Keď v roku 2008 prišlo BMW X6 na trh, nikto nečakal, že môže existovať ešte vulgárnejšie zosobnenie kultu modernej mužnosti. No potom v Mníchove vytasili BMW X6 M. Dnes však aj to musí pokorne ustúpiť novému vodcovi svorky. Dámy a páni, privítajte BMW X6 M Competition.
O BMW X6 si môžete myslieť, čo chcete. Jedna vec je ale po trinástich rokoch od uvedenia jeho prvej generácie istá: stal sa ikonou. Jasným symbolom niečoho, čo si každý vyloží po svojom. Pre niekoho je to symbol úspechu a technickej dokonalosti, pre niekoho symbol obetovania rozumu a praktického myslenia na úkor trendu. A pre ďalších je to symbol márnotratnosti a mačizmu.
Rešpekt, bráško
Našťastie, nedostal som do rúk kľúče od tohto auta preto, aby som vám rozprával o symbolike. Je však ťažké nezačínať podobným úvodom pri aute, na ktoré má každý názor. A že toto vozidlo vytvára názory; vždy, keď vás predbehne, keď sa blíži do križovatky, v ktorej máte vy prednosť. Na toto auto máte názor, aj keď stojí čo i len mierne nakrivo na parkovacom mieste pred hypermarketom, a máte ho aj vtedy, keď stojí úhľadne zaparkované pri luxusnom hoteli.
Pod všetkým tým status-symbolom a trblietkami je ale niečo oveľa zaujímavejšie, než len pomyselný vyrovnávač ega. BMW X6 M je totiž ultimátnou odpoveďou na to, ako pozemne prepraviť 5 ľudí s batožinou úplne kamkoľvek a čo najrýchlejšie. Nezáleží na tom, či tento potenciál niekedy využijete, no z každého mechanického dielu je cítiť, že bol vyvinutý presne pre tento účel.
BMW X6 M svoju dominanciu nad ostatným cestným tvorstvom dokazuje už na prvý pohľad. Biela perleť testovaného exempláru nechala vyniknúť výrazným dizajnérskym ťahom na každej strane karosérie, dostatočný kontrast dopĺňali čierne, respektíve karbónové aerodynamické prvky karosérie. Karbónovú kúru dostali aj kryty spätných zrkadiel, prahy a difúzor; zadnú časť v ňom zdobí štvorica výfukov a nad nimi tróniaca karbónová odtrhová hrana.
S mastodontnými proporciami BMW X6M toho dizajnéri dokázali spraviť na počudovanie veľa a pravdou zostáva, že opticky dobre maskuje aj slušný kus hmoty, ktorý stojí nad zadnými kolesami, za zadnými dverami. Prekvapí relatívne nízka nakladacia hrana batožinového priestoru a fakt, aká utopená je poznávacia značka v zadnej časti tohto vozidla. Ako celok? Budí rešpekt.
Usaďte sa, veď to tu poznáte
Vďaka kreativite značky na poli karosárskych variantov sa často stáva, že nové BMW sú vnímané ako netradičné stroje. O to väčšie prekvapenie vás čaká pri nastúpení do interiéru, ktorý kombinuje tradične skvelú ergonómiu a relatívne konvenčné rozmiestnenie prvkov s inovatívnymi technológiami.
Na palube máte všetko, čo len môžete chcieť. Od luxusných možností ako multifunkčných sedadiel M vpredu, štvorzónovej klimatizácie alebo skvelého audia Harmann/Kardon, cez dobre zvládnuté základné úlohy, ako je dostatočne veľké miesto vo dverách pre vašu fľašu s vodou, telefón alebo kávu. A potom sú tu tie praktické, ale veľmi podstatné veci medzi, ako napríklad indukčné nabíjanie telefónu s pevným držiakom či stále najintuitívnejší infotainment v hre – iDrive.
