TEST: Hyundai Bayon⎜Easy rider

4476
Zdroj: František Pisarovič

Hyundai Bayon vypĺňa na prvý pohľad akúsi neviditeľnú dieru na trhu. Veď rozmerovo nie je nepodobný modelu Kona, ktorý sa so slušným úspechom predáva aj u nás – a to aj napriek tomu, že jeho odvážnemu vzhľadu mnohí neprorokovali veľkú úspešnosť. Potrebujeme skutočne ďalší crossover? No… áno. Stačí sa pozrieť lepšie a Bayon začne dávať veľký zmysel.

Aby som veci uviedol na správnu mieru, nebolo by od veci spomenúť jedno auto, na ktoré ste pravdepodobne už zabudli – Hyundai ix20. Ten sa totiž pred časom vytratil z nášho trhu bez očividného nástupcu. Očividného preto, lebo ten, ktorý prevzal žezlo, si hovorí Bayon a vyzerá úplne inak.

Vyzerá extravagantne, ale to by ste ho najprv museli vidieť naživo
Zdroj: František Pisarovič

Nie je to Kona

Z tohto uhla pohľadu je potom jednoduché pochopiť, prečo popri Kone máme aj toto takmer 4,2-metrové vozidlo. Nemá sa snažiť o prevzatie zákazníkov túžiacich po extravagancii, práve naopak, v modelovej palete Hyundai predstavuje celkom konzervatívnu líniu.

Bayon zaskočí aj pri pohľade z profilu, no verte mi, že si naň rýchlo zvyknete
Zdroj: František Pisarovič

Aj keď mi to vôbec nemusíte veriť, pretože zatiaľ toto vozidlo poznáte väčšinou len z fotografií, Bayon je naživo pomerne konzervatívne vyznievajúci pokémon. Na fotografiách síce vyniknú kontroverzné prvky, ako napríklad štvordielne svetlomety s efektnými LED pásikmi či veko batožinového priestoru s prepojenými zadnými svetlami (tzv. Heckblende).

Obávam sa, že z tohto uhla má naozaj niečo do seba
Zdroj: František Pisarovič

V realite je však Bayon prekvapivo uprataným a decentným vozidlom, na ktorom vyniknú skôr jeho široké a čisté plochy, tu a tam pretkané triangulárnymi prelismi, ktoré odkazujú na jeho konštrukčný pôvod v modeli i20.

Bayon disponuje aj dnes modernou heckblendou. Dvojdielny kryt batožinového priestoru je tiež celkom šik.
Zdroj: František Pisarovič

A ak mám byť úplne úprimný, spočiatku som tiež patril na stranu odporcov tohto dizajnu, no stačili mi asi dva dni na to, aby som ho pochopil. Napokon, je pravda, že za cenu od 14 490 eur nie je veľa podobne proporčne hodnotných konkurentov. Za 20 890 eur, čo je cena testovaného Bayonu, už v ponuke pár alternatív existuje, no tento Kórejec z Turecka má niekoľko es v rukáve.

Za zmienku stoja aj sedemnásťpalcové kolesá so šírkou 205 milimetrov
Zdroj: František Pisarovič

Nie je to ani i20

No, nie je – aj keď to tak na prvý pohľad do interiéru môže vyzerať. Palubná doska a niekoľko ďalších komponentov je totiž úplne prebraných z i20, čo ale nie je vôbec zle. Už v základe teda dostanete 10,25” digitálny prístrojový štít a rovnako veľký displej infotainmentu, ktorý môžem s pokojným svedomím označiť ako najrýchlejší, najkrajší a najprehľadnejší v segmente. Toto Hyundaiu skrátka ide.

Interiér je 1:1 prevzatý z modelu i20. To je len dobre.
Zdroj: František Pisarovič

Celou kabínou sa nesie príjemná atmosféra pochopenia svojej úlohy, čím chcem len trocha miernejšie povedať, že vás naozaj ničím neštve. Áno, interiér je plastový a neoplýva dekoráciami, na druhej strane tam, kde má konkurencia neznesiteľne nepraktický klavírny lak, má Hyundai decentnú sivú.

Zostalo povestne ľahké riadenie z i20. Materiály niekto považuje za nehodnotné; ja zasa nenávidím klavírny lak.
Zdroj: František Pisarovič

A tá má, podľa mňa, výhod viac. Tak jednoducho sa nezašpiní a ľahko sa udržiava vo forme, problém by ste mali aj s poškriabaním plastov v Bayone. Interiér je inak spracovaný kvalitne a nič nebúcha ani nevŕzga. Batožinový priestor má o 59 litrov viac ako v prípade i20, o niečo viac miesta je aj na zadných sedadlách. Kabína je vzdušná a veľkoryso postačí štyrom priemerným Európanom.

Infotainment? Najlepší v hre. Hyundai ponúka skvelý mix svižného fungovania, dobrej grafiky a prehľadnosti.
Zdroj: František Pisarovič

Priama reč

Náš Bayon poháňal najsilnejší motor v ponuke, ktorým je agregát 1,0 T-GDi s mild-hybridným ústrojenstvom a výkonom 88 kW (120 koní). Krútiaci moment 200 newtonmetrov je pre vozidlo veľkosti Bayonu viac ako dosť, malý elektromotor medzi motorom a prevodovkou pocit blahobytu len umocňuje.

Vzadu je dostatok miesta pre priemerného Európana, aj keď si sadne za seba
Zdroj: František Pisarovič

Škoda, že zladenie sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky s motorom v krízových situáciách trochu kríva, v tomto smere však neexistuje jediný konkurent s dvomi spojkami, ktorý by to vedel lepšie. Naladením podvozku je Bayon celkom priamy, ľahké riadenie známe z i20, našťastie, zostalo také, aké je.

Mild-hybridná jednotka má s vozidlom len máličko práce. Jej 88 kilowattov k šťastiu totálne stačí.
Zdroj: František Pisarovič

Ako Bayon. Priestranný, jednoduchý na použitie, na pochopenie a na údržbu. So spotrebou do 6,5 litra na diaľnici a bližšie k piatim litrom kdekoľvek mimo nej nemáte veľa dôvodov byť s týmto vozidlom nespokojní. Easy riding.

Základná cena modelu – Hyundai Bayon 1,2i Comfort: 14 490 €
Základná cena testovanej verzie –Hyundai Bayon 1,0 T-GDi MHEV Style: 20 890 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 5 rokov / neobmedzená
Registračná daň: 110 €

Technické údaje1,0 T-GDi
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120) / 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 / 1500 - 4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:411 / 1205
Prevádzková hmotnosť [kg]: 1145 - 1255
Rozmer pneumatík:205/55 R 17
Dĺžka [mm]:4180
Šírka [mm]:1775
Výška [mm]:1500
Rázvor [mm]:2580