Určite ste si všimli, že je v poslednom čase na trhu veľmi veľa dynamických a športových áut s jasnou osobnosťou a vyhraneným názorom. Preto je skvelé vedieť, že aj v tomto zložitom a neunaviteľnom svete existuje Lexus RX450hL. Automobil, ktorý vám na zhon totálne kašle.
Lexus. Pozrite si to slovo a pre istotu si ho ešte aj zopakujte. Všimol som si totiž, že poznám veľmi veľkú škálu ľudí, ktorí pri pomyslení na luxusné presúvadlo automaticky zamieria k našim nemeckým susedom. Je to aj trocha pochopiteľné, no pre dnes si dovolím vypýtať vašu pozornosť a vysvetliť vám, prečo sa oplatí zastaviť aj v showroome japonskej automobilky. Takže opäť. Pozrite sa na obrázok. Toto je Lexus.
SUV LUV
Lexus je mladá automobilka a v tradícii sa nemôže rovnať napríklad BMW, Audi alebo Mercedesu. Paradoxne je to však práve Lexus, kto postavil nekompromisne luxusné SUV podľa receptu zo starej školy. V prvom rade by som z kategorického zaradenia auta vynechal ono písmeno “S” v skratke “SUV” a nahradil ho “L”, ako “Luxury”: RX450hL je síce auto s výkonným motorom, no so športom toho má spoločného ešte menej ako ja. A ja s ním mám spoločného asi toľko ako Winston Churchill.
Na druhej strane z neho však každým centimetrom razí prestíž a blahobyt: karosérii RX dominujú dynamicky strihnuté, LED-matrixové svetlomety osadené v mohutných blatníkoch. Celkovo pri pôsobivej dĺžke 5 metrov sa konštruktérom podarilo zachovať pre Lexus nie úplne zvyčajnú tvarovú nepresýtenosť. Dizajn RX-ka nie je prvoplánový, ani jednoduchý, no zároveň je tu invencie na takto veľké auto úplne akurát. Väčšina dizajnérskych prvkov je už tradične odkazom na písmeno “L”, ako sme si pri Lexuse už zvykli.
Pozorné oko si všimne, že predĺžená verzia L sa do úrovne osi zadnej nápravy nelíši od svojho “krátkeho” brata. Pri prechode na predĺženú verziu so siedmimi sedadlami tak hrá prim predĺženie zadného previsu o 11 centimetrov. Ako celok pôsobí predĺžená verzia o čosi vyrovnanejšie.
Zen okolo vás
Podobný pocit je jednoduché nadobudnúť aj za volantom tohto kolosu. Jedenásť pridaných centimetrov je hneď cítiť najmä pri pohľade na zadné sedadlá, ktorých je tu o jeden rad viac. Niekoľko zmien sa však po facelifte zmenilo aj pri pohľade do smeru jazdy. Nový je napríklad touchpad s haptickou odozvou na stredovom tuneli, pomocou ktorého viete ovládať taktiež nový infotainment s displejom s uhlopriečkou až 12,3 palca.
Ten je síce po novom dotykový, intuitívnosť riešenia s touchpadom vás však prinúti zamyslieť sa nad používaním dotykových displejov v autách vo všeobecnosti. Prisahám, že displeja som sa dotkol asi 2x. Až tak je ovládanie touchpadom dobré. Samozrejmosťou je už zrkadlenie smartfónov prostredníctvom funkcií Android Auto a Apple CarPlay.
Aj keď berieme do úvahy všetky vychytávky interiéru moderného japonského vozidla, nie je to práve obrovský displej, ktorý si z interiéru Lexusu budete pamätať. Nie. Budete si pamätať najmä dokonalú akustiku v interiéri so špičkovým stereom Mark Levinson alebo prvotriedne pôsobiace obloženie interiéru pripomínajúce luxusné jachty. Veľmi radi si spomeniete na príjemne ťažkopádny a veľmi bezpečný pocit z uchopenia drevom vykladaného volantu a s príjemným úškrnom na tvári pookriete nad skvelými vyhrievanými aj odvetrávanými sedadlami.
Zadné sedadlá sú flexibilne sklápateľné a posuvné v pozdĺžnom smere. Veľkosť priestoru pre nohy tretieho radu pasažierov potom závisí práve od ich aktuálnej polohy. Jedným dychom dodávam, že na veľkorysej ploche podvozka RX sa dá vyčarovať aj kompromis, s ktorým bude posádka spokojná aj v plnom počte siedmich kusov.
