Veľké francúzske autá. Väčšinou efektné a veľmi extravagantné, no zároveň aj tvrdohlavé a až na pár výnimiek sa mimo Francúzska veľmi nepredávajú. Peugeot 508 v plnej paľbe však dokazuje, že je to chyba.
Citroën XM a jeho nekompromisná klinová silueta. Peugeot 605 s elegantným, no atletickým vzhľadom a nenápadne vytiahnutými blatníkmi. Absolútne nepochopený a zároveň aj nepochopiteľný Renault Avantime… Francúzi kedysi vedeli, ako vyrobiť reprezentatívny automobil. Posledných 10 rokov však akoby zaspali a francúzsky prezident sa odrazu vozí v rodinnom MPV. Tragédia.

Konečne
To teda trvalo. Prvý raz od ukončenia výroby Citroënu C6 dostala krajina croissantov a jakobínov veľký model, aký si zaslúži. Reprezentatívny, provokatívny a otáčajúci hlavy. Tento recept fungoval dokonca aj na porotu slovenského Auta roku 2019. Prečo?

Len sa naň pozrite. V konkurenčne prepchatom segmente plnom logických Passatov a Superbov je vzhľad päťstoosmičky celkom úkazom. Na prvý pohľad viete, že nebude najpraktickejšia, keď však vidíte tie (možno trocha prehnané) vertikálne svetlomety denného svietenia, musí to s vami na chvíľu pohnúť. V testovanej vrcholnej verzii GT sa spolieha na Full LED svietenie. Konkurencia tu síce ponúka LED Matrix technológiu, 508 sa však ako jediná v triede spolieha na kameru nočného videnia.

Testované prevedenie sa mohlo pochváliť efektnými 19” diskami kolies a farbou, ktorá nechala proporčné prednosti kombiverzie trocha vyniknúť. Podobne vynikli aj jej bezrámové okná, vďaka ktorým môže byť silueta vozidla ešte nižšia a moje estetické libido ešte o kúsok šťastnejšie. To isté platí po presune do interiéru.

Palubná doska pôsobí ako z iného sveta. Je ostro orientovaná na vodiča a napriek svojmu excentrickému vzhľadu ponúka výbornú ergonómiu. Tých mínusov je tu však predsa trocha viac: nie každému bude vyhovovať posed za možno až príliš nízko položeným miniatúrnym volantom. Ten musel ísť o kúsok nižšie kvôli prístrojovému panelu umiestnenému nad ním. Ak chcete vidieť na tachometer a patríte k ľuďom, ktorí preferujú vyššie nastavenie volantu, máte trocha problém.

Kalokagatia
Všetky multimediálne a komfortné funkcie však máte na dosah pravej ruky, ktorú môžete nechať odpočívať na opierke a pracovať s príjemným voličom osemstupňovej automatickej prevodovky alebo príjemne tvarovanou zmenšeninou volantu. Poloha za volantom ma nútila držať ho v oboch rukách väčšinu času, podobne ako jeho tvar. Samostatnou kapitolou sú komfortné sedadlá s výbornou masážnou funkciou potiahnuté červenou kožou.

Päťstoosmička s 530 litrami batožinového priestoru síce neponúkne prevratné úžitkové hodnoty, miesta je v nej však pre priemerného Európana dosť. Okrem toho ako dezert servíruje aj pýchu koncernu PSA, motor 1,6 THP s príjemným výkonom 165 kW (225 koní). Ten má lineárny prejav a s prevodovkou komunikuje viac-menej bezkonfliktne. Pomáha mu aj priťažlivý zvukový prejav.

Sekunduje mu adaptívny podvozok, ktorý má tri nastavenia: komfortný, komfortnejší a EKOmfortný. Devíza 508-čky je najmä v dlhých a efektívnych prekonávaniach vzdialeností, nestratí sa však ani na okreske, kde vie byť prekvapivo svižná. Na prvej menovanej diaľničnej trase si „cucne“ okolo 8,4 litra na stovku, na bežných cestách chce rovných 7. V meste to napokon bude za 8,7 l/100 km.

Magnifique
Peugeot 508 je auto, ktoré má na veci odlišný pohľad. Ak túžite po vzrušujúcej zmene od konvencií, máte moje odobrenie. Napriek menším chybám má 508 charakter, ktorý ma neprestáva baviť.
Základná cena modelu – Peugeot 508 SW GT 1.6 PureTech 225k EAT8: 42 090 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 508 SW GT 1.6 PureTech 225k EAT8: 42 090 €
Záruka: 2 roky
Registračná daň: 1100 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1598 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 165 (225)/5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 300 /1900 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,4 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,7- 6,9/4,4 - 4,6/7,1 - 7,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 530/1780 |
Objem nádrže [l]: | 62 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1 505 - 1 662 |
Rozmer pneumatík: | 235/40 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4778 |
Šírka [mm]: | 1859 |
Výška [mm]: | 1420 |
Rázvor [mm]: | 2793 |
NEPREHLIADNITE: