Nový IONIQ5 nie je prvým elektrickým počinom kórejskej automobilky. Napriek tomu však ide o najväčšieho revolucionára. Ponúka totiž správne parametre v správny čas.
Pokiaľ je reč o elektromobilite, na Slovensku ešte asi tá správna doba úplne neprišla. Zatiaľ. Európska legislatíva nepustí, a tak sa elektromobily do desiatich rokov stanú novým štandardom mobility. IONIQ5 prišiel do doby, kedy sa automobilky predháňajú v budovaní dobrej „elektrickej povesti“ a technologického náskoku. A nemali by pritom zabúdať, že stále nejde o spotrebič, ale o auto.
Nebojí sa riskovať
Zovňajšok kórejského elektromobilu je kontroverzný, ale úplne zámerne. Dizajnéri sa totiž inšpirovali modelom Pony, prvým masovo vyrábaným a vo veľkom exportovaným modelom. A tak si človek nie je istý, či narazil na retro v štýle Atari, alebo na budúcnosť v štýle série Návrat do budúcnosti.
Spredu výrazne hranaté svetlá, zozadu plastový panel so stovkami štvorčekov. Zboku línie, ktoré by ste nečakali, a celé to zdobia obrovské kolesá umiestnené na okrajoch karosérie tak, ako sa na elektromobily poskytujúce maximum miesta pre posádku patrí.
Ďalšou zaujímavosťou je jeho reliéf. Neviem, ako vám, ale mne pripadá, akoby prebrali línie hatchbacku a postavili na ich základe SUV. A práve to je na modeli IONIQ5 to pekné. Nebojí sa riskovať. Tento retro a neobvyklý dizajn, i keď s modernými prvkami, sa nemusí páčiť každému. No nám sa zapáčil.
Neviem, či ste si všimli, ale Hyundai zobral dizajnovanie Ioniqu tak vážne, že bol ochotný obetovať vlastný branding. Lebo mu bolo jasné, že toto auto bude také zapamätateľné, že naklonené písmeno H v ovále ani nebude potrebovať. Vpredu ho nájdete, ale vzadu dominuje nápis IONIQ5 a logo Hyundai je len tak akoby „pomimo“ nacapené nad neho. Ale doteraz to bol iba podarený dizajn. Skutočná obeta prichádza vo vnútri.
Nie kabína, obývačka
Najprv k tým značkám. Nie sú. Namiesto loga sú na volante štyri štvorčeky a to je asi všetko. A teraz k interiéru. Aj tu hrá slovo „zapamätateľnosť“ veľmi významnú úlohu. Nevyzerá totiž ako žiadne iné auto, na ktoré si teraz narýchlo spomínam. Dvojica displejov zapracovaná do jedného panela je továrenským riešením, avšak magnetická plocha na lepenie magnetiek a odkazov naľavo je novým riešením. A pokiaľ ide o auto, rozhodne by ste ju nečakali. Takže aj preto tá obývačka.
No a v podobnom štýle pokračujeme ďalej. Stredový tunel nebol potrebný ako technické riešenie na prekrytie prevodovky alebo iných mechanizmov, a tak je „umelo“ prirobený. Dá sa posúvať, poskytuje obrovské množstvo miesta. Zmestíte doň dokonca aj tašku a povrch je členitý, takže váš náklad nezanikne ako v čiernej diere, ale viete si ho organizovane naukladať.
Sedadlá sú veľmi príjemné. Poskytujú hneď niekoľko funkcií vrátane oddychovej polohy, kedy sa sklopia do polohy v štýle leteckej biznis triedy a vyklopí sa aj opierka na lýtka. Mne ako vysokému človeku príliš nevyhovovala. Respektíve nevyužil som ju, pretože moje nohy sa stále dotýkali zeme. Ale pre nižších, a to mám overené, je to naozaj pocit ako vo wellnesse.
Keď som písal o uložení kolies po okrajoch platformy a mieste pre pasažierov, mal som na mysli aj tých vzadu. Mäkké a komfortné sedenie, kopa miesta na kolená, jednoducho presne toto je ten kľúč, vďaka ktorému útočia aj relatívne menšie elektromobily na komfort luxusných limuzín.
Aby som však len nechválil, palec dolu musím udeliť spracovaniu sivých tlačidiel pod multimédiami a ovládaču hlasitosti. I keď na fotografiách vyzerajú luxusne, na dotyk pôsobia lacno. A privítal by som aj rýchlejšie a intuitívnejšie reakcie multimédií.
Elektrošoky
Ak ste zvyknutí na elektromobily, potom pre vás správane Ioniqu nebude kultúrnym šokom. No ak jazdíte najmä na spaľovákoch, potom pôjde o elektrošok. Hyundai IONIQ5 nie je žiaden elektromobil z núdze, ktorý si kúpite len preto, lebo vám firma kvôli svojej novej politike nič iné nedovolí.
Hyundai „nafulloval“ náš IONIQ5 pohonom všetkých kolies a výkonom 304 koní. A to je dávka, ktorá vo vás vyvolá adrenalín v každej situácii. Aby 2,1-tonové auto malo zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, to chce nielen tvrdohlavo popierať fyziku, ale aj vodičovu chladnú hlavu.
A keď už hovorím o popieraní fyziky, aj jazda v zákrutách je prekvapivo dynamická a stabilná. Na jednej strane využíva hmotnosť na žehlenie nerovností, na druhej strane zas na to, aby sa čo najsilnejšie “zakuslo” do vozovky. Ak teda chcete jazdiť na hrane, dvakrát si preverte, či vás vozovka udrží.
Súce na výlet
Vytrvalostná disciplína je slabou stránkou každého elektromobilu, a tak sme sa na Ioniqu vybrali na výlet do Banskej Štiavnice. Najprv zaťažkávacia skúška v podobe rýchlej jazdy na diaľnici a potom posledný klinec do rakvy v podobe prudkého stúpania cez serpentíny.
Čo sa týka spotreby, tú až tak riešiť nechcem, pretože je individuálna. A cenník nabíjania je tiež pestrejší ako IQ spektrum našich politikov. Ale dôležité je zachovať si chladnú hlavu. Pretože elektromobil má jednu nespornú výhodu oproti spaľovákom. Dolu nielenže jazdí zadarmo, ale dokonca nabíja. A tento poznatok sa extrémne hodí držať na pamäti v momentoch stúpania do kopca, keď vám kilometre ubúdajú strašidelnou rýchlosťou. A aby toho nebolo málo, s technológiou V2L si môžete z batérie elektromobilu napojiť napríklad elektrický gril a spraviť si párty kdekoľvek chcete. Alebo vyžehliť oblek?
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Hyundai IONIQ5 má svoje muchy. Ak by sme ho však mali zobrať ako celok, ide o moderný a extravagantný elektromobil, za ktorým sa budete otáčať aj v dobe, keď už bude niekoľko rokov starý. Lebo taký jednoducho je. A čo sa týka dlhých ciest? Nuž, zastávky na nabíjanie plánovať treba. Ale rozhodne to nie je až také obmedzujúce, ako sa mnohým môže javiť.