TEST: BMW M4 | Keď BMW spraví superšport

Toto už nie je len také frajerské kupé od prémiového výrobcu. Toto je doslova automobilový grázel. A verte mi, nie sú s ním žarty. Neskúšajte to!

3225

Pred očami mám povestnú scénku z legendárneho filmu Pelíšky, keď Emília Vášáryová ukončí hádku o knedlíkoch a nokoch alibistickou hláškou: „Možná jsem vařila knedlík a vyšel mi nok… Já nevím!“ Takto nejako si predstavujem ľudí z „oddelenia M“ na „koberčeku“ u vedenia BMW. Za úlohu dostali ponúknuť niečo, čo by zatraktívnilo „bežnú“ M4-ku a vyplnilo by to dieru medzi ňou a jej extrémnejšou verziou CS. Vznikol príplatkový balíček výbavy M Competition. Problém je, že už takto mierne vylepšené BMW M4 je sakramentsky dobré a neuveriteľne rýchle auto, ktoré akoby omylom zablúdilo do revíru superšportov.

Ako z tuningového katalógu

Tento konkrétny kúsok má veľmi zlovestný imidž. Ten, kto auto konfiguroval, priplatil hádam za všetko dostupné príslušenstovo z radu M Performance. Keby to nebola M4-ka, možno by to vyzeralo ako trochu prehnaná snaha o dosiahnutie športového imidžu za každú cenu. Skutočnému M-ku však tieto karbónové doplnky naozaj sedia. A veľmi. Keď som to auto prvýkrát zbadal, najprv som si myslel, že je to supervzácne BMW M4 GTS. To príplatkové karbónové krídlo nemá chybu. A ladí s ním ako predný spojler tak aj nadstavce prahov s ostentatívnym nápisom „M Performance“.

Karbónové krídlo s M trikolórou a nápisom M Performance skrátka nemá chybu.

Všetko má svoj význam

OK, karbónové doplnky exteriéru sú možno iba dizjanovými ozdobami. Neviem, či krídlo generuje reálny prítlak, ale toto auto má v rukáve ešte ďalšie prekvapenia. Základ balíčka M Competition je totiž zvýšenie výkonu zo 431 k na 450 koní. K tomu si prirátajte športový výfuk a ešte lepšie odladený adaptívny podvozok. Musím povedať, že aj keď auto jazdí na 20-palcových diskoch kolies, tento geniálny podvozok funguje aj na slovenských cestách. Sú autá, ktoré sa ako športové iba tvária (niektoré sa tak dokonca ani netvária), ale naše „kvalitné“ cesty jednoducho nezvládajú. Tento superšport od BMW prekvapivo strávi aj nejaké tie výmole. Jasné, nejazdí to ako BMW radu 7, ale ani zuby vám to nevybije. K dispozícii sú tri režimy odpruženia a dovolím si tvrdiť, že to komfortné je úplne bez kompromisov vhodné aj na každý deň. To najtvrdšie je prekvapivo tiež znesiteľné aj na menej kvalitnom povrchu.

Divadlo pre všetky zmysly

Na chvíľku by som sa ešte pristavil pri tom športovom výfuku. Keď som to auto nakopol v garáži, občas sa mi stalo, že som sa zľakol. Po stlačení štartovacieho tlačidla totiž nastane explózia. S človekom to najprv trhne, ale potom ho zaplaví taký zvláštny pocit uspokojenia. BMW M4 skrátka znie so športovým výfukom ako Messerschmitt pripravený do boja. Vie to vydávať celú škálu viac či menej násilných mechanických zvukov, ale úplne najviac som miloval, keď to pri ubratí plynu začalo strieľať do výfuku. Aj pri pomalej jazde som sa skrátka cítil ako za volantom okruhového špeciálu.

Športové výfuky posúvajú zážitok z jazdy ešte o level vyššie.

