TEST: Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Zlatá stredná cesta

432

Seat Ateca uzrel svetlo sveta ako prvé plnohodnotné SUV španielskej značky už v roku 2016. Zatiaľ, čo sa začínajú objavovať maskované Atecy ako predzvesť faceliftovanej verzie, výrobca doprial súčasnému modelu koncernový motor 1.5 TSI, ktorý nahradil dosluhujúcu jedna-štvorku.

Ani po troch rokoch na trhu dizajn Atecy nezovšednel. Výrobca vsadil na jednoduché tvary využívajúc hrany na správnych miestach, ktoré autu prepožičiavajú agresívnejší výzor.

Hrany Atece pristanú aj po rokoch na trhu

Nestihla zostarnúť

Kolesá umiestnené v rohoch karosérie auto opticky predlžujú. Výrazná ochrana prahov strieda veľmi jemné oplastovanie blatníkov, ktoré sú vyplnené 18-palcovými kolesami s elegantnými diskami. Prednej časti dominujú ostro rezané svetlomety s typickým LED podpisom. Pekným dizajnovým prvkom je spodná časť nárazníka naznačujúca ochranu motora. Spredu vyniknú športovo vyzerajúce spätné zrkadlá.

LED podpis sa po facelifte pravdepodobne zmení po vzore väščieho modelu Tarraco

Ani na zadnej časti auta dizajnéri hranami nešetrili. Poteší aj pekná a hlavne funkčná dvojitá koncovka výfuku.

Menej je niekedy viac. Alebo?

Z praktického hľadiska nie je interiéru Atecy čo vyčítať. Volant má slušný rozsah nastavenia a príjemne sa drží. Palubná doska je tvorená kvalitnými materiálmi, ergonómia ovládacích prvkov je na vysokej úrovni. Interiéru však chýba trochu korenia, prípadne niečoho, čím by bol interiér trošku výnimočný. Na druhej strane, v jednoduchosti je krása a koľko ľudí, toľko chutí.

Jednoduché tvary palubnej dosky sú typické pre všetky modely Seat. Na kvalite materiálov sa však nešetrilo

Na pomery SUV príjemne prekvapí nízky posed na výborne tvarovaných a alcantarou pokrytých sedadlách. Ani vyššie postavy nebudú mať problém s vysoko nastaviteľnými opierkami hlavy, ocenili by ale pedále umiestnené ďalej od sedadiel. Priestor vpredu je skvele riešený, nohám neprekáža madlo dverí ani stredová konzola. Vzadu je dostatok miesta pre dve urastené alebo tri útlejšie osoby. Atecu nezahanbí ani počet odkladacích priečinkov a objemný batožinový priestor. Nechýbajú dvojice USB portov spravodlivo rozdelené medzi predných a zadných pasažierov.

Predné sedadlá vynikajú pohodlím aj poťahovými materiálmi

Sadne ako uliaty

1,5 TSI patrí k najlepším stredne veľkým benzínovým turbomotorom na trhu. Je dostatočne výkonný a aj vďaka technológii odpájania dvoch valcov pri malej záťaži pomerne úsporný. S Atecou nemá veľa práce a poskytne jej príjemnú akceleráciu, pričom nemá problém zatiahnuť ani pri diaľničných rýchlostiach.

Motor 1.5 TSI dokáže Atecu slušne rozhýbať

Reakcie na plyn nie sú okamžité a správanie automatu ich niekedy ešte predĺži. Motor sa snaží udržiavať v nízkych otáčkach a pri potrebe podradenia o niekoľko stupňov dokáže zazmätkovať. Športový mód prevodovky väčšinu jej neduhov eliminuje. Daňou za jeho používanie je však zvýšenie apetítu motora približne o pol litra na 100 km. Pri svižnej jazde so 40% využívaním diaľníc mi na palubnom počítači svietila hodnota priemernej spotreby 7,3 litra.

Prevodovka v spojení s motorom 1.5 TSI potrebuje doladiť software

Podvozok poskytuje autu na pomery SUV dobré jazdné vlastnosti. Aj napriek absencii pohonu všetkých štyroch kolies je auto v zákrutách dlho neutrálne a nakláňa sa iba minimálne. Napriek svojej tuhosti dokáže Ateca väčšinu nerovností pohltiť bez obťažovania posádky. Riadenie je presné a prekvapivo strmé, čo spolu s malým priemerom otáčania (10,8 metra) pomáha pri jazde v úzkych uličkách.

Verdikt

Ateca má stále čo ponúknuť. S motorom 1.5 TSI ide o zlatú strednú cestu s dostatočným výkonom a primeranou spotrebou. Ja osobne by som pri tomto agregáte však zvážil manuálnu prevodovku.

Základná cena modelu – Seat Ateca Reference 1,0 ECO TSI 115: 19 120 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Ateca Xcellence 1,5 TSI 150 DSG: 26 910 €
Záruka: 2 + 4 rokov/150 000 km

Registračná daň: 210 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/5000 - 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1500 - 3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,6
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]:6.4 - 7,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:510
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 502
Rozmer pneumatík:215/55 R17
Dĺžka [mm]:4363
Šírka [mm]:1841
Výška [mm]:1601 - 1615
Rázvor [mm]:2638