TEST: Opel Crossland X | Prvorodený

Nemecká automobilka Opel a francúzsky koncern PSA nedávno oznámili „sobáš“. Ako to už ale v dnešnej dobe býva zvykom, na tomto aute pracovali už dávno pred svadobnou nocou.

5513
" "

Opel Crossland X je prvým oficiálnym dieťaťom týchto dvoch výrobcov. Je síce pravda, že už dávnejšie spolu koketovali v oblasti úžitkových vozidiel, z čoho vzišli nejaké tie nemanželské deti, ale Crossland X a jeho francúzska dvojička Citroën C3 Aircross sú ich prvými potomkami potom, čo oznámili kapitálové partnerstvo. Na to sa pochopiteľne viaže aj spolupráca pri vývoji nových vozidiel, čo sa už bude zrejme týkať každého nového modelu. Na rade je Opel Grandland X, ktorý bude využívať techniku Peugeotu 3008. Ostaňme však pri menšom z dvojice crossoverov značky Opel. V ponuke nahradil doteraz veľmi obľúbenú Merivu a predstavuje priestrannejšiu alternatívu ku Corse, no s podobným „off-roadovým“ štýlom ako má Mokka X. Na rozdiel od tohto kompaktného SUV Crossland X nedisponuje pohonom všetkých štyroch kolies.

Vzdušný interiér

Crossland X kombinuje štýl SUV a priestrannosť MPV. Na auto danej kategórie sa mi veľmi páčil posed za volantom. Sedadlo ako aj volant majú široký rozsah nastavenia, čo umožňovalo zvoliť mne bližší (relatívne) nízky posed  s volantom blízko a vysoko. Správny posed dá vodičovi za volantom istotu, ktorá je v podobných autách vzácnosťou. Jediné, čo mi trochu vadilo, bolo umiestnenie reproduktora na dverách. Často som sa o neho totiž opieral kolenom. Jednak je to v lete, kedy ľudia nosia krátke nohavice, nepríjemné, ale obávam sa, že tenký kovový výplet reproduktoru by sa mohol pri častom mechanickom namáhaní ľahko poškodiť. Čo sa týka zadných sedadiel, tam je miesta viac než dosť. Za príplatok sú k dispozícii aj samostatne posuvné a sklopné zadné sedadlá, delené taktiež v pomere 60/40, ale naše auto ich nemalo. Mohlo sa však pochváliť dvojitou podlahou kufra, vďaka ktorej vytvárali sklopené operadlá zadných sedadiel jednu rovinu s podlahou batožinového priestoru vo vyššej polohe.

Palubná doska má zaujímavý tvar a je vyrobená z kvalitných materiálov.

Dobre vyladený motor

Pod kapotou nami testovaného auta pracoval 1,6-litrový turbodiesel spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dráhy jej radenia boli nečakane dlhé. Až potom som si uvedomil, že Crossland X je vlastne Nemec s francúzskymi koreňmi. Áno, predpokladal som správne. Prevodovka je francúzska, podobne ako motor. To je však úplne v poriadku, keďže francúzske vznetové agregáty patria medzi špičku. Potvrdilo sa to aj v prípade Crosslandu X. Motor má veľmi príjemný prejav. Je dobre odhlučnený a s výkonom 88 kW (120 k) dodáva autu dostatočnú dynamiku. Ešte viac ma však prekvapila spotreba paliva. V meste sa ustálila na príjemných 5,5 l/100 km. Nebolo to síce výrobcom udávaných 4,6 l, ale aj tak si myslím, že 5,5 l/100 km je na mestský cyklus veľmi pekný výsledok. Mimo mesta sa Crossland X uskromnil aj so 4,7 litra nafty na 100 km. Na diaľnici, kde motor pri rýchlosti 130 km/h pracuje vďaka šesťstupňovej prevodovke pri pohodových 2 200 ot./min., ubúdala nafta z nádrže tempom 6,4 l/100 km.

 

Palubný počítač ukazuje hneď tri údaje naraz.

Resumé

Tak ako každé dieťa, aj Crossland X zdedil niečo po otcovi a niečo po mame. Mňa prekvapilo už len to, keď mi v Opli dali do rúk kľúčik od Peugeotu so slovami: „To je ten nový Crossland X“. Samozrejme, bolo tam logo s bleskom, ale ten tvar kľúča už notoricky poznám z francúzskych modelov značiek Peugeot aj Citroën. Všimol som si tiež, že head-up displej (displej samotný aj jeho ovládanie) si Opel požičal taktiež od Peugeotu. Áno, predstavte si, Opel Crossland X môže mať aj head-up displej. A nielen ten, ale aj množstvo ďalších luxusných prvkov, ktoré by ste v aute za tieto peniaze nečakali, ako napríklad LED svetlá, vyhrievaný volant, vyhrievané čelné sklo, či automatické núdzové brzdenie s rozpoznávaním chodcov. Technika pod kapotou je taktiež francúzska, ale to nie je dôležité. Podstatné je to, ako to funguje ako celok. Ja si myslím, že výborne. Osobne som síce „cross mánii“ nepodľahol a neviem, čo bolo zlé na Merive. Nenašiel som však žiadny dôvod, pre ktorý by Crossland X nemal predpoklady v predajoch prekonať ešte aj populárnu Merivu.

Základná cena modelu – Opel Crossland X 1.2 Selection: 12 340 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Crossland X 1.6 CDTI Ultimate: 21 890 €
Záruka: 5 rokov/150 000 km

Registračná daň: 110 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1560
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,6/3,6/4,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:410 (520 s posuvnými sedadalmi)/1255
Objem nádrže [l]:45
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1244
Rozmer pneumatík:215/50 R17
Dĺžka [mm]:4212
Šírka [mm]:1765
Výška [mm]:1605
Rázvor [mm]:2604