TEST: Dacia Duster | Rumunský bombardér

17176

Dámy a páni, pozeráte sa na najvýkonnejšiu Daciu všetkých čias a zároveň na historicky prvú sériovú Daciu schopnú uháňať rýchlosťou 200 km/h. To všetko vďaka motoru z Mercedesu!

Na druhej generácii najpopulárnejšej Dacie, modelu Duster, sme prvýkrát jazdili už koncom roka 2017. Zhruba pred rokom sme vám priniesli náš videotest. Čo teda robí Duster v našej „redakčnej garáži“ znova? Odpoveď je veľmi jednoduchá – má nový motor a nový stupeň výbavy „Techroad“.

Detaily robia celok

Verzia Techroad sa môže pochváliť unikátnymi 17-palcovými diskami kolies s logom automobilky na červenom podklade. Nechýba nápis „Techroad“ nad smerovkami na predných blatníkoch. Kabína má príjemný vzhľad so striedajúcimi sa odtieňmi svetlej šedej a tlmenou červenou, čím vytvára kontrast s tmavou palubnou doskou. Červenú farbu nájdete aj na paneloch vnútorných dverí či výduchoch klimatizácie. V kombinácii so štýlovým čalúnením sedadiel to vytvára veľmi vkusný a útulný interiér.

Kabína má príjemný vzhľad so striedajúcimi sa odtieňmi svetlej šedej a tlmenou červenou, čím vytvára kontrast s tmavou palubnou doskou

Kto je autor?

Najprv teda k tomu novému motoru. O novom 1,3-litrovom benzínovom štvorvalci sa už toho popísalo… V Renaulte sa radi pochvália, že ho vyvíjali v spolupráci s Mercedesom, v Mercedese zas len tak medzi zuby zamrmlú, že spoločný je len blok motora a že Nemci si všetko vyvíjali sami. Nám novinárom pravdu asi nikto nepovie, keďže naša komunikácia s automobilkami prebieha cez PR oddelenia. To by sme si tie motory asi museli rozobrať, čo je pochopiteľne nereálne. Osobne však nemám problém uveriť tomu, že v Dacii Duster pracuje rovnaký motor, aký nájdete aj pod kapotou Mercedesu triedy A.

Nový motor urobil z Dustera rekordéra

My už sme ho testovali ako v spomínanom „Áčku“, tak aj v Renaulte Captur… Aký je však v Dusteri? No… čo vám poviem? Je dobrý. Najlepší, aký kedy Dacia mala. Má naozaj silu, ale aj poriadnu turbodieru. Najmä na dvojke dostanete okolo 2 000 ot./min. taký „turbokopanec“, že to slabším jedincom môže zlomiť väz. Charakterom teda pripomína doteraz používaný 1,2-litrový motor, len má podstatne viac sily. Celkom dobrá je aj spotreba paliva. Duster je ľahké auto, a tak nie je problém v meste jazdiť so spotrebou oscilujúcou okolo 7,5 l/100 km. Zhruba s rovnakým odberom benzínu je treba počítať aj na diaľnici, kedy motor na šiestom prevodovom stupni pracuje pri 2 650 ot./min. Na okreskách je spotreba približne o liter menšia.

Resumé

Druhá generácia modelu Duster je presne taká, ako to od nej očakávate. Je to stále Dacia, čiže je dostupná a konštrukčne jednoduchá, ale už to nekričí do sveta. Naopak, dizajn nového modelu je na tom veľmi dobre, čomu okrem samotných tvarov karosérie pomáhajú aj denné LED svetlá či grafika zadných svetiel. K lepšiemu sa citeľne zmenil aj interiér a obzvlášť vo výbave Techroad stojí za pozornosť. S verziou Techroad akoby Duster dostal dušu. No a k motoru niet čo dodať. Až na tú turbodieru mu nemám čo vyčítať. Je výkonný a úsporný. Pokiaľ vám chýba už len pohon 4×4 v kombinácii s týmto motorom, verte, že nie ste sami. Výrobca to už rieši a prvé kusy, v ktorých bude tento nový motor skombinovaný so štvorkolkou, by mali na Slovensko doraziť už počas leta.

Základná cena modelu – Dacia Duster 1.6 SCe 84 Access 4×2: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster 1.3 TCe 110 Techroad 4×2: 16 340 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1332
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/5250
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250 /1700
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:-
Kombinovaná spotreba paliva [l/100 km]:6,9-7,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:445/1478
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1309-1387
Rozmer pneumatík:215/60 R17
Dĺžka [mm]:4341
Šírka [mm]:1804
Výška [mm]:1693
Rázvor [mm]:2674