Hyundai i30 kombi pripravili podľa starého dobrého receptu. Ak hľadáte veľké rodinné auto, osvedčené ingrediencie vás nikdy nesklamú.
Ideálne rodinné auto v predstavách väčšiny slovenských vodičov by bolo veľké asi ako kĺbový autobus, aby dokázalo zhltnúť deti (samozrejme aj s kočiarmi a množstvom kadejakého iného príslušenstva) a celú rodinu (vrátane vzdialených príbuzných). Malo by mať pohon 4×4, lebo veď aj v tej Bratislave dvakrát do roka napadne sneh, no a malo by byť „cool” asi ako BMW X6. Vyšší posed je samozrejmosťou, lebo to je „bezpečné“. V neposlednom rade by mohlo mať aspoň 300 koní, ale hlavne by nemalo jazdiť za viac ako 5 litrov na 100 km. Tiež by nemuselo byť drahšie ako Fabia. Dúfam, že som na nič nezabudol. Každému je jasné, že takéto auto zatiaľ neexistuje a asi ani nikdy nebude. Napriek tomu vidia ľudia spásu v autách kategórie SUV. Čo je však zlé na klasických kombíkoch?
Viac miesta bez vedľajších účinkov
Ľudia si ospravedlňujú kúpu SUV-čok ich priestrannosťou. Stačí však, že ostaneme pri značke Hyundai a porovnáme si Tucson s i30 kombi. Väčší kufor má jednoznačne i30-tka, a to o 89 až o 114 litrov podľa toho, či má Tucson dojazdovú rezervu alebo sadu na lepenie defektov. Tucson je o niečom inom – podľa mňa hlavne o pohone 4×4, aj keď väčšina predaných kusov má iba jednu poháňanú nápravu. Ľuďom sa tie autá, skrátka, páčia. Ak však potrebujete veľký kufor, kombi bude lepšie. Nová i30-tka pritom ponúka jeden z najväčších batožinových priestorov vo svojej triede. Oproti hatchbacku do nej naložíte až o 207 litrov zbytočností viac, pričom je len o 800 € drahšia.

Ani tak, ani tak
Hyundai i30 má v ponuke iba jeden turbodiesel, ktorý je k dispozícii v troch výkonnostných verziách (v prípade kombi iba v dvoch). My sme testovali tú slabšiu verziu motora 1.6 CRDi, ktorá je vyladená na 81 kW (110 k). Podľa mňa je to celkom slušný výkon. Motor však brzdia veľmi dlhé prevody 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Teda niežeby ho vyslovene brzdili, pretože len čo sa turbo nadýchne, motor má dosť pary a nevadia mu ani tie dlhé prevody. Odstupňovanie prevodovky má však dosť zlý vplyv na jazdný komfort. Pokiaľ totiž v meste jazdíte predpisovou 50-tkou, nemáte problém. Idete však na trojke. Ak chcete byť ešte v tolerancii a držať si rýchlosť tesne pod 60 km/h, na trojku je to už veľa a na štvorku málo. Palubný počítač vám síce káže preradiť na tú štvorku, ale keď ju tam dáte, motor začne nepríjemne dunieť a vibrovať. Skrátka sa dusí, ale hlavne, že spotreba je výborná. Asi v tomto duchu museli v Hyundaii rozmýšľať, keď to takto odklepli. Každopádne, spotreba je fakt super. V meste by nemala presiahnuť 5,5 l nafty na 100 km, pričom mimo mesta je ešte o liter nižšia. Pri rýchlosti 130 km/h ukazuje otáčkomer 2 200 ot./min., vďaka čomu sa na diaľnici zmestíte do šiestich litrov.

Resumé
Kašlite na imidž a módne trendy. Ak potrebujete veľké a dostupné rodinné auto, i30-tka kombi bude správnou voľbou. Veď je to moderné a navyše aj celkom pekné auto, ktorého spotreba vám bude robiť radosť. Namiesto SUV by som skôr investoval do lepšej výbavy a automatickej prevodovky, aby ste nemuseli večne riešiť dilemu: 3 či 4?
Základná cena modelu – Hyundai i30 1.4i Classic: 13 790 €
Základná cena testovanej verzie –Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort: 17 290 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km
Registračná daň: 90 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1582 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 81 (110)/4000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 280 /1500-2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 11,3 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 4,2/3,6/3,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 602/1650 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1310-1473 |
Rozmer pneumatík: | 195/65 R15 |
Dĺžka [mm]: | 4585 |
Šírka [mm]: | 1795 |
Výška [mm]: | 1475 |
Rázvor [mm]: | 2650 |