Keď je vás doma veľa, potrebujete veľké auto. SEAT Alhambra má rozlohu menšieho bytu a odvezie toho viac než si myslíte. Pokiaľ jazdíte prevažne v meste, zmysel môže mať aj s benzínovým motorom.
Pýtate sa, prečo testujeme auto z roku 2010? Aj ja som sa pýtal. Dôvodom je motor. A áno, je to šokujúce, ale ani ten nie je nový. Pointa tkvie v tom, že drvivá väčšina Alhambier sa na Slovensku predala s naftovým motorom. V poslednom čase, kedy ľudia nepochopiteľne začínajú podliehať neopodstatnenej kauze s emisiami naftových motorov, sa rozhýbal predaj tohto modelu aj s benzínovým motorom pod kapotou. Boli sme zvedaví, ako jazdí veľké rodinné MPV-čko s benzínovou „jedna-štvorkou“ pod kapotou.
Čierna diera
Ešte predtým, ako sa začneme venovať motoru, si však poďme povedať niečo o samotnom aute. Alhambra je obrovská. Je ako taká čierna diera, ktorá pohltí všetko. Pokiaľ vám stačí päť miest, kufor je jednoducho veľký ako hangár. V prípade potreby sa z jeho podlahy dajú vybrať ďalšie dve sedadlá. V súvislosti s nimi ma prekvapili dve veci. Prvou je fakt, že na tie sedadlá sa bez problémov zmestí aj priemerne vysoký dospelý človek. Skutočne, ten tretí rad sedadiel nie je len pre deti, ale v tomto aute sa komfortne odvezú aj siedmi dospeláci. Ďalším príjemným zistením bolo, že aj v sedemmiestnej konfigurácii vám stále ostane nejaký ten priestor pre batožinu, čo už napríklad v sedemmiestnych SUV nebýva pravidlom.

Iba „jedna-štvorka“?
Žiadny strach. Benzínová „jedna-štvorka“ pod kapotou je prepĺňaná, takže dodáva pekných 150 koníkov. Na také veľké auto to síce nie je veľa, ale najmä v meste to celkom stačí. V tých nižších rýchlostiach je auto vďaka pohotovým reakciám dvojspojkovej prevodovky DSG dokonca až nečakane svižné. Automat radí bleskovo, ale niekedy možno zbytočne podraďuje, čo zvyšuje spotrebu. Riadiaca jednotka je skrátka nastavená tak, že pokiaľ zatlačíte na plyn čo i len trošku viac, prevodovka hneď radí nižší stupeň, aby mohlo auto okamžite vystreliť vpred. To je síce pekné, ale dovolím si tvrdiť, že s manuálnou prevodovkou bude spotreba nižšia.

No a keď už sme pri spotrebe, za menej ako 6,5 l/100 km sa vám asi nepodarí jazdiť ani mimo mesta. My sme sa hýbali okolo tých siedmich litrov s minimom 6,5 a maximom blížiacim sa k ôsmim litrom. Na diaľnici nám pri maximálnej povolenej rýchlosti palubný počítač vyrátal priemer 7,6 l/100 km. V meste nám však benzín z nádrže ubúdal tempom zhruba 10 l každých 100 km.
Má to zmysel?
Alhambra ako auto samotné? Určite. Alhambra s benzínovým motorom? To je na zváženie. Pokiaľ máte veľkú rodinu a naozaj potrebujete len voziť deti do školy a na krúžky v rámci mesta, benzínový motor by vám mohol stačiť. V porovnaní s rovnako výkonným naftovým motorom ušetríte pri kúpe viac ako dve tisícky, čo do istej miery kompenzuje vyššiu spotrebu. No a v neposlednom rade, benzínový motor sa rýchlejšie zohrieva, vďaka čomu budete v zime vedieť vykúriť veľký interiér auta o čosi skôr a nemusíte si priplácať vyše 1 300 € za nezávislé kúrenie.
Základná cena modelu – SEAT Alhambra TSI 150 Reference: 24 390 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Alhambra TSI 150 automat Style: 27 730 €
Záruka: 6 rokov/150 000 km
Registračná daň: 260 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1395 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110 (150)/5000-6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 250 /1500-3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,9 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 8,1/5,9/6,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 300-2297 |
Objem nádrže [l]: | 70 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1717-1768 |
Rozmer pneumatík: | 215/60 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4854 |
Šírka [mm]: | 1904 |
Výška [mm]: | 1720 |
Rázvor [mm]: | 2919 |