40 motorov v jednom aute?! História elektromobilov Peugeotu je zaujímavejšia, než ste si mysleli

1321
Zdroj: Peugeot

Elektrický pohon využívalo pár výrobcov už aj v raných časoch automobilizmu, no rýchlo ustúpil benzínu. Peugeot sa jeho študovaním zaoberal už v roku 1902 na pohon zásielkových vozidiel. Vzniklo aj pár modelov, no projekt sa dostal na vedľajšiu koľaj. Automobilka však stále zostávala v pohotovostnom režime.

Peugeot vyhľadával nové technológie aj v 70. a 80. rokoch, keď ponúkol elektrický pohon do prototypu modelu Peugeot 104 a neskôr 205, ako aj do úžitkových vozidiel Peugeot J5 a J9. Dvestopäťka odštartovala sériový program modelu Peugeot 106. A tam to začalo byť zaujímavé: flotila elektrifikovaných modelov stošestiek bola záujemcom k dispozícii prostredníctvom samoobslužného systému. Tak sa v decembri 1993 zrodila kampaň 50 elektrických vozidiel v La Rochelle.

1. 1941: Peugeot VLV, jednoducho dômyselný

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Čeliac nemeckej okupácii a mnohým stratám, automobilka Peugeot v roku 1941 predstavila v tom čase výnimočnú alternatívu: model VLV, pričom skratka znamenala Véhicule Léger de Ville – Ľahké mestské vozidlo. Išlo o malé vozidlo navrhnuté s účinným elektrickým pohonom. Toto ekonomicky dostupné vozidlo, navrhnuté do mestského prostredia, vznikalo tak, aby splnilo dopravné nároky tých, ktorým boli zhabané ich vozidlá, alebo ich z dôvodu prísnych prídelov veľmi drahého paliva nemohli využívať.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Model VLV poháňala elektrina z batérií umiestnených pod prednou kapotou a elektrický motor bez diferenciálu, ktorý roztáčal zadné kolesá. Dojazd vozidla s maximálnou rýchlosťou do 35 km/h sa pohyboval medzi 70 a 80 km. Najčastejšie ho využívali poštári alebo lekári. V závode La Garenne v parížskom regióne vzniklo medzi rokmi 1941 až 1943 dovedna 377 kusov modelu Peugeot VLV.

2. 1993: Peugeot 106 Electric predbehol dobu

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Ako prvý veľký európsky výrobca vozidiel začal Peugeot od júla 1995 predávať elektrické vozidlá aj súkromným záujemcom, pričom prvým takýmto modelom bol Peugeot 106 Electric. Začiatku predaja predchádzal experiment v spolupráci s EDF a miestnym úradom Communauté de Villes de La Rochelle, ktorý trval v rokoch 1993 až 1995. Súkromní záujemcovia, podnikatelia a miestne úrady v tom čase testovali 25 kusov modelu 106 Electric. Z modelu Peugeot 106 sa medzi rokmi 1990 až 2003 vyrobilo dovedna 2 798 246 vozidiel, vrátane 3 542 kusov s elektrickým pohonom.

3. 1994: Ion Concept, prvý návrh elektromobilu do mesta

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Ion sa predstavil na parížskom autosalóne v roku 1994. Vodičovi a spolujazdcovi ponúkal úroveň komfortu a výbavy, ktorá bola ešte aj v sériových vozidlách z prelomu tisícročí považovaná za futuristickú.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Všetko bolo vytvorené a nastavené tak, aby uľahčovalo a spríjemňovalo život na palube: dvojica širokých dverí poskytovala prístup k štvorici sedadiel, na palube sa nachádzali lakťové opierky, CD prehrávač, možnosť bezdrôtového telefonovania, LCD obrazovka a priestor na detské videohry. Peugeot Ion Concept dosahoval dĺžku 3,32 m, šírku 1,60 m a poháňal ho 20 kW (27 k) motor na jednosmerný prúd, ktorý čerpal energiu z nikel-kadmiových batérií.

