Toyota Yaris Cross je úplnou novinkou a ponúka svieži dizajn a moderné technické riešenia. Prišla však do segmentu, kde je dnes tlačenica. To, že konkurencia je silná, neznamená, že Yaris Cross nebude silnou konkurenciou.
Slovné hračky na začiatok máme, poďme priamo na nový Yaris Cross. Toyota ho predstavila ešte minulý rok, ale na európske trhy sa dostal až toto leto. S bežným Yarisom má spoločné asi len meno a zopár dizajnových prvkov. Ozaj, a ešte platformu Toyota New Global Architecture B. Na nej inak príde aj nové terénnejšie Aygo X.
Ale to je naozaj všetko. Yaris Cross je o 24 centimetrov dlhší, o 9 centimetrov vyšší a o 2 centimetre širší. Zadná časť sa výrazne podobá na väčší model RAV4. Kombinácia obrovského nárazníka, tmavého segmentu na streche i pod zadným sklom dodáva pocit rešpektu. Zboku sú si autá tiež veľmi podobné. Všetky rovnakosti však končia pri pohľade na prednú masku. Tá je veľmi svojská a vyzerá dynamicky. My by sme prijali o niečo väčšiu mriežku chladiča, ale ako radi pripomíname, dizajn je len subjektívnou vecou.
Takto vyzerá premiér
V interiéri nám Toyota ukazuje, ako si predstavuje najvyššiu výbavu Yarisu Cross. Takzvaná Premiere Edition je takmer maximálna možná výbava a zvyšné príplatky by sme vymenovali na prstoch jednej ruky. Za všetky stojí za spomenutie príplatkový audiosystém JBL, no dostupné sú aj vizuálne balíčky s rôznymi lištami a doplnkami.
Všetku pozornosť berie trojica displejov. Ten prvý, HUD, premieta obraz priamo na čelné sklo. Je dokonale kontrastný, prehľadný a presne v zornom poli. Varovné signály sa zobrazujú také veľké, že nie je možné si ich nevšimnúť. Druhý displej nahradil prístrojový panel. Alebo väčšinu z neho. Dnes už sú takéto kombinácie obrazoviek a ručičiek dosť raritné a celkovému dojmu príliš nepridávajú. Ten však naprávajú deväťpalcové multimédiá s podporou Apple CarPlay aj Android Auto. Ich základné ovládacie tlačidlá sú stále fyzické a na matnom povrchu displeja sa zachytávajú odtlačky menej.
Pod stredovou obrazovkou nájdete odkladaciu misku ako v klasickom Yarise. Toto je miesto, kde by sme očakávali bezkontaktné nabíjanie. To sa však nachádza v priečinku za voličom prevodovky. Na palube nechýba ani dvojzónová klimatizácia či vyhrievanie sedadiel.
Black on black
Keď sme už pri sedení, to je v Yarise Cross úžasné. Hlavne vpredu. Kožené sedačky poskytujú dokonalú podporu z bokov a výhľad z auta je taký, ako sa na malé SUV patrí. Sedenie vzadu je skôr pre nižších dospelých alebo deti. Zadná lavica je rozdelená v pomere 40:20:40 a stredné sedadlo zároveň plní aj funkciu lakťovej opierky. Ak ho sklopíte, dostanete plne priechodný tunel do kufra a dvojicu stojanov na poháre k tomu.
Nechýbajú ani staré dobré úchyty v strope, ktorých sa môžete pridržiavať, ak sa niekto rozhodne jazdiť rýchlo a zbesilo. Čo nám však chýbalo, je osvetlenie interiéru. Vpredu stropné svetlá sú, no vzadu nie. A v kombinácii s celočiernym interiérom by ste naozaj nechceli hľadať zapadnutý lístok z parkovania na nočnom parkovisku.
