TEST: BMW 435i – etalón dokonalosti

1320

Je to úplný nováčik, no hneď ašpirant na titul „auto snov“. Nechcem zveličovať, ale toto bola láska na prvý pohľad.

V siahodlhej histórii mníchovskej automobilky BMW sa nájde množstvo modelov, ktoré si zaslúžia čestné miesto v automobilovej „sieni slávy“. O tom niet pochýb. Ak by sme sa ale mali zamerať na ich až hriešne nádherné kupé, dalo by sa povedať, že ten zvláštny pocit neodbytnej túžby vlastniť, ktorý vzniká pri pohľade na tie autá, začal pri „Batmobile“. Model s kódovým označením E9 je tak nádherný, až z toho chodí mráz po chrbte. Na prelome 60-tych a 70-tych rokov to bolo auto porovnateľné s vozmi od Jaguaru či Porsche. Zhruba odvtedy je kupé od BMW snom mnohých ľudí. Väčšine smrteľníkov sa tento sen začal plniť až s pádom cien modelov E30 a E36. Ani mňa to neobišlo. Tiež patrím do „čeľade snívajúcich“. V mojom prípade je to model E46 vo verzii 330Ci.

Hudba budúcnosti

Po piatich generáciách „trojkového“ kupé prichádza na scénu „Štvorka“. Myslím, že sa okolo toho robí zbytočne veľká veda. „Pravoverní“ sa sťažujú, že to už nie je ono, ale jediné, čo sa naozaj zmenilo, je len prvé číslo na začiatku trojciferného označenia. Marketing tak má o jeden maličký argument navyše, ktorým môže ospravedlniť vyššiu cenu v porovnaní s “trojkovým” sedanom. To však nemení nič na skutočnosti, že BMW radu 4 je ďalšie nádherné kupé, ktoré sa okamžite stalo predmetom túžob. Teda aspoň tých mojich…snáď ho príjmu aj zarytí fanúšikovia BMW…a nie len oni.
Tento test už začína znieť ako platená reklama, ale nie je. Iba som skrátka nenašiel nič, čo by mi na tomto aute vadilo. Teda okrem pohonu všetkých štyroch kolies xDrive a automatickej prevodovky. Nie že by to nefungovalo. Naopak. xDrive je jeden z najinteligentnejších pohonov 4×4 a osemstupňový automat ZF, ktorý BMW používa vo svojich modeloch, je asi najlepšia prevodovka na svete. Radí rýchlo a plynulo. V tomto aute ma však až prekvapila svojou ráznosťou v športovom režime, kedy tam pri manuálnom radení jednotlivé stupne padajú prakticky v momente zatiahnutia za pádlo. Tento automat proste radí ako dvojspojka.
Kritizovať by sa dalo miesto na zadných sedadlách. Na nohy je ho tam dosť, akurát že so svojimi 180 cm som sa vlasmi dotýkal stropu. Hlavu som ale nemusel mať sklonenú a v aute tohto typu to nie je nič nezvyčajné.

Vernosť tradíciám

Tak ako sú napríklad pre Porsche alebo pre Subaru typické ploché motory, podobnou charakteristickou črtou „Bavorákov“ sú radové šesťvalce. Túto novú „Štvorku“ sme si vyskúšali rovno s najsilnejším benzínovým motorom – trojlitrovým šesťvalcom prepĺňaným turbodúchadlom, ktorý nájdete pod kapotou verzie 435i. Zvuk tohto motora je jednoducho nádherný. Jeho farba a sýtosť je prudko návyková, obzvlášť v kombinácii s tým zrýchlením, ktoré vás tlačí do sedadla. Asi nemusím nikoho presviedčať, že auto s výkonom vyše 300 koní ťahá naozaj impozantne. Už menej uveriteľný je ale fakt, že BMW 435i za sebou nepotrebuje ťahať cisternu s benzínom. Áno, v meste to síce „žerie“ dvanásť litrov, no mimo mesta sa dá jazdiť aj za 7,5 litra. Na diaľnici je to zhruba 8,5 litra, keďže vďaka osemstupňovej prevodovke točí motor iba 2 200 ot./min. Na výkon 306 koní to však naozaj nie je až také zlé.

Resumé

Čo dodať na záver? Na BMW radu 4 sa hádam ani nedá pozerať ako na spotrebný tovar. Toto je srdcová záležitosť. Jediný problém je vybrať farbu, čalúnenie, obklad interiéru a kopec ďalších detailov. Čo sa týka motorizácie, šesťvalec do BMW jednoducho patrí. Na štvorvalce sú tu iné značky. Aj pohon všetkých štyroch kolies xDrive je výborný. Za každých okolností poskytuje autu neuveriteľné množstvo trakcie. Zadok vám tak nikdy nebude lietať zo strany na stranu. Ale nie je to náhodou to, po čom človek kupujúci si kupé od BMW túži? Keby som si „Štvorku“ konfiguroval ja, určite tam nechám iba zadný náhon a manuálnu prevodovku. Osemstupňový automat patrí k svetovej špičke, no BMW je stelesnením radosti z jazdy a k tej rozhodne patrí manuálna prevodovka.
Základná cena modelu – BMW 420i: 36 700 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 435i xDrive: 51 300 €
Registračná daň na testované auto: 2 047€
""
Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
6/24
Zdvihový objem [cm3]:
2979
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
225 (306)/5800-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
400 /1200-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
4,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
11,1/5,8/7,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
445
Objem nádrže [l]:
60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1590
Rozmer pneumatík:
225/50 R17
Dĺžka [mm]:
4638
Šírka [mm]:
1825
Výška [mm]:
1377
Rázvor [mm]:
2810