Pretrite si vašu očnú mikroflóru, pozrite sa do diaľky a potom naspäť do blízka, pokojne si dajte pár drepov, alebo sa aj štípnite. Nič to nezmení na fakte, že Alza skutočne predáva restomodované Zastavy 750 (Fiat 600 v licenčnej výrobe), no s elektrickými vnútornosťami.
Parametrami neohúria, obočie však nadvihnú cenou.
Sto tabletov týždenne, 15 áut ročne
Takto, Alza nie je pravdepodobne tým prvým miestom, kam by ste išli v prípade, že vás láka kúpa elektromobilu. Aj napriek tomu si však u nich pár elektráčov kúpiť môžete – nejde pritom len o čínske autíčka, ktoré naša legislatíva pozná ako štvorkolky a tak je všetko v poriadku. Ponúkajú napríklad aj plnokrvné elektromobily od renomovaných výrobcov, napríklad obľúbený Nissan Leaf.
Teraz však v Alze trocha pohrotili. V ponuke sa im objavili rovno tri verzie elektromobilov od macedónskej manufaktúry ZAS Electric. Ide o celkom jedinečné ukážky toho, do akých úžasných čias sa ľudstvo dostalo, alebo podozrivý obchod, ktorý sa neoplatí? Niečo medzi.
V prvom rade, ZAS Electric nie sú žiadni amatéri. Táto firma sa špecializuje na úpravu starších automobilov na elektrický pohon už dlhšie a na rováši majú napríklad elektrické Porsche 911 či Volkswagen Beetle.
Na predaj je Tatra 148 s prúdovým motorom zo stíhačky! Viete, na čo slúžila?
Na svojej stránke uvádzajú, že momentálne stavajú aj repliku Alpine A110 na elektrinu! Toto všetko pri zachovaní približne podobných parametrov, ale napríklad aj manuálnej prevodovky, ak si to zákazník praje.
A o tomto to je – zákazníkove prianie. Originalita. Aj keď sú v Alze predávané Zastavy najrozšírenejším modelom fabriky, ročne ich vyrobia len 15 kusov. Každé jedno auto je napokon dokončené vo finiši, ktorý je vždy konzultovaný s novým majiteľom. Na svete tak nestretnete dva rovnaké kúsky a aj preto predpokladáme, že Alza tu slúži len ako sprostredkovateľ.
Rovnaký výkon aj hmotnosť
A teraz niečo ku konkrétnym automobilom. Sú na predaj tri verzie: G20, TC20 a TCR20. Všetky vychádzajú z Fiatu 600, respektíve Zastavy 750. Napriek tomu, čo si myslíte, všetky modely sú plne homologizované a majú platnú TÜV certifikáciu, takže postaviť ich na značky by nemal byť žiadny problém.
O pohon sa stará 20-kilowattový elektromotor, ktorý so 600 kilogramov vážiacim autom nemá veľa práce. Počuli ste správne – hmotnosť aj výkon sedia s pôvodným Fiatom 600! Pohonné ústrojenstvo dopuje šťavou malá, 10 kWh batéria. Len pre porovnanie, podobné batérie majú dnešné plug-in hybridné automobily.
So spotrebou 8,5 kilowattu na sto kilometrov to teda vychádza na približne 120 kilometrov dojazdu. To nie je zasa úplne najmenej, než ako by sa dalo čakať, za cenu začínajúcu na 24 891 eurách to je ale naozaj máličko. O niečo zaujímavejšia, ale zároveň aj drahšia, je verzia TCR20, ktorá vychádza z okruhového Abarthu a dosahuje maximálnu rýchlosť až 140 kilometrov za hodinu. Stojí “len” 29 635 eur a 7 centov. Áno, to je približne ako stredná Škoda Superb alebo výborne vybavený Volkswagen Golf!
Napriek všetkému negatívnemu, čo tu odznelo, sme veľmi radi, že podobné stroje vznikajú. Aj keď ide len o drahé kusovky, je to očividný dôkaz, že ani po prechode na “dobu elektrickú” nepatria staré autá výhradne do minulosti. Alebo je to skvelá biznisová príležitosť pre vás – urobiť to ako ZAS, len trocha lepšie. A napríklad so škodovkami. Ide niekto do toho?