Čo sa týka klimatizácie, jej ovládanie dostal aj tretí rad sedadiel, ktorý sklápate elektronicky pomocou dvoch tlačidiel v batožinovom priestore. Ten má po spomínanom úkone príjemných 651 litrov, so vztýčeným posledným radom sedadiel jeho objem klesne na 211 litrov. Ak sa rozhodnete zložiť všetkých 5 sklápateľných sedadiel, získate až 1656 l.
Zen aj za volantom
Hneď prvý dojem z posedu za kormidlom volantom je… uhm, vysoký. Pri kolose tejto veľkosti to ani inak nemôže byť. Aj tak si ale niekto v Lexuse povedal, že môžete mať s nastupovaním na vodičovo sedadlo problém, tak ho vybavili komfortným nastupovaním – systémom, ktorý po zapnutí bezpečnostného pásu automaticky prisunie sedadlo a stĺpik riadenia z pohodlnej do pracovnej polohy.
Dosť bolo statických rečí, poďme na cesty! Najprv treba stlačiť tlačidlo “Power”, pretože “Start” zjavne vyšlo z módy. Po jeho aktivácii sa stane… nič. Pomocou masívneho voliča automatickej prevodovky zvolíte D ako “Dokonalé ticho” a necháte sa plavne niesť krajinou. Takto to funguje asi do 130 až 140 kilometrov za hodinu, keď začínate počuť prvé náznaky aerodynamického odporu. Technicky. Prakticky je totiž rozdiel v hlučnosti interiéru takmer nebadaný.
Veľmi vydarené je spojenie spaľovacieho motora, prevodovky a elektromotorov. Prelínanie medzi elektrickým a benzínovým pohonom zostáva aj vďaka dobrému odhlučneniu často nepozorované, až pri prudšom pridaní plynu sa benzínový šesťvalec do V s objemom 3,5 litra razantnejšie ozve. Ako sa však od šesťvalca dá čakať, jeho prejav je vyslovene zamatový a svojich 192 kilowattov (262 koní) a 335 newtonmetrov krútiaceho momentu podáva v najlepšej koherencii s e-CVT prevodovkou. Ak existuje mobilný ekvivalent plnotučnej smotany, nazýva sa 450h.
Aby však veci neboli len celé jemné, zamatové a smotanové, sú tu ešte dva výkonné elektromotory, ktoré sprostredkujú okamžitú odozvu na plynový pedál. Ten predný má výkon 123 kilowattov (167 koní) a krútiaci moment zhodný so spaľovacím – 335 Nm, ten zadný ponúkne dodatočných 50 kilowattov (68 koní) a 139 Nm. To znamená, že o pohyb sa tu stará taký menší elektronický orchester.
A že je to veľmi dobre zladený orchester najmä v oblasti energetického manažmentu motora. Tento Lexus totiž využíva spaľovací motor tak málo, ako je to len možné. V meste si vypýtal 6,2 litra paliva na sto kilometrov, náš mimomestský testovací okruh absolvoval Lexus s krásnymi 5,4 litrami na stovku. Na diaľnici sa prejavila hmotnosť a veľkosť auta na spotrebe 10,8 l/100 km, na druhej strane nebol problém s ľahkou nohou oscilovať dlhodobo na 7,8-litrovej hranici.
Podvozok postráda akékoľvek športové ambície, čo je skvelé. Prioritou tohto auta je v prvom rade komfort. Aj v druhom, aj v tom treťom. A nebojte sa, ani po prepnutí ovládača jazdných režimov do Sport+ sa z RX-ka nestane prerastený atlét. Nie je to jeho ambíciou, čomu nasvedčujú aj brzdy, ktorých priebeh brzdného účinku je skôr defenzívny, no dostatočne efektívny. S hmotnosťou auta však musíte v každom prípade počítať.
Počítať musíte aj s prémiovou cenou, pretože si kupujete len to najlepšie, čo japonský technický priemysel ponúka. V testovanej verzii Luxury si dokonca môžete priplatiť len za metalický lak, či strešné okno, inak tu vládne blahobyt. Takže, čo si myslím o jeho cene 85 900 €? Je úplne v poriadku. RX450hL je totiž kus výborného auta.
Základná cena modelu – Lexus RX450hL EXECUTIVE: 75 500 €
Základná cena testovanej verzie – Lexus RX450hL LUXURY: 85 900 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 1350.00 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, zážihový |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem [cm3]: | 3456 |
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]: | 193/(262)/6000 |
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] : | 335/4600 |
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]: | 230 (313) |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | -/-/7,9 – 8,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 651 |
Objem nádrže [l]: | 65 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 2205 – 2275 |
Rozmer pneumatík: | 235/55 R20 |
Dĺžka [mm]: | 5000 |
Šírka [mm]: | 1895 |
Výška [mm]: | 1445 |
Rázvor [mm]: | 2825 |