg, čo pri spotrebe jedného kilogramu na 100 km znamená dojazd 500 km. Mimochodom, spomenutá spotreba vodíka je ekvivalentná 3,7 litrom benzínu/100 km. Tankovanie k tomu netrvá dlhšie než 3 minúty.
Elektrický pohon
Druhá alternatíva pohonu A7 h-tron sú batérie s kapacitou 8,8 kWh z Audi A3 e-tron. Poskytujú maximálny dojazd 50 km s tým, že môžu byť dobité rekuperáciou alebo bežnou nabíjačkou. Nabíjanie napätím 230 V trvá 4 hodiny, pri použití 360 V je čas polovičný.
Energia z využitia vodíka či batérii poháňa dva elektrické motory. Každý je na jednej náprave bez vzájomného mechanického spojenia so spoločným výkonom 231 koní (krátkodobo 310 k) a 540 Nm. Nefiguruje tu bežná prevodovka, nakoľko prevod je len jeden, a to s pomerom 7,6:1. Napriek tučnej váhe (1 950 kg) je však päťdverové kupé s časom zrýchlenia 7,9 sekundy celkom svižné. Maximálna rýchlosť je 180 km/h.
I keď je voz ako prototyp hotový, do sériovej výroby sa ešte nedostane. V Ingolstadte sa rozhodli, že produkčný model vypustia až vtedy, keď bude trh a infraštruktúra na to pripravená.
Koncept Audi A7 Sportback h-tron predstavuje víziu, ako vidia autá na palivové články Nemci.