Ako nezávislý pozorovateľ by som to sám nečakal, ale je to tu celkom familiárne s tým, ako má vyzerať ovládanie auta – len s tým rozdielom, že každý prvok je v detailoch ešte prepracovanejší, než ako ste zvyknutí. Takto to skrátka chodí v svete za 158 985 eur s DPH. A je to tak v najlepšom poriadku.
Okrem toho, za prednými sedadlami máte zadné sedadlá s dostatočným priestorom na hlavu aj kolená pasažierov, ak trpia priemernými európskymi hodnotami vzrastu. Za nimi sa nachádza ešte 580 litrov postupne sa zvažujúceho, ale 580-litrového batožinového priestoru, ktorý ide sklopením zadných operadiel zväčšiť až na 1 530 litrov.
Raketa
Hneď ako prebudíte k životu 4,4-litrový osemvalec s dvomi turbodúchadlami a výkonom 460 kilowattov (625 koní), nejaký kufor vám bude ukradnutý. Tento motorársky skvost dosahuje svoj maximálny výkon v krásnych 6 000 otáčkach za minútu, pričom maximálny krútiaci moment 750 newtonmetrov generuje už od 1 800 – 5 850 otáčok za minútu.
BMW sa vo svojich oznámeniach vyjadrovalo, že “vzdialenosť medzi turbodúchadlami a spaľovacími komorami bola optimalizovaná”, čo v preklade do ľudskej reči znamená, že oba slimáky preplňovania by sme našli bezpečne uložené v deväťdesiatich stupňoch rozovretia jeho hláv valcov.
Toto riešenie odozve na plynový pedál skutočne pomáha. Záťah motora je bleskurýchly a mohutný, no zároveň produkuje veľmi veľa tepla, preto sa po zaparkovaní X6 M pozoruhodne dlho ochladzuje. Počas jazdy ale vždy pôsobí takmer neunaviteľne. Či už je reč o pohonnej jednotke, perfektnom, aj keď nekompromisne tvrdom adaptívnom podvozku, alebo brzdových kotúčoch s priemerom zodpovedajúcim uhlopriečke možno aj vášho notebooku – 15,6 palca.
Čoskoro zistíte, že limity tohto auta sú nastavené ďaleko za tým, čo sa v odborných kruhoch nazýva masochizmom, a prestanete riešiť, že nejaké existujú. Tam, kde to ide, si tempo nastavíte vy a deje sa to s istým potláčaním vedomia, že ostatní účastníci cestnej premávky niekedy nechápu, čo vidia. Tento stroj je totiž taký rýchly, že kto si nikdy nevyskúšal sedieť za jeho volantom, nepochopí ani jeho schopnosť vedieť fyziku ohnúť vo svoj prospech.
Nie je čo riešiť
Vy však vždy viete, čo si môžete dovoliť, pretože X6 M je zároveň prekvapivo responzívna. Asi tak, ako sa sluší od vozidla, ktoré sa z nuly dostane na stovku za 3,9 sekundy aj pri pohotovostnej hmotnosti 2 395 kilogramov. Alebo od vozidla, ktorého šírka pneumatiky je väčšia ako bežné pravítko v domácnosti. Toto vozidlo je jednoducho extrémne. Vo výkonoch, ale aj v každodennej použiteľnosti. A presne to sa od ikony očakáva, nie?
Základná cena modelu – BMW X6 M: 130 350 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X6 M Competition: 144 665 €
Euro NCAP: 5* (2018)
Záruka: 2 roky (bez obmedzenia kilometrov)
Registračná daň: 3 900 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 8/32 |
Zdvihový objem [cm3]: | 4395 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 460 (625) / 6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 750 / 1800 - 5800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 290 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 3,9 |
Spotreba - kombinovaná [WLTP, l/100 km]: | 13,5 - 13 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 580 - 1530 |
Objem nádrže [l]: | 83 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 2395 |
Rozmer pneumatík: | 295/35 ZR21 vpredu, 315/35 ZR22 vzadu |
Dĺžka [mm]: | 4941 |
Šírka [mm]: | 2019 |
Výška [mm]: | 1693 |
Rázvor [mm]: | 2972 |