TEST: Jaguar F-Pace | Iný ako ostatní

7589

“Športové” SUV sú princezné s veľkými zadkami napchatými do o číslo menších legín, ktoré sa pre imidž stretávajú vo vitamínovom bare posilňovne. K SUV kupé sa už radšej vyjadrovať ani nebudem. Jedno auto mi však dlhú dobu nedáva spávať a facká moje presvedčenie po oboch lícach. A je ním Jaguar F-Pace.

Jaguar F-Pace je SUV so zníženou líniou strechy, čo je pre mňa podobné kapustovým fliačkom posypanými cukrom. V preklade: hotové peklo. Je to subjektívna záležitosť, no tomuto automobilovému žánru jednoducho neviem prísť na chuť.

F-Pace má však svoje nezameniteľné čaro. Je produktom legendárnej značky, ktorej klientela zahŕňala najelegantnejších zločincov histórie a jeho línie nakreslil dizajnérsky génius Ian Callum.

Agresia

Predok pôsobí vytočene a zamračene, ramená sú široké a silueta pripomína skôr elegantné kombi či „shooting brake“ než kupé. Prekvapili ma zadné dvere, ktoré po otvorení ukrývajú veľký čierny kus plastu nad blatníkom.

To padlo na úkor vonkajšej kráse. V krátkosti k zadku… svetlá akoby „vystrihnuté“ z kupé F-Type, dvojica reálnych koncoviek výfukov a obrí aerodynamický spojler. Viac k tomu dodať nepotrebujem.

Rozdielna povaha

F-Pace vyzerá pôsobivo z exteriéru, no pri pohľade na kabínu vám napadne slovné spojenie „premárnená šanca“. Ide o veľmi príjemné miesto na trávenie času a dvojnásobne zdôrazňujem toto tvrdenie pri sedení na „kapitánskej“ stoličke. Zo sedadla vodiča máte pocit, akoby ste sedeli v nízkom športovom aute.

Kokpit nie je nijak nápaditý ani exkluzívny. Spoza volantu sa však cítite ako v útrobách športového auta. Rámy okien sú vysoké a v priestore ste doslova utopení.

Síce nie ste obklopení najnápaditejším interiérom na trhu a taktiež to na palube nedýcha luxusom z hľadiska použitých materiálov, cítite sa s autom zrastený od dlaní cez zadok až po chodidlá.

Na zadnej lavici je pomerne štedrý priestor pre nohy pasažierov

Keď je pre vás takýto pocit dôležitejší než flákoty kože na palubnej doske či ambientné podsvietenie vo farbách celého viditeľného spektra farieb, F-Pace je práve TÝM autom. Priestor na zadných sedadlách je pomerne štedrý a batožinový priestor je tvarovaný inteligentne.

30t sa rovná 300

Pulzujúcim tlačidlom na palubnej doske naštartujete nabrúsený 2-litrový štvorvalec s výkonom 221 kW/300 koní a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Ten pracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF, ktorej chýba k dokonalosti trošku predvídavosti, no celkovo radí rýchlo, hladko, spoľahlivo a dobre sa s ňou parkuje. Pri agresívnom zaobchádzaní dokáže autom mierne trhnúť, čo sa mi z nepochopiteľných dôvodov páči.

Digitálny prístrojový panel nemá nijak podmanivú grafiku a je pomerne prehľadný

Keď ale zošliapnete plyn, auto zodvihne kapotu a od 5 500 ot./min. začne posielať do kabíny zvuk sania motora, čo je dnes pomerne raritná záležitosť. F-Pace taktiež nie je žiadna žuvačka. Pôsobí tuho a je vyslovene ladený na športovú jazdu. Nie je nepohodlný a ani vám nevybije zuby pri prechode nerovnosťami, tiež sa nenakláňa a „nepláva“ cez jamy v cestách. Jazda je teda doslova podľa môjho gusta a pohon všetkých kolies s radosťou posiela krútiaci moment vo výraznej presile na zadné kolesá.

Toto tlačidlo vám v SUV F-Pace prinesie tony zábavy

Dokonca až do takej miery, že keď sa začnete baviť, F-Pace vám bude pri výjazdoch zo zákrut tancovať pod zadkom. Malý štvorvalec si ale vo viac než 1,8 tonovom SUV dokáže pekne „cucnúť“. V meste rátajte so spotrebou od 9 do 10 litrov, na diaľnici 10,5 l/100 km a mimo mesta sa prichystajte na príjemnejšiu cifru 7,7 litra.

F-Pace je SUV ako žiadne iné. Je vulgárne tak akurát a pri rýchlej jazde sa odmeňuje jedinečným pôžitkom. Pokiaľ si dal Jaguar za jediný cieľ zostať športový a príťažlivý aj v tomto pomerne nezmyselnom, no obľúbenom segmente, podarilo sa mu to. A to so všetkou gráciou.

Základná cena modelu – Jaguar F-Pace 2.0D I4 163 PS RWD Manual Pure: 45 924 €
Základná cena testovanej verzie – Jaguar F-Pace 2.0 I4 300 PS AWD Auto R-Sport: 64 320 €
Euro NCAP: 5 hviezd – 2017
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 2300 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:221 (300)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400/1200-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,1
Spotreba - kombi [l/100 km]:7,9-8,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:650
Objem nádrže [l]:82
Prevádzková hmotnosť [kg]:1842
Rozmer pneumatík:-
Dĺžka [mm]:4731
Šírka [mm]:2070
Výška [mm]:1652
Rázvor [mm]:2874