Test: Audi A8 | Trinásť hodín vo ôsmom nebi

4504

Jazda na novom Audi A8 je intenzívny zážitok v každom smere. To, že prináša najmodernejšie technológie, každý akosi očakáva, ale na tomto aute nie sú obyčajné ani tie najobyčajnejšie veci.

Ani neviem, kde začať. O Audi A8 by sa dala napísať celá kniha. Má až 41 najrôznejších asistenčných systémov vrátane autopilota tretej úrovne autonómnej jazdy a po celom aute je rozmiestnených až 24 všemožných senzorov. Na tomto aute by sa dalo jazdiť aj mesiac a každý deň by ste objavili niečo nové. Súhra okolností to však zariadila tak, že ja som mal naň v podstate iba jeden deň. Neflákal som sa a za volantom štvrtej generácie Audi A8 som strávil s malými prestávkami nepretržitých 13 hodín. „Náskok vďaka technike“ som tak nasával plnými dúškami.

Konzervatívne elegantná

Vozidlá so štyrmi kruhmi v logu neboli nikdy príliš nápadné. Ich dizajn je skôr distingvovaný, no napriek tomu vždy mimoriadne elegantný. Presne taká je aj nová A8. Je veľmi decentná, ale zároveň neskutočným spôsobom púta pozornosť. Jej obrovská maska chladiča je ako šperk a svetlá žiaria ako brilianty. Už štandardné LED svetlá vytvárajú pekný svetelný podpis, ale Matrix LED svetlomety na nami testovanom aute sú funkčnejšie, a teda aj bezpečnejšie. Vrchol svetelnej techniky Audi reprezentujú laserové diaľkové svetlá (ako nadstavba do Matrix LED svetlometov), ktoré približne zdvojnásobujú ich dosvit (až na 600 m). Aj vzadu sú štandardom LED svetlá, ale za príplatok môžete maj aj OLED svetlá, ktoré vás pri odomykaní dokonca privítajú malou svetelnou šou.

Komfortne digitálna

Audi A8 je predovšetkým o komforte. Jej pohodlné kreslá sú všemožne nastaviteľné a pochopiteľne im nechýba ani masážna funkcia. Odhlučnenie je také dokonalé, že keď som zatrúbil, znelo to, akoby niekde v diaľke trúbilo iné auto. Komfortný bol však aj predošlý model. Vyvinúť jeho nástupcu preto nebolo jednoduché. Konštruktéri sa vydali cestou digitalizácie. Tradičných tlačidiel je v novom modeli pomenej, ale tie dôležité ostali, čo je výborné. Digitálny prístrojový panel Audi virtual cockpit poznáme už aj z iných modelov. Veľký displej multimediálneho systému MMI je taktiež samozrejmosťou, ale úplnou novinkou je tretí displej pod ním, ktorý primárne slúži na ovládanie klimatizácie. Ak však nemáte radi dotykové displeje, nemusíte zúfať. Obidva sú totiž „haptické“, čiže sa dajú aj fyzicky stlačiť, čo vám poskytne hmatovú „spätnú väzbu“ o tom, že ste stlačili, čo ste chceli. Táto funkcia môže byť samozrejme aj vypnutá.

Kvalita vypracovania interiéru je na najvyššej možnej úrovni. V noci vyzerá famózne, ale cez deň trochu prekáža množstvo lakovaných čiernych plôch.

Trochu hybridná

Zo začiatku predaja sú k dispozícii iba dva motory – obidva trojlitrové šesťvalce, jeden naftový a jeden benzínový. Obidva však spolupracujú s malým elektromotorom, ktorý plní funkciu štartéra aj generátora a je schopný vyvinúť krútiaci moment až 60 Nm. Vďaka nemu je funkcia štart/stop aktívna už keď rýchlosť klesne pod 22 km/h a rekuperačný výkon narastie na 12 kW. Tento elektromotor skrátka robí z novej A8 „mild hybrid“. Svetovým prvenstvom je 48-voltová elektrická sieť. Pre automobilizmus je toto veľký míľnik, aj keď nenápadný. Elektrické sústavy v autách začínali na 6V a v motorkách majú takéto nízke napätie dodnes. V autách sa zhruba 60 rokov používalo napätie 12 V, no Audi A8 je prvou lastovičkou, ktorá prechádza na ďalšiu métu.