Na ostrie noža

Myslím si, že keď vám poviem, že toto auto jazdí rýchlo, asi nebude problém mi uveriť. Lenže… pojem „rýchlo“ nadobúda v prípade tohto auta úplne iný rozmer. Nie nadarmo sa hovorí, že auto je len také rýchle, aký rýchly je jeho vodič. V komfortnom režime ho bez problémov odšoféruje aj vaša svokra, ale posaďte za volant skúseného pilota a zažijete preťaženia zo sveta superšportov.

Čerešničkou na torte je volant s ryskou v strede.

Čo sa týka výkonu, to auto ho má hocikoľko. Naozaj, tak ako tlačíte na plyn, tak to ide. Môžete skúsiť aj plynový pedál zoznámiť s koberčekom, ale v tomto aute je to niečo, na čo sa hocikto len tak neodváži.

Nielen zrýchľovať, ale aj brzdiť

Brzdy? Nami testované auto malo karbón-keramické kotúče za príplatok mastných 7 545 €. Ich brzdný účinok však popiera zákony fyziky. Brzdí to tak, akoby ste z okna vyhodili kotvu. Navyše sú tieto brzdy podstatne ľahšie a najlepšie na nich je, že nikdy nevädnú a ani sa tak neopotrebúvajú. Pri aute tohto razenia sa to určite zíde, ak nechcete meniť brzdy každú chvíľu.

Len tieto karbón-keramické brzdy stoja toľko, čo väčšina jazdených áut – 7 545 €. A to je len výška príplatku oproti štandardným oceľovým kotúčom.

No a čo bočné preťaženie? Pri rýchlosti 100 km/h máte pocit, že stojíte. Také stabilné je toto auto. Môžete s ním robiť hocičo. Jazdí akoby ho nejaká tajomná sila priťahovala k asfaltu. Zo 100 na 200 zrýchľuje rýchlejšie ako väčšina bežných áut zvládne disciplínu 0-100 km/h. Ešte aj pri tej dvestovke to zrýchľuje ako zmyslov zbavené. Stačí, že si človek kýchne a zrazu ide 220 km/h. Nie je sa však čoho báť. To auto má adhézie na rozdávanie. Obával som sa, že bude zákernejšie, ale v zákrutách to drží opäť ako zmyslov zbavené. Keď sa vám to ale podarí odtrhnúť, treba mať sakramentsky rýchle ruky, pretože to znamená, že idete rýchlosťou, v ktorej už udalosti naberajú rýchly spád.

V posledný deň testu začalo pršať, čo som zobral ako výzvu. So zapnutou stabilizáciou je M4-ka krotká ako baránok. Bez nej jazdí ako vaša 320d na čerstvom snehu. Bokom to ide hocikedy a bez varovania, niekedy aj pri preradení na rovine. Len tak, prečo nie?

Resumé

Za týmto autom mi bolo ešte dlho smutno. Nemôžem povedať, že to bolo to najlepšie auto, na ktorom som kedy jazdil, ale do TOP 5 by sa určite dostalo. Keby som to mal zhrnúť, asi najviac ma na ňom fascinoval jeho sebavedomý zvukový prejav, potom dizajn, prekvapivý komfort a každodenná využiteľnosť. Nie, nebolo to to najvýkonnejšie ani najrýchlejšie auto, v akom som jazdil, ale práve kombinácia všetkých týchto faktorov z neho robí skutočný unikát.

Základná cena modelu – BMW M4: 82 710 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M4 M Competition: 90 658 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok), servis na 5 rokov/100 000 km zdarma

Registračná daň: 3 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2979
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:331 (450)/7000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:550 /1850-5500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:280
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:11,1/6,7/8,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:445
Objem nádrže [l]:60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1660
Rozmer pneumatík:265/30 ZR20 vpredu, 285/30 ZR20 vzadu
Dĺžka [mm]:4671
Šírka [mm]:1870
Výška [mm]:1392
Rázvor [mm]:2812