4. 1996: Tulip ako priekopník car sharingu

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Voľne dostupná, individuálna a verejná mestská doprava, alebo vozidlo Tulip, sa predstavilo v roku 1996 so zámerom spojiť mesto, vozidlo a životné prostredie. Koncept Tulip so sebou priniesol sieť vozidiel na prenájom pripravených na mestské aj verejné využitie, centrálnu riadiacu stanicu, možnosť rezervácie, mobilné zariadenie na starostlivosť o vozidlá a možnosti platby.

5. 1996: Touareg, elektrická štvorkolka do terénu

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Ešte skôr ako mal Touareg Volkswagen, v roku 1996, sa na autosalóne v Paríži predstavilo rovnomenné otvorené vozidlo na voľný čas. S tichým chodom, úplnou absenciou znečisťujúcich emisií a s estetikou typickou pre značku Peugeot, chcelo toto vozidlo naplno predstaviť symbiózu medzi cestovaním, zábavou a prírodou. Elektrický motor dodával výkon 35,5 kW (48 k). Pomáhal mu 1-valcový motor, ktorý pracoval ako generátor elektriny pre batérie. Vďaka tomu malo vozidlo dojazd 300 km a spotrebovalo pri tom 15 litrov paliva.

6. 2000: Les City Toyz, vízia mestskej mobility

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Automobilka predstavila v roku 2000 v rámci svojej expozície na autosalóne v Paríži štyri štúdie vozidiel s futuristickým dizajnom. So svojím tímom ich vytvoril Gérard Welter a vznikli na témy Rok 2000Mestská mobilita. Medzi štyrmi štúdiami označenými ako Les City Toyz sa nachádzali aj dve s elektrickým pohonom: e-doll a Bobslid.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Peugeot e-doll bola štúdia vozidla, ktoré dokáže odviezť tri osoby a poháňali ju dva elektrické motory priamo prevzaté z elektrického skútra Peugeot Scoot’elec. Model Peugeot Bobslid bol 100 % elektrická štúdia s troma sedadlami (jedno vpredu v strede, dve vzadu). Poháňalo ju 40 elektrických motorov rozmiestnených okolo všetkých štyroch poháňaných kolies a využívala riadenie s joystickom.

7. 2009: Peugeot BB1, neprehliadnuteľný mestský elektromobil

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

V roku 2009 na autosalóne vo Frankfurte predstavila značka Peugeot 100 % elektrické mestské vozidlo nazvané BB1. Napriek dĺžke iba 2,5 metra dokázalo odviezť štyroch ľudí. Štúdia plne elektrického vozidla BB1 postavila ideu mestského vozidla na úplne nových základoch: architektúrou, štýlom, dizajnom interiéru, jazdnými vlastnosťami, konektivitou a maximálnym rešpektom voči životnému prostrediu.

8. 2010: Peugeot EX1, elektrický výkon na najvyššej úrovni

Dynamická štúdia EX1 zrýchlila z 0 na 100 km/h za iba 2,24 sekundy a maximálnu rýchlosť 260 km/h dosiahla za úchvatných 5,1 sekundy. Tieto výkony sú výsledkom ostrej aerodynamiky karosérie, ultra ľahkej konštrukcie a dvoch elektrických motorov umiestnených v blízkosti všetkých štyroch kolies s celkovým výkonom 250 kW (340 k). Vďaka karbónovej karosérii a nízkej hmotnosti dokázala štúdia Peugeot EX1 pokoriť na legendárnom okruhu v Montlhéry a taktiež v Číne šesť svetových rekordov – potvrdila to aj Medzinárodná automobilová federácia FIA.

9. 2019: Peugeot e-2008

Po premiére na autosalóne v Kantone v roku 2019 sa nový model Peugeot e-2008 stáva ultra modernou interpretáciou prirodzeného a všestranného zážitku z jazdy. S najmodernejšími technológiami na palube stelesňuje úplne novú generáciu zobrazenia prístrojovej dosky i-Cockpit 3D, výbava a asistenčné systémy sú na úrovni najlepších skúseností značky.

Prvé 100 % elektrické SUV Peugeot poskytuje prístup k novému svetu zážitkov: maximálne očarenie, tichá prevádzka, žiadne vibrácie a voľný vstup do zelených zón s obmedzeným vjazdom. S dojazdom do vzdialenosti 320 km (podľa WLTP), výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 260 Nm (dostupným od 0 km/h) zaručuje prvotriedne zrýchlenie a silu.