Mercedes-Benz je jedným z najinovatívnejších výrobcov v automobilovom priemysle. Nielen že zakladatelia tejto automobilky vynašli samotný automobil, ale značka Mercedes-Benz prišla s viacerými prelomovými inováciami, ako napríklad štvorventilová technika, prepĺňanie kompresorom či nezávislé zavesenie kolies. Medzi najvýznamnejšie patrí azda zavedenie systému ABS už v roku 1978 či predstavenie stabilizačného systému ESP v roku 1995. Tieto dva systémy sa významne podieľali na zvýšení aktívnej bezpečnosti automobilov a dnes sú všetci výrobcovia povinní montovať ich do svojich vozidiel. Aby som to zhrnul, prakticky počas celého 20. storočia prinášal Mercedes významné inovácie a dnes to nie je inak. Najväčším inovátorom býva spravidla vlajková loď, trieda S. Nová trieda E však prakticky v ničom nezaostáva a do vyššej strednej triedy prináša technológiu najmodernejších luxusných automobilov, ktorá bude možno v budúcnosti štandardom aj u bežných áut.
Luxus v modernom balení
Nič iné ako pravý kov, skutočné drevo a tie najkvalitnejšie materiály som ani v novej triede E nečakal. Prekvapila ma však futuristickosť interiéru, ktorú doň vniesol obrovský displej. V skutočnosti ide o dva 12,3-palcové displeje, ktoré sú uložené pod spoločným krycím sklom. Prístrojový panel pred vodičom tak akoby plynulo prechádzal do displeja multimediálneho systému na stredovej konzole. Mercedes zvykol robievať skôr konzervatívnejšie interiéry, ale tento prvok spoločne s ambientným osvetlením dáva novej triede E odvážne moderný nádych. Aj po praktickej stránke možno badať isté zlepšenie. Rázvor náprav narástol oproti predošlej generácii až o 65 mm, čo by malo zabezpečiť dostatok miesta na zadných sedadlách. Musím však priznať, že sú aj o triedu menšie autá s motorom uloženým naprieč, ktoré poskytujú vzadu viac priestoru. Otázne je však to, do akej miery je ten priestor využiteľný a či to nie je už len marketingový ťah. Nemôžem totiž povedať, že by som sa na zadných sedadlách cítil stiesnene.
Zamatová sila
Model E 400 4MATIC predstavuje vrchol benzínovej ponuky, pokiaľ nerátame verziu AMG. Mercedes E 400 má pod kapotou 3,5-litrový vidlicový šesťvalec prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel. Jeho parametre sú jednoducho úchvatné – krútiaci moment vrcholí už pri 1 200 ot./min. a zrýchlenie z nuly na stovku je otázkou 5,2 sekundy. To je na tak nenápadnú limuzínu veľmi slušný čas. Obzvlášť, keď ani po naštartovaní nič nenapovedá tomu, že po poriadnom zošliapnutí plynu sa krajina pred vami približuje sakramentsky rýchlo. Motor si totiž pradie úplne potichu. Práve v tomto aute som pochopil, čo je to luxus. Keď pred spotrebou uprednostníte okrem vyššieho výkonu aj ticho, prakticky žiadne vibrácie a v neposlednom rade aj čistejšie spaľovanie v porovnaní s naftovým motorom. V športovom režime sa akoby kdesi z diaľky občas ozvú aj výstrely do výfuku, ale je to všetko tak tlmené, že so zapnutým rádiom si to ani nevšimnete. Jedinou nevýhodou tak ostáva spotreba paliva, ktorá však vzhľadom na veľkosť auta a výkon motora nie je až tak dramatická. Najhoršie je to v meste, kde sme sa počas testu pohybovali so spotrebou okolo 12,5 l/100 km. Pri tak silných motoroch je to však aj liter hore-dole v závislosti od štýlu jazdy. Mimo mesta sa zrejme pod osem litrov nedostanete a na diaľnici, kde vďaka automatickej prevodovke s až deviatimi stupňami pracuje motor pri rýchlosti 130 km/h iba pri 1 700 ot./min., sa spotreba pohybovala okolo 8,7 l/100 km.
Komfort na prvom mieste
Desiata generácia Mercedesu triedy E má najnovšiu verziu jazdného pilota, ktorý dokáže udržať auto vo svojom jazdnom pruhu, aj keď nie sú čiary na ceste jasne viditeľné. Pomocou kamier totiž dokáže identifikovať aj hranicu cesty na jednej strane a oproti idúcu premávku na druhej strane. Na pomoc auta sa tak môžete spoľahnúť oveľa častejšie. Dokonca dokáže aj samé zaparkovať, a to v ňom ani nemusíte sedieť. Ovládate ho pomocou aplikácie v mobile. Zaujímavým prvkom príplatkovej výbavy je však aj vzduchové pruženie s funkciou kontroly pohybov karosérie. Mercedesu sa tak podarilo vytvoriť skutočne komfortný podvozok bez zbytočného nakláňania auta či už v zákrutách alebo pri zrýchľovaní či brzdení.
Resumé
Cenníková cena testovanej verzie síce začína na 62 466 €, ale vďaka nekonečnému zoznamu príplatkovej výbavy sa cena tohto konkrétneho auta blížila k 100 000 €. Na palube však boli prakticky všetky najmodernejšie technológie, s ktorými prišla posledná generácia triedy S. Prezradím vám tajomstvo. Ak už za auto vysolíte takú kopu peňazí, je prakticky jedno, o akú značku pôjde. Aj v prípade tohto Mercedesu si teda môžete byť istí, že za svoje peniaze dostanete to najlepšie a najnovšie, čo má daná automobilka k dispozícii. Ak teda máte dilemu, čo si v danej triede vybrať, vôbec neurobíte chybu, ak sa budete riadiť podľa svojich sympatií k danej značke, či podľa dizajnu. Skôr by som povedal, že ak si neviete vybrať, riaďte sa podľa servisu a služieb, ktoré vám predajca k autu ponúkne.
Základná cena modelu – Mercedes-Benz E 200: 43 560 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz E 400 4MATIC: 62 466 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok), servis na 6 rokov/160 000 km v cene, PZP a havarijné poistenie na 3 roky zdarma
Registračná daň: 2 700 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, zážihový |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem [cm3]: | 3498 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 245 (333)/5250-6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 480 /1200-4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 250 (el.obm.) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,2 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 10,8/6,3/7,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 540 |
Objem nádrže [l]: | 66 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1820 |
Rozmer pneumatík: | 245/45 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4923 |
Šírka [mm]: | 1852 |
Výška [mm]: | 1468 |
Rázvor [mm]: | 2939 |