Škoda predala za 20 rokov jubilejný počet áut s moderným pohonom 4×4

703
Zdroj: Škoda

Modely Škoda s moderným pohonom 4×4 sú v ponuke už od roku 1999, kedy bola predstavená Octavia Combi 4×4. Od tejto chvíle si získali mnoho fanúšikov. Pohon všetkých kolies prináša výhody predovšetkým na mokrej alebo zasneženej vozovke, ale nielen tam.

Od roku 1999 do konca roku 2019 dodala spoločnosť Škoda Auto zákazníkom viac ako 1 milión vozidiel s pohonom 4×4. Iba v roku 2019 vyrobila Škoda celosvetovo viac ako 157 000 vozidiel Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq s pohonom 4×4. Najväčší záujem o tento variant prejavujú zákazníci pri modeli Škoda Kodiaq – verziu s pohonom všetkých štyroch kolies si objednáva približne 60 % z nich.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Moderný pohon všetkých kolies značky Škoda prináša rad výhod a zaisťuje bezpečnosť nielen pri jazde po šotoline, v bahne alebo na snehu, ale aj na suchej asfaltovej vozovke. V mnohých situáciách prispieva pohon prednej aj zadnej nápravy k lepšej trakcii, jazdnej stabilite a dynamike. Pri bežnej priamej jazde je hnacia sila prenášaná prednou nápravou.

Niekoľko milisekúnd akcie

Pohon všetkých kolies pri modeloch značky Škoda je prepojený s najdôležitejšími asistenčnými systémami, napríklad s protiblokovacím systémom ABS, elektronickou kontrolou stabilizácie ESC, elektronickou uzávierkou diferenciálu EDS alebo systémom XDS+.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Riadiaca elektronika tak dokáže reagovať na novo vzniknutú situáciu v radoch milisekúnd a zvládať kritické situácie, napríklad pri rýchlom prejazde zákrutou alebo jazde po povrchu s rôznou adhéziou. Pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu upravuje riadiaca elektronika aj prenos točivého momentu na jednotlivé kolesá vozidla. Deje sa tak napríklad v okamihu odľahčenia vnútorného kolesa pri rýchlom prejazde zákrutou.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Časť točivého momentu sa tak prenáša na protiľahlé koleso. Technika 4×4 značky Škoda tak pomáha stabilizačným systémom a tým zaručuje bezpečnú a komfortnú jazdu na suchej, mokrej alebo šmykľavej vozovke. To ocenia aj vodiči, ktorí často cestujú s prívesom alebo karavanom. Vďaka skvelej trakcii pomáha pohon všetkých kolies značnou mierou pri rozjazdoch a stúpaniach. Ďalšou výhodou modelov Škoda 4×4 v porovnaní s vozidlami s pohonom predných kolies je aj schopnosť utiahnuť príves s hmotnosťou vyššou až o 25 %.

Spája a rozdeľuje

Jadrom aktuálnych modelov Škoda 4×4 je elektronicky riadená medzinápravová viaclamelová spojka piatej generácie. Ide o hydraulicky riadený systém, ktorý zaisťuje nepretržité rozdeľovanie hnacej sily medzi kolesá prednej a zadnej nápravy. Za normálnych okolností sú poháňané predné kolesá. V prípade potreby vzrastie tlak, ktorý zopne spojku a hnacia sila sa začne prenášať na zadnú nápravu.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Prenos hnacej sily je závislý od aktuálnej jazdnej situácie. Elektronická riadiaca jednotka automaticky reaguje aj v prípade najmenších rozdielov v otáčkach kolies prednej a zadnej nápravy. Rad senzorov (napr. snímač otáčok motora, snímač polohy plynového pedálu, snímač otáčok kolies, snímač uhlov natočenia kolies alebo senzor priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia) neustále vyhodnocuje aktuálnu jazdnú situáciu.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Všetky získané hodnoty potom spracuje riadiaca elektronika pohonu všetkých kolies, ktorá je tak schopná počas milisekúnd reagovať na akékoľvek zmeny a podľa aktuálnej situácie zmeniť prenos hnacieho momentu na jednotlivé kolesá vozidla. Systém funguje spoľahlivo aj pri strate trakcie predných kolies. V takom prípade zaistí lamelová spojka prenos až 90 % točivého momentu na zadnú nápravu.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

V kritických situáciách je pohon 4×4 tiež schopný preniesť až 85 % hnacej sily na jednotlivé koleso. Pohon 4×4 pracuje veľmi efektívne. Rovnako veľmi priaznivo ovplyvňuje spotrebu paliva. Zadná náprava sa pripojí iba vtedy, ak si to jazdná situácia vyžaduje. Počas plachtenia, pri nízkej záťaži alebo pri bežnej priamej jazde je maximum hnacej sily prenášané prednou nápravou, čo znižuje spotrebu paliva.

Ľudia ich žerú

Portfólio modelov s pohonom všetkých kolies značky Škoda sa v posledných rokoch postupne rozšírilo. Vozidlá 4×4 sa tak významne podieľajú na úspechu značky Škoda. Stále viac modelov je na želanie ponúkaných s pohonom všetkých štyroch kolies. Veľa z nich je už štandardne dodávaných s dvoma poháňanými nápravami. V súčasnosti ponúkajú pohon všetkých kolies SUV vozidlá Karoq a Kodiaq a aj rôzne varianty modelu Octavia tretej generácie a modelu Superb.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Dôkazom stále väčšej obľúbenosti vozidiel Škoda 4×4 je aj trojnásobný úspech v čitateľskej ankete „Allradautos des Jahres 2019“ (Automobily 4×4 roku 2019) nemeckého motoristického časopisu Auto Bild Allrad. Už desiatykrát získal renomované ocenenie Superb 4×4, teraz ako najlepšie importované vozidlo v kategórii osobných vozidiel s pohonom všetkých kolies do 40 000 eur. Model Octavia Scout zvíťazil už piaty raz medzi importovanými vozidlami v skupine terénnych vozidiel a SUV do 35 000 eur.