TEST: Opel Astra OPC – šoférske nebo

1852

Opel Astra je podľa mňa celkom pekné auto. Ešte krajšie je v trojdverovom prevedení s označením GTC. Úplne dokonalú podobu však toto auto nadobudlo až potom, čo sa s ním pohrali chlapci zo športového oddelenia OPC (Opel Performance Center). Vrcholná verzia Astry je majestátne auto. Zaujme svojou úctyhodnou šírkou a množstvom detailov, ktoré jej dodávajú rešpekt vzbudzujúci výraz. Široké zadné blatníky s krivkou tiahnucou sa okolo kľučky dverí, obrovské nasávacie otvory v prednom nárazníku, či nádherné 20-palcové kolesá, to všetko sú signály, ktorými Astra OPC dáva okoliu jasne najavo, že nejde o úplne obyčajný rodinný hatchback. Asi najkrajšia je v svetlomodrej farbe, ktorá je pre modely OPC typická. Naozaj, Astra OPC je jedno z tých áut, ktoré keď odparkujete a po chvíli sa k nemu vrátite, už má okolo seba svoj fanklub obdivovateľov.

Kvalita a chaos
Pri teste tohto auta sa priam natíska porovnanie s Renaultom Mégane R.S., čo je priamy konkurent Astry OPC. Asi nemá zmysel porovnávať dizajn. To je vec vkusu. Interiér už ale môžeme porovnávať. Čo sa týka priestoru, je to zhruba to isté. Rozdiel je už ale možné všimnúť si v kvalite vypracovania, použitých materiáloch a na niektorých detailoch. Je vidieť, že v Renaulte sa veľmi snažili spraviť z ostrej verzie R.S. niečo hodnotnejšie, čo sa im nepochybne aj podarilo, ale v tejto oblasti má predsa len nemecké auto mierny náskok. Rozdiel je aj v sedadlách. Zatiaľ čo v Astre máte drahé, ale vďaka možnosti dofukovania bočného vedenia v oblasti stehien aj v oblasti hrudníka, veľmi univerzálne sedadlá, ktoré vyhovujú každému, v Renaulte máte buď relatívne normálne sedadlá alebo nekompromisné „škrupiny“ Recaro, ktoré nemôžu byť vyhrievané.

Osobitnou kapitolou je multimediálny systém. V Astre OPC je celkom dobrá navigácia, ale jej obsluhovanie, a vôbec ovládanie celého multimediálneho systému IntelliLink, je dosť nepraktické. Človek sa v množstve tlačidiel na stredovej konzole stráca a ovládanie nie je práve najintuitívnejšie. Navigácia v Mégane R.S. sa ovláda na stredovom tuneli. Podobne je to vyriešené aj u prémiových automobiliek, ktoré ako prvé prišli zo zložitými multimediálnymi systémami a podarilo sa im nájsť aj efektívny spôsob na ich ovládanie.

Omamný záťah
Pod prednú kapotu Oplu Astra OPC v Rüsselsheime nasúkali poriadnu kotolňu. Klasický dvojlitrový štvorvalec s turbom má 280 koní a až 400 Nm, čo je o 15 koní a 40 Nm viac, ako má Mégane R.S. (5 koní a 40 Nm v porovnaní s Méganom R.S. Trophy). Vyzerá to ale tak, že Astra bude o čosi ťažšia. Presné čísla neudáva ani jeden z výrobcov, pričom uvádzajú, že hmotnosť sa líši v závislosti od výbavy. Každopádne, výkonovo víťazí Astra, na váhach zas pravdepodobne Mégane, takže pocitovo má človek veľmi podobný dojem z výkonu auta.

Zatiaľ čo Mégane je v štandardnom režime úplne civilné auto, v športovom strieľa do výfuku ako rally špeciál. Astra to síce nerobí, ale má citeľne lepší zvuk. Už na voľnobehu sú jej mohutné výfuky hlučnejšie a pri nízkych otáčkach vydávajú pekný basový zvuk, ktorý dodáva jazde potrebný športový nádych. Pri vyšších otáčkach sa k výfukom krásne pripojí aj sanie. Do kabíny je jasne počuť, ako sa pri plnom plyne turbomotor zhlboka nadychuje. Ešte predtým, ako sa pustíme do toho najdôležitejšieho, by bolo dobré okomentovať aj spotrebu. V meste to žerie 11 litrov. Celkom dosť, nie? Dalo by sa to ale ospravedlniť tým výkonom. Veď ani Mégane ďaleko neuteká, aj keď v meste mu stačí 10 litrov. Na diaľnici sa spotreba pohybuje okolo 8,5 litra na 100 km. Otáčkomer pritom pri rýchlosti 130 km/h ukazuje 2 750. V Mégane je to skoro 3 000 ot./min. a spotreba je o pol litra vyššia. Na okreskách sme jazdili za 7,5 litra, s Méganom aj za 7.

