TEST: BMW X3 – nová tvár, nová technika

1096

Druhá generácia modelu X3 prišla na trh v roku 2010. V porovnaní s predchodcom predstavovala pomerne veľký vývojový skok – veď išlo o jeden z prvých modelov, ktorého kódové označenie sa už nezačínalo tradičným písmenom E, ale písmenom F. BMW X3 je teda stále konkurencieschopný model, ale technológie napredujú rýchlosťou svetla (dizajn pochopiteľne ešte rýchlejšie), takže nastal čas na malé osvieženie.

Nová tvár
Podobne ako všetky posledné modely tejto mníchovskej automobilky, aj modernizované BMW X3 dostalo nové predné svetlomety, ktoré nadväzujú na charakteristickú dvojdielnu masku chladiča typickú pre autá tejto značky. Keď sme pri svetlách, nedá mi nespomenúť, že príplatkové adaptívne LED svetlá svietia jednoducho geniálne. Navyše nikdy neoslňujú okolitú premávku, pretože okoloidúce autá sú zatienené aktívnymi clonami. Funguje to jednoducho úžasne a skvelé je na tom to, že väčšinu času tak môžete mať zapnuté diaľkové svetlá.

Poďme však naspať k dizajnu. Veľa sa toho síce nezmenilo, ale vďaka inak tvarovaným nárazníkom X3-ka narástla o 1 cm do dĺžky. Vo vnútri pribudli nové farby a čalúnenia. Nami testované auto to pekne demonštruje – malo krásne tmavohnedé kožené čalúnenie sedadiel prešívané svetlohnedou nitkou. Na hlavových opierkach je emblém „X“ pripomínajúci proaktívny pohon všetkých štyroch kolies xDrive. Dôležitou novinkou je tiež nová generácia multimediálneho systému iDrive, ktorý je vybavený potvrdzovacím tlačidlom s touchpadom (dá sa na neho písať prstom a tak zadávať vstupy napríklad do navigácie).

Nový naftový dvojliter
BMW X3 je prvým modelom, ktorý má pod kapotou novú generáciu mníchovského dvojlitrového turbodiesela. Tento motor patrí medzi tie najpredávanejšie, keďže sa vyskytuje takmer v každom modelovom rade. Výnimkou nebude ani jeho nová generácia, ktorá sa čoskoro rozšíri aj do ostatných modelov. Disponuje výkonom slušných 140 kW (190 k) a krútiacim momentom až 400 Nm. V našom prípade bol nový naftový štvorvalec skombinovaný s výbornou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Silný dvojliter dokáže celkom svižne rozhýbať aj nie práve najľahšiu X3-ku. Dokonca vo vyšších otáčkach má aj pekný zvuk. Nedá sa však povedať, že by bol nový motor práve najúspornejší. V meste nám palubný počítač vyrátal spotrebu 8,8 litra nafty na 100 km. Mimo neho sa spotreba pohybovala okolo 6,5 l/100 km. Na diaľnici to bolo okolo ôsmich litrov, a to aj napriek tomu, že otáčkomer ukazoval pri 130 km/h len 2 000 ot./min.

Resumé
BMW X3 je po všetkých stránkach výborné auto. Je veľmi univerzálne. Aj keď na to možno nevyzerá, vďaka pohonu xDrive, ktorý dokáže poslať až 100 % hnacej sily buď na prednú alebo zadnú nápravu, si BMW X3 hravo poradí aj s ťažším terénom. Zároveň je to luxusné a priestranné rodinné auto. Škoda len tej vyššej spotreby nového motora. Priznám sa bez mučenia, že tento typ áut nemám veľmi rád, ale keď by som mal zohľadniť všetky aspekty, na SUV od BMW by som si asi vedel zvyknúť.

Základná cena modelu – BMW X3 sDrive 18d: 37 600 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X3 xDrive 20d: 41 700 €
Záruka: 2 roky, servis 5 rokov / 100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 787 €

""

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
140  (190)/ 4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
400/1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,1
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,8 / 5,1 / 5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
550/1600
Objem nádrže [l]:
67
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1820
Rozmer pneumatík:
225/60 R 17
Dĺžka [mm]:
4657
Šírka [mm]:
1881
Výška [mm]:
1678
Rázvor [mm]:
2810

Po štyroch rokoch nastal čas na modernizáciu modelu X3. V rámci klasického faceliftu ho však v Mníchove vybavili aj modernejšou technikou.