TEST: Suzuki SX4 – aký otec, taký syn

2264

S modelom SX4 urobilo Suzuki veľkú dieru do sveta. Výnimkou nie je ani naše malé Slovensko, kde toto auto zaznamenalo neuveriteľný úspech. Pravidelne totiž figurovalo v rebríčkoch najpredávanejších áut a od roku 2006, kedy prišla minulá generácia modelu SX4 na trh, sa predalo už 13 000 kusov. Minulý rok predstavoval predaj modelu SX4 až 60% predaja automobilky Suzuki. Práve preto to vývojový tím jeho nástupcu nemal ľahké. Zastaralú prvú generáciu už bolo potrebné modernizovať, no napriek svojmu veku sa stále dobre predávala. To je jasným signálom toho, že trhu auto vyhovuje, a preto nie sú nutné zásadné zmeny. Keby ho radikálne zmenili, riskovali by odchod verných zákazníkov ku konkurencii. S výmenou generácií modelu SX4 teda došlo iba k miernejším modernizáciám. To dobré sa ponechalo a to menej dobré vylepšili.

Pomerne výrazne sa zmenil dizajn. Je modernejší a korešponduje so súčasnými módnymi trendmi. Auto tiež o čosi povyrástlo. Rázvor osí kolies sa zväčšil o 10 cm a celková dĺžka až o 16,5 cm na výsledných 4,3 metra. Svoje charakteristické črty si ale Suzuki SX4 ponechalo.
Európskejší interiér
Oveľa prívetivejšie je nové Suzuki SX4 aj vo vnútri. Palubná doska má príťažlivejší a štýlovejší tvar. Zlepšila sa aj kvalita použitých materiálov, aj keď ani teraz nie sú všetky plasty mäkčené. Posed za volantom je stále vyšší, podobný, ako v predchodcovi. Majiteľom predošlej generácie teda sadne nové auto ako uliate. Vďaka väčšiemu rázvoru narástol priestor pre nohy vzadu sediacich pasažierov. Najväčším prínosom je však väčší kufor. Podľa nastaviteľného sklonu operadiel zadných sedadiel má buď 430 alebo 440 litrov. Dno je dvojité, vďaka čomu sa dá vo vrchnej polohe zarovnať so sklopenými operadlami zadných sedadiel. Poteší aj vyklápateľné veko batožinového priestoru, vďaka ktorému majú cestujúci zo zadných sedadiel prístup do batožinového priestoru.
Priškrtený motor
Už minulá generácia Suzuki SX4 mala asi jeden z najúspornejších 1,6-litrových benzínových motorov na svete. Keď sme naposledy testovali predošlý model, pamätám si, že sme neveriacky krútili hlavami nad spotrebou 6,5 l/100 km v meste. Napriek tomu, že nové Suzuki SX4 je o čosi väčšie auto, spotreba sa nezmenila. Stále je možné jazdiť za 6,5 litra benzínu v meste. Mimo neho sme to dokázali za 5,3 l/100 km. Jeho revírom však nie je diaľnica. Má iba päťstupňovú prevodovku a pri rýchlosti 130 km/h točí 3 250 ot./min. Spotreba paliva sa tak šplhá k siedmim litrom.
Dynamika motora vám však dych nevyrazí. Ťah atmosféricky plneného agregátu sa nedá porovnávať s dnes stále modernejšími prepĺňanými motormi. Reakcie na plyn sú v štandardnom režime dosť ospalé, no dajú sa vylepšiť aktiváciou športového režimu pohonu všetkých štyroch kolies „ALLGRIP“. Ten nie len že zintenzívni odozvu na plynový pedál, ale pri prudšom zošliapnutí plynového pedálu v zákrute automaticky presúva krútiaci moment aj na zadné kolesá bez toho, aby došlo k pretočeniu tých predných. Nové Suzuki SX4 s pohonom 4×4 má tak dostatok trakcie za každých okolností.
Resumé
Dalo by sa povedať, že nová generácia Suzuki SX4 s prívlastkom S-Cross je krajšou, modernejšou a najmä priestrannejšou verziu predošlého modelu. Filozofia sa nezmenila, Suzuki SX4 ostáva aj v druhej generácii samo sebou. Skrátka také, aké ho poznajú jeho majitelia. Ak teda jazdíte na staršom modeli a potrebovali by ste ho vymeniť, verte tomu, že to nové vám sadne ako uliate. Nový model však vďaka priestrannejšiemu interiéru a veľkému batožinovému priestoru určite osloví aj zákazníkov iných značiek. Dobrou správou je tiež fakt, že ak sa poponáhľate, možno ešte stihnete uvádzací bonus 2 000 €, ktorý si Suzuki pripravilo pre tých, ktorí sa do nového modelu zamilovali na prvý pohľad.
Základná cena modelu – Suzuki SX4 S-Cross 2WD 1.6 VVT Start: 16 000 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki SX4 S-Cross 4WD 1.6 VVT Elegance+: 23 750 €
Registračná daň na testované auto: 217€
Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1586
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
88 (120)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
156/4400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
11
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,6 /4,8/ 5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
440/1269
Objem nádrže [l]:
47
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1175
Rozmer pneumatík:
205/50 R17
Dĺžka [mm]:
4300
Šírka [mm]:
1765
Výška [mm]:
1570-1580
Rázvor [mm]:
2600

Keď vedenie automobilky Suzuki iniciovalo vývoj nástupcu modelu SX4, na úvodnej porade konštruktérskemu tímu určite povedalo niečo v tomto zmysle: „Trošku to auto vylepšite, ale hlavne nič nemeňte!“