Univerzálny podvozok
Astra OPC má adaptívny podvozok FlexRide, vďaka ktorému je jazda na tomto aute po rozbitých bratislavských cestách znesiteľná. A to aj napriek tomu, že jazdí na 20-palcových kolesách. Pokiaľ nie ste na okruhu, alebo si proste momentálne neužívate jazdu, iba sa bežne presúvate z miesta A na miesto B, podvozok v štandardnom režime z vás aspoň nevytrasie dušu. Ak ide do tuhého, stačí si zapnúť režim OPC, ktorý nie len že pritvrdí tlmiče, ale aj zlepší reakcie na plynový pedál. Zároveň sa podsvietenie prístrojov zmení z bieleho na červené, čím akoby auto naznačovalo svoje maximálne odhodlanie. Mégane R.S. nie je tak sofistikovaný. Nemá adaptívne tlmiče, takže si pri kúpe musíte vybrať medzi relatívne komfortným štandardným podvozkom, alebo geniálnym podvozkom Cup, ktorého súčasťou je aj samosvorný diferenciál a červené brzdiče značky Brembo. Voľba je jasná, lenže za podvozok Cup sa pripláca 1 600 €. No a s podvozkom Cup je Mégane R.S. na slovenských cestách znesiteľný iba s 18-palcovými kolesami. Astra OPC má samosvor aj brzdy Brembo v sériovej výbave, no a s podvozkom v režime OPC sa nemusí hanbiť ani pred kráľom Nurburgringu – Méganom R.S. Aj Astra má svoje eso v rukáve. Vďaka prednej náprave s technológiou HiPerStrut sa vám volant nesnaží vytrhnúť z rúk ani pri plnej akcelerácii, no a s nájazdovou rýchlosťou do zákrut si netreba robiť kto vie aké starosti. Pokiaľ je to ešte v medziach fyzikálnych zákonov, nie je sa čoho báť, OPC-čko to zvládne. Predná náprava je nepriestrelná, tam ide iba o to, čo znesú pneumatiky. Vzadu je jednoduchá tuhá náprava, ale s Wattovým priamovodom, ktorý pomáha zvyšovať stabilitu auta. Nemusíte sa teda báť, žeby vás v tom „najlepšom“ zrazu začal predbiehať zadok auta.

Resumé
Preveriť schopnosti tohto hot-hatchu sme sa vybrali na samú „strechu Talianska“ – slávne Passo dello Stelvio. Bola to chyba. Pritom to všetci ospevujú. Kľukatý alpský priesmyk, ktorý vrcholí vo výške 2 758 m.n.m. je druhá najvyššie položená asfaltová cesta v Európe a okrem samotného Top Gearu ju chválili už vo viacerých motoristických médiách. Jazdu za volantom auta si tu však určite neužijete. Na motorke ale áno a pokiaľ má človek kondičku, tak to môže byť zážitok aj na bicykli. Áno, je tam nádherne. Príroda je tu až neuveriteľne krásna, ale cesty sú úzke a preplnené bez možností na predbiehanie. Južný svah smerom k Bolzanu je príjemnejší, ale ten severný z rakúskej strany, to sú samé „vracáky“. Navyše úzke, čiže keď sa tam naraz stretnú 2 autá, musia sa nejako dohodnúť a spraviť si priestor. Väčšinu priesmyku sme prešli na dvojke. Občas sme museli radiť aj jednotku, prípadne sa našla dlhšia rovinka, kde sa dal použiť aj 3. či 4. rýchlostný stupeň. Oveľa viac sme si užili cestu k samotnému Stelviu. Úsek medzi diaľnicou a slávnym priesmykom bol jednoznačne najlepší. Prudké zákruty sa striedali s dlhými tiahlymi a Astra OPC nám krásne predviedla, čo dokáže. Méganu R.S. sa môže smelo pozerať do očí. Ťažko povedať, ktoré auto je lepšie, obidve sú si veľmi podobné. Je tu však ešte jeden nový hráč, ktorý určite poriadne zamieša kartami.

Základná cena modelu – Opel Astra GTC 1.4i Enjoy: 14 390 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Astra GTC OPC: 25 240 €
Záruka: 5 rokov / 150 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 2 047 €

""

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
206 (280)/5300
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
400 /2400-4800
Prevádzkové vlastnosti
 
Maximálna rýchlosť [km/h]:
250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
6,0
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
10,8/6,5/8,1
Rozmery a hmotnosti
 
Batožinový priestor [l]:
380/1165
Objem nádrže [l]:
56
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1408-1571
Rozmer pneumatík:
245/35 R20
Dĺžka [mm]:
4466
Šírka [mm]:
1840
Výška [mm]:
1489
Rázvor [mm]:
2695

Nový Opel Astra OPC má ambície stať sa kráľom hot hatchov. Jeho schopnosti sme teda museli dôkladne preveriť. Passo dello Stelvio, jeden z najnáročnejších alpských priesmykov, je miesto ako stvorené na takúto úlohu.