Mini vždy vyrábalo autá kompaktnej veľkosti. Countryman predošlej generácie svojimi rozmermi siahal na modely nižšej strednej triedy, zvyšok modelovej rady sa však držal pri zemi. Súčasný „vidiečan“ ide ešte ďalej a stáva sa plnohodnotným zástupcom triedy kompaktných SUV.
Označenie John Cooper Works ostalo vyhradené iba niektorým modelom Mini. Bez zbytočného objasňovania histórie tohto názvu ide o najvýkonnejšie varianty modelovej rady. Nie som si ale istý, či si práve tento variant značky túto výsadu zaslúži a či by nemal ostať iba pre menšie a naozaj športové modely.
Novinka zvonku
Mini ako kompaktný crossover alebo menšie SUV? Vlastne prečo nie. Teraz sa už málokto hrá na presne definované triedy. Countryman oproti svojmu predchodcovi poriadne narástol a rozmermi nezaprie svojich príbuzných BMW X1, prípadne X2. Dizajnovo sa snaží odlíšiť od svojich súrodencov a vytvoriť akúsi vlastnú kategóriu.
Milý „kukuč“ nahradil agresívnejší výraz. Oválne predné svetlá vystriedali hranaté so zaujímavým podpisom denných lediek. Maska chladiča po novom zaberá podstatnú časť predku s odhodlaním požrať všetky autá pred sebou.
Zboku vyniknú veľké 20-palcové kolesá s troškou pneumatiky okolo. V porovnaní s predchodcom sú ochranné plastové lemy subtílnejšie a vo farbe karosérie. Len škoda použitia klavírneho laku, prípadné odreniny bude hned vidieť. Veľké dierované kotúče predných bŕzd prezrádzajú, že bude nutné krotiť poriadne stádo koní.
Zapustené aerodynamické kľučky dverí začína presadzovať viacero výrobcov a Mini nie je výnimkou. Nie som nadšený ich dizajnom, manipuláciou s nimi a ani tým, že dotykové zamykanie funguje iba na predných dverách.
C-stĺpik dopĺňa plôška so znakom a názvom John Cooper Works a označením ALL4, ktorý prezrádza, že ide o model s pohonom všetkých štyroch kolies. Nemám nič proti nápisom na bočnej strane auta, len by sa možno dal využiť aj účelnejšie, podľa vkusu majiteľa. Čo tak meno alebo prezývka vodiča už priamo z výroby? Odlišne lakovaná strecha so spätnými zrkadlami v kontraste s karosériou a červené pruhy na kapote sú prebraté z predošlého modelu a naznačujú športové ambície tohto Mini.
Zadná časť pôsobí oproti predchodcovi trochu smutne. Chrómové prvky tu už nenájdete a evidenčné číslo sa presunulo nižšie, čím vznikla príliš veľká plocha, narušená iba skoro neviditeľným znakom automobilky. Dojem však vylepšujú štyri reálne koncovky výfukov, ktoré sa dnes už veľmi nenosia.
Bez budíkov
Predchodca dokázal v interiéri upútať množstvom tlačidiel, kruhových a tlačidlových ovládačov, retro analógovými ukazovateľmi rýchlosti a otáčok… Nový Countryman, naopak, šokuje minimalizmom a snahou všetko zasadiť na veľký kruhový displej infotainmentu v strede palubnej dosky.
Bohaté rozmery displeja sú dokonale využité a môžete na ňom zobraziť rôzne typy údajov, ale možno práve kombinácia tých, ktoré potrebujete, nebude vždy možná. Napriek logike a prehľadnosti jednotlivých položiek menu s veľkými ikonami bude každý úkon odvádzať pozornosť od diania na ceste.
Materiály palubnej dosky na mňa pôsobia rozporuplne. Na jednej strane je potrebné pochváliť úsilie o použitie čo najväčšieho množstva recyklovaných materiálov, na strane druhej to uberá na luxusnom dojme. Hrubá a drsná tkanina z PET fliaš je iste dobrý nápad, ja si však v prémiovom modeli predstavujem na takto exponovanej časti interiéru určite príjemnejší materiál. V noci to trochu zachraňuje ambientné osvetlenie závislé od zvoleného jazdného režimu.
Športový volant prekvapí nadpriemernou hrúbkou venca a vkusným kúskom „opaska“, ktorý tvorí jeho tretie rameno. Chválim aj tradičné a dobre dostupné tlačidlá na ovládanie audia a tempomatu.
