TEST: Audi A6 | Dokonalosť?

794

Od auta ako je Audi A6 človek nečaká nič iné ako dokonalosť. Audi sa vypracovalo na takú úroveň, že by človeka až prekvapilo, ak by ich autá dokonalé neboli. Nikto však nie je dokonalý.

Už keď som si toto auto preberal na test, rozmýšľal som, čo o ňom napíšem. „Je perfektné“ sú stále iba dve slová, ale ja som potreboval dve strany. Ako to teda rozpísať? Dovtedy som však hľadal chyby, až som nejaké našiel. Otázne však je, nakoľko sú relevantné.

Mladší brat

V dnešnej dobe sa šetrí všade a v automobilovom priemysle obzvlášť. Pri tomto modeli sa tento fenomén prejavil obzvlášť viditeľne. Nové Audi A6 totiž využíva techniku vlajkovej lode s označením A8. Je to však vec, na ktorú sa určite nebude nikto sťažovať, keďže týmto najviac získavajú práve budúci majitelia A6-tky. Za menej peňazí dostanú v podstate tú najlepšiu technológiu značky Audi. Aby som ale bol korektný, inak to nie je ani v prípade BMW či Mercedesu.

Čo sa týka kvality vypracovania interiéru, tu nie je o čom hovoriť. Audi patrí dlhodobo medzi špičku.

Výpočtové centrum

Príbuznosť modelov A6 a A8 je evidentná nielen pri pohľade zvonku. V interiéri sú až na pár detailov prakticky rovnaké. Z interiéru A8-mičky je cítiť ešte o niečo väčšiu dávku luxusu a zmyslu pre detail. Okrem toho a luxusnejších materiálov je však rozdiel azda iba vo výduchoch klimatizácie. Zatiaľ čo vlajková loď má ešte aj tie ovládané elektronicky, A6-tka má klasické. Nechýba však digitálny prístrojový panel „virtual cockpit“ a ani dva veľké displeje na stredovej konzole – presne po vzore A8. Ten horný s uhlopriečkou 10,1 palca slúži na ovládanie multimediálneho systému MMI, zatiaľ čo spodný s uhlopriečkou 8,6 palca je vyhradený pre klimatizáciu. V prípade ovládania navigácie sa spodný displej zmení na „čítačku“ – píšete po ňom prstom. No a už keď sme pri navigácii, opäť musím pochváliť Audi za ich systém, pretože práca s ním je skutočne asi najintuitívnejšia spomedzi všetkých áut na trhu.

Klasické tlačidlá zmizli takmer úplne. Všetko sa ovláda pomocou dvoch veľkých dotykových displejov s haptickou odozvou.

ON/OFF

Kameňom úrazu sa stal motor. Ani nie tak samotný agregát ako jeho letargická odozva na plyn. Motor má síce sily na rozdávanie, ale preberie sa tak dve sekundy potom, čo zatlačíte na plyn. Auto sa tak správa, akoby buď nešlo, alebo letelo ako raketa. Chvíľu sa nič nedeje a potom vás krútiaci moment 620 Nm doslova katapultuje dopredu. Chvíľu to trvá, kým sa človek naučí stláčať pedál akcelerátora tak, ako je to autu po chuti.

Digitálny prístrojový panel Audi virtual cockpit už poznáme aj z iných modelov.

Keď sme koncom minulého roka testovali Audi A8 s rovnakým motorom, s ničím takým sme sa nestretli. Upodozrievam z toho novú emisnú normu Euro 6c a nový spôsob merania emisií (WLTP). Rovnaký motor má totiž pod kapotou aj Volkswagen Touareg. Ten sme síce ešte netestovali, ale mal som možnosť vyskúšať si ho v rámci medzinárodnej prezentácie. Mal úplne rovnaký problém, ale hovoril som si, že ide o predsériové kusy a v predávaných modeloch túto chybičku krásy odstránia. Medzitým sa mi však dostala do rúk nová generácia Audi A6 s tým istým motorom a vyzerá to tak, že si budeme musieť na takúto “obetu” emisným normám zvyknúť.

Výborná spotreba

Na druhej strane, takéto naladenie riadiacej jednotky má zjavne blahodárny vplyv nielen na emisie, ale aj na spotrebu paliva, ktorá s emisiami priamo úmerne súvisí. Viete si predstaviť, že táto takmer päťmetrová limuzína dokáže mimo mesta jazdiť za šesť litrov? Aj mňa to príjemne prekvapilo. Na diaľnici mi z nádrže ubúdalo len 6,4 litra nafty každých 100 km, keďže motor pri rýchlosti 130 km/h pracuje vďaka osemstupňovej prevodovke len pri 1 600 ot./min. V meste sa v závislosti od jazdného štýlu spotreba pohybuje okolo 8,5 až 9 l/100 km.

Nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách novej A6-tky sa sedí kráľovsky.

Ako na obláčiku

Čo A6-tka stráca na reakciách plynu, bohato vyvažuje jazdnými vlastnosťami. Nami testované auto jazdilo na 20-palcových diskoch kolies, čo v kombinácii s bratislavskými cestami nerobí dobrotu. Dokonca aj konkurencia s hviezdou na kapote má s tak veľkými kolesami občas problém. A6-tka si však bez problémov poradila s nástrahami slovenských ciest aj na takýchto veľkých diskoch. Samozrejme, vďačí za to príplatkovému adaptívnemu pneumatickému odpruženiu, ale aj tak to stojí za pochvalu. Veď aj konkurencia používa rovnakú techniku a nemá ju tak dobre odladenú. A6-tka v svižnom tempe drží na ceste ako prikovaná a zároveň sa z vás na nerovnostiach nepokúša vytriasť dušu. Prakticky by sa jazdné vlastnosti novej A6-tky dali označiť za najlepšie v triede.

Ďalšou technologickou vychytávkou (taktiež dostupnou len za príplatok) je natáčanie všetkých štyroch kolies. Predsa len je nové Audi A6 limuzínou úctyhodných rozmerov. Človek by si povedal, že sa s tým nebude nielen že dobre parkovať, ale že celková manévrovateľnosť auta nebude najlepšia. Žiadny strach. Vďaka pomoci zadných kolies je A6-tka porovnateľne obratná ako A4-ka, ak nie dokonca ešte menšie autá.

Resumé

Ako som písal v úvode, od takéhoto auta nečakáte nič len dokonalosť. Okrem spomínaných reakcií na plyn a občas zvláštne reagujúcich kľučiek dverí (kľučka a zámok nie sú už viac prepojené mechanicky, iba elektronicky) dokonalosť aj dostanete. U iných áut by som možno takéto detaily prehliadol, ale Audi je nemecké auto. A Nemci vyrábajú autá pre perfekcionistov. Preto som sa na novú A6-tku pozeral trochu prísnejšie. Áno, možno som už trochu zhýčakný, ale ak si niekde človek potrpí na dokonalosť, tak to bude presne pri značke, akou je Audi.

Základná cena modelu – Audi A6 45 TDI quattro tiptronic: 56 850 €
Základná cena testovanej verzie – Audi A6 50 TDI quattro tiptronic sport: 62 350 €
Záruka: 3 roky /90 000 km (rozšírenie za príplatok, 3 roky bezplatný servis)

Registračná daň: 2 300 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2967
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:210 (286)/3500-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:620/2250-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,4/5,4/5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:530
Objem nádrže [l]:63
Prevádzková hmotnosť [kg]:1900
Rozmer pneumatík:245/45 R19
Dĺžka [mm]:4939
Šírka [mm]:2110
Výška [mm]:1457
Rázvor [mm]:2924