Za piatymi dverami sa skrýva 397 litrov batožinového priestoru, a to bez ohľadu na to, či máte hybridný pohon predných kolies, alebo ten klasický. Úbytok nastáva len vtedy, keď si zvolíte pohon všetkých kolies. Vtedy totiž na zadnej náprave pribudne elektromotor. Batožinový priestor je koncipovaný veľmi prakticky a nechýbalo ani dvojité dno na všetky tajnosti. Ak potrebujete prenášať veľké veci, sklopením zadných sedadiel získate dokopy 1 097 litrov.
Hybrid hlavne šetrí
Náš testovaný kus poháňa hybridná sústava s pohonom predných kolies. Za benzínový tím hrá 1,5-litrový motor Hybrid Dynamic Force, ktorého väčší brat poháňa modely Corolla a CH-R. Samotný benzínový motor prispieva k celkovému výkonu 92 koňmi. Elektromotor posúva výkon celého hybridného systému na 116 koní, čo je paradoxne o 9 koní menej ako výkon nehybridnej verzie.
Úlohou hybridného pohonu však nie je trhať asfalt. Minimálne nie v Yarise Cross. Tu je hlavnou úlohou znižovať emisie a spotrebu. A to sa darí perfektne. Počas pokojnej jazdy sme typickú mestskú trasu zvládli za 3,7 litra na 100 km. A táto spotreba je z reálneho prostredia, navyše so zimnými pneumatikami. Na druhej strane, jazda po diaľnici už taká potešujúca nie je.
A ešte jedna drobnosť. Hybrid cítiť najviac pri rozbehoch. Po stlačení plynu pocítite veľmi dynamické posadenie do sedadla a ak máte dostatok energie v batérii, rozbehnete sa úplne potichu. Vo vyšších rýchlostiach sa už zákonite zapája aj spaľovací motor. Ten pri pokojnej jazde nebudete príliš počuť. Hneď ako zatúžite po prudšom zrýchľovaní, svoju trojvalcovú charakteristiku nezaprie a rozhodne dá o sebe vedieť. Ak by ste chceli jazdiť iba na elektrinu, Yaris Cross ponúka aj túto možnosť. Presný elektrický dojazd automobilka neuvádza. Ale malo by zvládnuť menšie presuny po meste v dĺžke od 3 do 5 kilometrov.
Pocit za volantom Yarisu Cross opäť trochu pripomína väčšiu RAV4. Iste, čo sa týka prémiovosti na palube, obe autá sú úplne iné. No v oboch sedíte vysoko a máte výborný rozhľad. Elektrifikácia pridala autu iba pár desiatok kíl, a aj tie pribudli relatívne rovnomerne. Prejazd zákrutami je teda veľmi príjemný a predvídateľný.
Toyota Yaris Cross jasne cieli na mestského vodiča. Ten bude mať z jej hybridného pohonu najväčší úžitok. Tento krok si vyžaduje investíciu navyše, no okrem hybridného pohonu dostanete aj veľmi slušnú výbavu a svieži dizajn. Ak zvažujete kúpu mestského SUV, Yaris Cross je rozhodne auto, ktoré by ste mali vziať do úvahy.
Základná cena modelu – Toyota Yaris Cross Active Dynamic Force: 16 990 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Yaris Cross Premiere Edition Hybrid Dynamic ForceFWD: 24 490 € (bonus 2000€)
Záruka: 3 roky / 100 000 km (+ rôzne varianty záruk za príplatok)
EuroNCAP: 5* (2021)
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | 1,5 Hybrid Dynamic Force FWD |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce: | 3 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1490 |
Najvyšší systémový výkon [kW (k)]: | 85 (116) |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 120 / 3600 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 11,2 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 4,4-5,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 397 |
Objem nádrže [l]: | 36 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1 160 - 1 190 |
Dĺžka [mm]: | 4180 |
Šírka [mm]: | 1765 |
Výška [mm]: | 1590 |
Rázvor [mm]: | 2560 |