Nové značenie motorizácií

Aby som sa však vrátil k samotnému motoru. Nová A8 je prvým modelom, pri ktorom Audi zaviedlo nové označovanie motorov. Už to teda nie je 3.0 TDI, ale 50 TDI. Žiadnu logiku v tom zatiaľ aspoň ja nevidím. Tá sa (možno) dostaví s príchodom ďalších verzií. V každom prípade, toto je najslabší motor, aký sa do A8 dáva, ale nemôžem povedať, že by mu niečo chýbalo. Veď má skoro 300 koní, ale hlavne 600 Nm, takže na stovku vystrelí aj vďaka štandardne dodávanému pohonu quattro za menej ako 6 sekúnd. To už je naozaj slušná dynamika. Viac ma však prekvapila spotreba. V meste sa dá jazdiť aj za 8,5 litra, pričom aj svižnejším tempom by ste sa mali zmestiť do deviatich litrov. Na diaľnici sa však spotreba pohybuje iba okolo 7 l/100 km. Motor sa totiž pri rýchlosti 130 km/h vďaka osemstupňovému automatu iba tak prevaľuje na 1 600 ot./min. Ak pôjdete mimo diaľnice, s touto vyše päťmetrovou limuzínou sa dá jazdiť aj za 6,5 l/100 km, čo je naozaj obdivuhodné.

Má vlastnú hlavu

Nové Audi A8 je prvý automobil s technológiou umelej inteligencie v sériovej výrobe. Už čoskoro bude umelá inteligencia ovládať aj sériovo dodávané adaptívne pruženie a v ponuke príplatkovej výbavy pribudne parkovací a garážový pilot s umelou inteligenciou. Od roku 2019 bude možná autonómna jazda úrovne 3, čiže minimálne v dopravných zápchach sa človek nebude musieť vôbec venovať riadeniu (žiadne upozorňovanie na držanie volantu, ako to je dnes).

Už aj teraz však toho nová A8 zvládne celkom dosť. Nielenže sa udrží v jazdných pruhoch, ale jej adaptívny tempomat v komfortnom režime automaticky spomalí pred zákrutou. Je to síce pekné, ale privítal by som aj možnosť klasického tempomatu, ktorý sám nikdy nebrzdí. No a ako sa s takouto limuzínou jazdí odhliadnuc od elektroniky? Jednoducho úžasne! Nerovnosti filtruje ako žiadne SUV. Kto chce vedieť, čo je to komfort, mal by sa niekedy previezť na aute tejto kategórie. A ak máte obavy z veľkosti auta, žiaden strach. Natáčajú sa aj zadné kolesá, takže je to oveľa obratnejšie auto, ako by sa vzhľadom na jeho dĺžku mohlo zdať.

Resumé

Hoci to bolo len pár chvíľ, stálo to za to. Jazdiť s výkladnou skriňou ingolstadtskej automobilky je skrátka zážitok. Na druhej strane, nerád by som bral niekomu ilúzie, ale keď sa človek pozrie na toto auto racionálne, uvedomí si, že je v podstate zbytočné. Výnimkou je predĺžená verzia A8 L, ktorej zadné relaxačné sedadlo akoby radilo túto verziu ešte o triedu vyššie – do „business class“, kde si už auto sami nešoférujete. Táto klasická A8 však vyniká napríklad nad A6 azda iba vysoko nadpriemernou bezpečnosťou. Má airbagy aj medzi cestujúcimi, aby sa pri nehode navzájom nepoudierali, alebo sa vďaka inteligentnému pneumatickému pruženiu dokáže na strane nárazu zdvihnúť až o 8 cm, čo pomôže zmierniť následky nehody.

Čo sa ale týka každodenného využitia, neviem si predstaviť, že taká A6 by nedokázala naplniť niektoré moje potreby. A8 je skrátka pre tých, ktorí chcú mať za každú cenu len to najlepšie, majú radi technologické vychytávky a potrpia si na tom, aby boli vždy aspoň o krok popredu pred ostatnými.

Základná cena modelu – Audi A8 50 TDI: 89 500 €
Základná cena testovanej verzie – Audi A8 50 TDI: 89 500 €
Záruka: 3 roky/90 000 km (rozšírenie za príplatok, servis na 3 roky v cene)

Registračná daň: 2 300 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2967
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:210 (286)/3750-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:600 /1250-3250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,3/5,1/5,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:505
Objem nádrže [l]:72
Prevádzková hmotnosť [kg]:2050
Rozmer pneumatík:235/60 R17
Dĺžka [mm]:5172
Šírka [mm]:2130
Výška [mm]:1473
Rázvor [mm]:2998