Na ovládacom paneli stredovej konzoly ostali iba páčky štartovania, voliča prevodovky a jazdných režimov zvaných po novom „Experiences“. Plus nejaké tlačidlá na ovládanie základných funkcií vrátane prístupu k jazdným asistentom.
Športové sedadlá poskytujú slušnú oporu v zákrutách, ako aj dostatočné pohodlie, podporené široko nastaviteľnou bedrovou opierkou. Sedí sa možno vyššie, ako by som si prial, ale rýchlo som si zvykol. Chcelo by to však nastaviteľnú dĺžku sedáku a väčšiu oporu ramien. Pedále sú umiestnené hlboko a umožňujú športový posed s vystretými nohami. Vzadu sa aj vďaka posuvným sedadlám s nastaviteľným sklonom chrbtovej časti sedí výborne.
John Cooper Works
Štartujem otočením zapusteného „kľúča“ na stredovej konzole. Nasleduje predletová príprava. Stlačením jedného z mála klasických tlačidiel otváram menu s asistentami. Vypínam sledovanie maximálnej rýchlosti, počkám na zatvorenie notifikácie, vnorím sa hlbšie do menu a zbavím sa Start-Stop systému. Po zatvorení ďalšej notifikácie vypnem aj zvuk motora. Pri ňom sa chvíľu zastavím. Neviem, či som niekedy počul vernejší zvuk generovaný audio sústavou. Presne nasleduje otáčky, pri uvoľnení akcelerátora v športovom režime Go-Kart pekne odzadu zabuble. A ak ho raz vypnem, ostane vypnutý aj pri ďaľšom spustení motora.
Motor má dostatok výkonu a na prácu s plynom reaguje veľmi rýchlo aj vďaka skvele pracujúcej prevodovke. Málokedy som mal pocit, že ju potrebujem prepnúť do športového režimu, prípadne radiť manuálne. Podvozok je tvrdšie nastavený a na veľkých 20-palcových kolesách je nerovnosti na ceste celkom cítiť. Výhodou je minimálne nakláňanie v zákrutách a dokonalé držanie stopy napriek vyššiemu ťažisku. Hľadanie limitov bolo na suchej ceste náročné a narážalo na pud sebazáchovy. Pomoc zadnej nápravy bolo cítiť, napriek tomu je auto naladené neutrálne až jemne nedotáčavo. Benevolentne nastavená stabilizácia pomáha v zábave, ale stráži vodiča pred fatálnymi chybami.
Ocenil som výborne dávkovateľné brzdy a perfektne vyvážené a prirodzene pôsobiace riadenie. Chýbali mi adaptívne tlmiče a objasnenie funkcií množstva ďalších farebných jazdných režimov okrem bežných Eco, Normal a Sport. Nazývajú sa síce inak, ale okrem Go Kart si na ich názvy už nespomeniem.
Napriek vyššej stavbe a skoro kolmému čelnému sklu musím oceniť dobré odhlučnenie od aerodynamického hluku, ako aj od podvozku. Nemôžem sa sťažovať ani na spotrebu, ktorá pri prevahe diaľničnej jazdy neprekročila priemernú hodnotu 8 litrov na 100 km. Okresky ju dokázali znížiť o liter, mesto, naopak, zvýšiť na dvojciferné hodnoty.
Verdikt
Hodnotenie dizajnu nechám na každého z vás. Určite sa ale zhodneme, že prináša niečo nové, od nikoho nekopíruje a na nič iné sa nepodobá. Za to určite palec hore. A Countryman s prívlastkom John Cooper Works? Úprimne, túto kombináciu asi nikto reálne nepotrebuje. Ale som si istý, že sa nájde dostatok záujemcov, ktorí ju budú chcieť.
Základná cena modelu – Mini Coutryman C Essential Variant 1,5 125kW 8AT: 36 960 EUR
Základná cena testovanej verzie – Mini Countryman John Cooper Works ALL4 2.0 221 kW 8AT: 51 810 EUR
Záruka: 2 roky s neobmedzeným počtom najazdených kilometrov (5 rokov / 200 000 km za príplatok)
Registračná daň: 400 EUR
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 221(300)/5750-6500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 400/2000-4500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,4 |
Spotreba - kombinovaná [WLTP] [l/100 km]: | 8,3 - 7,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 505/11530 |
Objem nádrže [l]: | 54 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1735 |
Rozmer pneumatík: | 245/40 R20 |
Dĺžka [mm]: | 4447 |
Šírka [mm]: | 1843 |
Výška [mm]: | 1645 |
Rázvor [mm]: | 2692 |