TEST: Ford Mondeo | Skrytý talent

Aktuálna generácia Fordu Mondeo je na trhu už nejaký ten piatok. Aj keď rozhodne patrí medzi to najlepšie vo svojej triede, vo Forde nezaspali na vavrínoch. Svoju európsku „vlajkovú loď“ postupne vylepšujú. Najnovšie pribudol do ponuky pohon všetkých štyroch kolies.

1788

Do našej redakcie po čase opäť zavítal Ford Mondeo. To auto mám rád, len by mal niekto vydať zákaz predaja tohto modelu na kolesách s priemerom menším ako 18 palcov. Auto na fotkách má príplatkové 17-tky, ktoré sa na takom veľkom aute úplne stratia. Veď Mondeo je len o 5 cm kratšie ako napríklad taký Mercedes triedy E. A to sú v základnej výbave iba 16-tky! Čiže, hneď prvé odporúčanie len tak z rozbehu, ak sa rozhodnete pre Mondeo: určite si priplaťte aspoň za 18-palcové kolesá. Aby sme sa však dostali k tomu, prečo opäť testujeme Mondeo, musíme nazrieť do vnútra, ale aj pod povrch karosérie.

Súkromný masážny salón

Ako som už spomínal, Mondeo je fakt veľké auto. Na strednú triedu dokonca až obrovské. Batožinový priestor, ale hlavne priestor na zadných sedadlách je viac než postačujúci. To auto je skrátka vo vnútri natoľko priestranné, že sa môže bez problémov porovnávať aj s modelmi z vyššej strednej triedy. Väčšina z nich má totiž klasickú koncepciu s motorom uloženým pozdĺžne, lenže Mondeo má motor naprieč, čo mu aj napriek menšej celkovej dĺžke zabezpečuje viac priestoru v interiéri. Posed za volantom sa mi zdal byť trochu vyšší, ako keď som v Mondeu sedel naposledy. Je však možné, že to bol iba pocit, ktorý navodzovali nové sedadlá s masážnou funkciou. Pripomínajú skôr kreslá z obývačky ako autosedačky. Nie sú však najdôležitejšou novinkou. Prím v tomto prípade hrá nový multimediálny systém Sync tretej generácie. Jeho najsilnejšou stránkou je výrazne zjednodušené hlasové ovládanie.  Obyčajným stlačením tlačidla a vyslovením vety „Potrebujem kávu“, „Potrebujem benzín“ alebo „Potrebujem zaparkovať“ môžete nájsť v okolí najbližšie kaviarne, čerpacie stanice a parkoviská, ale aj železničné stanice, letiská či hotely. Aplikácie Apple CarPlay a Android Auto sú samozrejmosťou.

Interiér možno na danú triedu vyzerá trochu stroho, ale zachraňujú to kvalitné materiály a pekné farebné kombinácie.

Zohraný tím

Nami testované Mondeo malo pod kapotou klasický dvojlitrový turbodiesel, avšak v tomto prípade sa nám do rúk dostala jeho silnejšia verzia vyladená na 180 koní. Oproti štandardnej verzii ponúka o 30 koní, ale hlavne o slušných 50 Nm viac. Kombinuje sa výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Powershift. Ide o dvojspojkovú prevodovku, ale má mokré spojky a svojím prejavom veľmi pripomína klasickú automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Každopádne, najdôležitejšou novinkou, kvôli ktorej Mondeo opäť testujeme, je pohon všetkých štyroch kolies. Ide o klasický systém pohonu s medzinápravovou spojkou. Auto je teda primárne vždy „prednokokolkou“, ale tento inteligentný pohon 4×4 nečaká, kým bude neskoro. V istých situáciách pripája pohon zadnej nápravy preventívne. Systém meria každých 16 milisekúnd úroveň priľnavosti kolies k povrchu vozovky a do 100 milisekúnd dokáže v prípade potreby upraviť prenos výkonu na jednotlivé kolesá. Motor, prevodovka a pohon 4×4 si spolu veľmi dobre rozumejú a fungujú ako jeden skutočne vydarený celok. S autom sme už síce nemali možnosť jazdiť na snehu, ale väčšinu týždňa stráveného s ním bolo mokro a pohon 4×4 citeľne zlepšoval trakciu. A čo spotreba? V meste sa pohybovala okolo 7,5 l/100 km a mimo neho sa Mondeo uskromnilo aj s 5,5 litra nafty na 100 km. Na diaľnici nám pri dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti palubný počítač odmeral rovných sedem litrov.

Multifunkčný prístrojový panel umožňuje okrem iného aj sledovanie aktuálnej činnosti pohonu AWD.

Rodokmeň nezaprie

Vždy, keď si sadnem do nejakého Fordu, zakaždým som milo prekvapený jazdnými vlastnosťami áut z dielne modrého oválu. Mondeo nie je výnimkou. Držanie stopy a stabilita v zákrutách je výborná, ale mňa skôr prekvapila schopnosť žehliť nerovnosti. Reč nie je len o mechanickom filtrovaní nerovností a komforte jazdy, ale aj o výbornom odhlučnení podvozka a interiéru všeobecne. Až by som povedal, že mi Mondeo svojím jazdným prejavom tak trochu pripomínalo komfortné SUV. Len aby v tom ešte nakoniec nemali prsty tie 17-palcové pneumatiky s vysokým profilom, ktoré som hneď v úvode skritizoval! Nepochybne prispievajú svojou troškou k celkovému jazdnému prejavu auta, ale verím, že konštruktéri Fordu odladili podvozok Mondea rovnako dobre aj pri použití väčších diskov.

Resumé

Počas testu som sa chcel zamerať hlavne na pohon 4×4, ale Mondeo nie je auto určené do terénu. Musel som sa na to teda sústrediť pri bežnom jazdení. Pripájanie či odpájanie pohonu zadných kolies však človek nemá šancu nijako pocítiť, takže sa ani veľmi nebolo na čo sústrediť. Potom som si však uvedomil, že ani raz som nezažil prešmyk kolies. A to ani v situáciách, kedy bolo mokro a potreboval som sa rýchlo zaradiť z vedľajšej cesty na hlavnú. Mondeo vždy vyštartovalo s maximálnym odhodlaním. Niet sa čomu čudovať, veď jeho motor má 400 Nm krútiaceho momentu, ale v spomínanej situácii, kedy máte vytočené kolesá, by prednokolka určite hrabala. So štvorkolkou sa vám nič podobné nestane, takže príplatok 3 000 € stojí za zváženie.

Základná cena modelu – Ford Mondeo 1.0 EcoBoost Trend sedan: 20 490 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Mondeo 2.0 TDCi (132 kW) AWD Titanium liftback: 36 480 €
ruka: 5 rokov/120 000 km

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:132 (180)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /2000-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,0/4,7/5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:550/1446
Objem nádrže [l]:62,5
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1665
Rozmer pneumatík:215/60 R16
Dĺžka [mm]:4871
Šírka [mm]:1852
Výška [mm]:1482
Rázvor [mm]:2850