Švédi vyvíjajú štvorvalec s výkonom 450 koní

688

V Európe je radový štvorvalec jednoznačne tá najpoužívanejšia konfigurácia vôbec. Jeho výhodou je jednoduchosť oproti vidlicovým či boxer motorom. Zároveň je ľahší oproti viac valcovým agregátom a primerane kultivovaný. Volvo si povedalo, že štvorvalce budú tvoriť gro ponuky a preto sa tiež do novej generácie XC90 ani väčšie motory nemontujú. Preto ho skúmajú, vylepšujú a snažia sa vynájsť ten najlepší spôsob, ako z neho dostať maximum výkonu pri optimálnej spotrebe.

Motor, ktorý v súčasnosti Volvo vyvíja, je normálny dvojliter so štandardným počtom a usporiadaním valcov. Marketingovo ho volajú Drive-E a využíva dvojicu paralelne uložených turbodúchadiel a k tomu aj elektronicky riadený kompresor. Tento agregát sa ponúka i v novej XC90 s 320 koňmi, no koncept má až 450 koní.

Zaujímavosťou tohto ústrojenstva je to, že pridaný e-kompresor netlačí vzduch do motora, ako to robia tie dve turbá. Naopak – ním stlačený plyn poháňa obe turbá. Popri tom je benzín do valcov vstrekovaný dvojitou palivovou pumpou, ktorá pracuje pod tlakom až 250 barov. Volvo hovorí, že týmto spôsobom prepĺňania sa im podarilo úplne eliminovať turbo dieru.

Viac podrobností automobilka nespomína. Rovnako sa tiež nevyjadrila, kedy plánuje tento motor začať vyrábať. Pokiaľ však rozumiete anglicky, určite si pozrite video pod článkom.

Inžinieri od Volva pracujú na štvorvalci s novým spôsobom prepĺňania. Motor využíva elektrický kompresor na prevádzku klasických turbodúchadiel prepĺňajúcich samotný motor. Zatiaľ je však len vo fáze vývoja.