TEST: Opel Astra Sports Tourer | Hlavne nenápadne

596

Kde sú tie časy, keď v cenníku nemeckého výrobcu Opel figurovala Astra OPC s výkonom 280 konských síl? Kam zmizla nedávno ponúkaná dvestokoňová jedna-šestka? A vôbec, prečo majú po novom všetky ponúkané motory nepárny počet valcov a maximálny výkon najsilnejšieho z nich nepresiahne 145 koní?

Nedávny facelift Astry priniesol kozmetické odlišnosti v exteriéri, radikálne zmeny však nastali pod kapotou, v oblasti jazdných asistentov a multimédií.

Chrómová lišta tiahnuca sa horným okrajom okien až k zadnej časti auta je poznávacím znakom kombi verzií značky

Načo meniť, čo funguje

Rozdiely zvonku zaregistruje azda iba skalný fanúšik značky. Odlišná predná maska, disky kolies a nové farby karosérie sú povinnou jazdou. Opel v prípade Astry cieli na konzervatívnejšieho zákazníka, ktorý nemá rád časté a výrazné zmeny.

V interiéri ostalo skoro všetko po starom. Po novom poteší digitálny prístrojový panel známy z modelu Insignia. Nový systém infotainmentu Astre rovnako prospel. Veľké ikony, okamžitá odozva na dotyky a intuitívne ovládanie patria k jeho prednostiam. Podporu Android Auto a Apple Car Play už považujem za samozrejmosť, umiestnenie USB portu v priestore malej lakťovej opierky ale nepredstavuje najšťastnejšie riešenie.

Facelift sa interiéru dotkol iba minimálne

Mohutná palubná doska tvorená kvalitnými materiálmi pôsobí chladne a trochu stroho. Okrasná lesklá plocha pred spolujazdcom vyzerá síce zaujímavo, prekvapí však schopnosťou odrážať slnečné lúče vodičovi priamo do tváre… Astra si stále zachovala ventiláciu plne ovládanú fyzickými tlačidlami. Elektronická parkovacia brzda sa už aj v kompaktnej triede stala štandardom, chýbala mi funkcia AutoHold, ktorú Opel neponúka ani za príplatok.

Ergonomické predné sedadlá poskytujú bohaté možnosti nastavenia polohy a sú neskutočne pohodlné. Ich ukotvenie je trochu vyššie a s pomerne blízkym umiestnením pedálov je posed málo športový.

Predné sedadlá patria k najlepším nielen v kompaktnej triede

K ergonómii ovládacích prvkov, výhľadu a ani priestoru vpredu nemožno mať výhrady. Úlohu rodinného auta zastúpi Astra aj miestom na zadných sedadlách s príjemným sklonom operadiel, na ktorých sa pohodlne usadia aj vyšší pasažieri. V objemnom batožinovom priestore mi chýbali pomôcky na uchytenie, prípadne rozdelenie batožiny alebo nákupu.

Deväť stupňov

Trojvalcový vznetový motor vlastnej konštrukcie je spriahnutý s novou 9–stupňovou automatickou prevodovkou. Pri zrýchľovaní sa snaží čo najskôr zaradiť navyšší prevodový stupeň pri udržaní čo najnižších otáčok. To spôsobuje znateľné vibrácie motora pri bežnej jazde, ktoré pominú až pri prekročení približne 1700 otáčok. K pozitívam prevodovky rozhodne patrí jemné radenie a pomerne rýchle reakcie na pohyb akcelerátora. Je ale nutné počítať s určitou neochotou razantného zrýchlenia z miesta v prípade stojaceho vozidla.

Volič automatickej prevodovky je vďaka svojej vyvýšenej polohe v príjemnom dosahu

Výkon motora je v meste dostatočný, na okreskách a diaľnici už bude vyhovovať iba menej „akčným“ vodičom. Charakteru rodinného kombi neublíži a svoj účel poctivo plní. Priemerná spotreba sa pohybovala okolo 5,8 litra nafty na 100 km.

Príplatkové 18-palcové disky kolies robia podvozok tvrdším, ako by si niekedy zaslúžil. Na nekvalitnej vozovke sa prejaví jednoduchá konštrukcia zadnej nápravy, ktorá zvykne v zákrutách trochu znervóznieť.

Oku lahodiace veľké disky znižujú úroveň komfortu

Verdikt

Opel Astra patrí k stáliciam kompaktnej triedy na našom trhu. Postihla ju však honba za nízkymi emisiami a aby som bol úprimný, kombinácia 9-stupňového automatu a trojvalcového vznetového motora mi osobne nesadla. Nová generácia Astry príde budúci rok, a to už pod taktovkou koncernu PSA. Menšej Corse táto zmena prospela, a tak verím, že ju Astra bude nasledovať.

Základná cena modelu – Opel Astra (Astra) 1.2 TURBO (81kW/110k) Start/Stop: 17 290 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Astra Elegance 1.5 CDTI (90kW/122k) AT9 Start/Stop: 25 640 €
Záruka: 5 rokov záruka BASIC (záruka na 5 rokov/150 000km na motor, prevodovku a rozvodovku)

Registračná daň: 110 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1496
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:90(122)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:285/500–2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,6
Spotreba - kombinovaná (WLTP) [l/100 km]:5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:540
Objem nádrže [l]:48
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 390
Rozmer pneumatík:225/40 R 18
Dĺžka [mm]:4 702
Šírka [mm]:1 871
Výška [mm]:1 510
Rázvor [mm]:2 662