Prvá jazda | Renault Alaskan

Pick-upom rastie popularita a za posledné roky sa začalo tomuto segmentu dariť aj na našom kontinente. Renault vplával do týchto vôd svojím novým modelom Alaskan.

892

Priniesť na trh toto vozidlo bolo pre Renault relatívne ľahké rozhodnutie, nakoľko svoje motory už dodáva pre Nissan Navara. Takže namiesto toho, aby vyvinul svoj vlastný model, Renault len vykúzlil svojský dizajn na prednej časti už hotového auta. 

Čarovanie s dizajnom

Takže čáry máry – z Navary je Alaskan. Rovnako ako u väčšiny pick-upov, Alaskan je príkladom víťazstva funkcie nad formou, ale pri pohľade naň je badať, že nemá ďaleko od moderny a štýlovosti. A stačilo na to len pár menších, no na prvý pohľad identifikovateľných kúziel. Nová mriežka a reflektory sledujú súčasný štýl Renaultu, ktorý nájdete aj na modeloch Kadjar a Koleos a dizajnéri dokonca zapracovali aj diódy denného svietenia v tvare písmena C. Robustnému imidžu pridáva aj kovový vzhľad spodnej časti predného nárazníka.

Pripravený slúžiť

Alaskan je vcelku impozantné vozidlo so svetlou výškou 223 mm a celkovou dĺžkou 5,4 metra. Renault ho plánuje vyrábať iba s dvojkabínovou karosériou, ktorá ponúka dostatok priestoru pre cestujúcich vpredu i vzadu. Na rozdiel od niektorých pick-upov, operadlá sedadiel v druhom rade nekopírujú kolmú zadnú prepážku, ale majú mierny 23-stupňový uhol náklonu. Pokiaľ ide o kvalitu, materiály používané v celej kabíne pôsobia odolne. Vyzerá to tak, že Alaskan je pripravený na ťažkú životnú cestu, ktorá mu je predurčená. Na sedempalcovom infotainmente stredovej konzoly sú strieborné ozdobné gombíky a čierny plast v klavírnom lesku. Na ovládanie zámkov a štartovanie sa používa štíhly kľúč typický pre Nissan, namiesto objemnej kľúčovej karty Renaultu. Naše skúšobné vozidlo bolo vybavené vyhrievanými a elektricky nastaviteľnými sedadlami, ktorým dali v Renaulte prívlastok “Zero Gravity”, čize nulová gravitácia. Sedí sa v nich naozaj komfortne. 

Jazda pod taktovkou Alaskana

Ak sa vám páči vysoká pozícia vodiča z vozidiel SUV, potom budete mať radosť z jazdy na Alaskane. Viditeľnosť celého okolia je výborná vďaka skutočnosti, že tento Renault je o niečo vyšší ako väčšina ostatných vozidiel na ceste. Veľkosť auta si musíte uvedomovať obzvlásť pri manévrovaní v meste. Auto prechádza po vozovke ladne, necítime takmer žiadne nerovnosti, prakticky nič ho nevyvedie z miery. Jazdíme však po vidieku v Slovinsku, ktorý je od toho slovenského na vyššej úrovni. A to nielen čo sa týka stavu vozovky. Komfort na palube má však z veľkej miery na svedomí používanie viacprvkového zavesenia zadnej nápravy, narozdiel od obvyklých listových pružín. Výhodou tohto pokročilejšieho systému je, že aj bez zaťaženia nákladom zadok nervózne neposkakuje. Otočiť s Alaskanom sa dokážeme na kruhu s priemerom 12,4 metra. Samotné riadenie je mäkké, ľahké, hodí sa na manévrovanie s autom v meste a pri parkovaní. Pri bežných cestovných rýchlostiach si motor na 7. prevodovom stupni pradie tak, že to ani nevnímate. Chrchlanie spod kapoty počuť iba pri akcelerácii. Aj keď máme pod kapotou 190-koňový agregát, na skúšanie rýchlostných limitov toto auto stavané nie je. Pri rýchlosti 150 km/h však cestujete stále v tichu. Vnímate len hluk prerezávaného vetra od spätných zrkadiel. Rovnako ako Nissan Navara sa aj Alaskan ponúka s dvoma verziami turbodiesela 2.3 dCi. Štvorvalec z dielní Renaultu môžete mať s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 403 Nm, alebo ako v prípade nášho testovacieho kúsku v prevedení so 140 kilowattmi a 450 Nm. Druhý spomenutý je ako jediný možné kombinovať s manuálnou šesťstupňovou aj automatickou sedemstupňovou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. Po vzore Navary môžem opäť len konštatovať, že to nie je zlý automat, len prevodové stupňe niekedy už radíte očným tlakom skôr, než to spraví auto samé. Alaskan dokáže ťahať až 3,5-tonový príves, zatiaľ čo na vlastnej korbe unesie jednu tonu.

Dobyvateľ zablatených horizontov

Jazda mimo spevnenej vozovky mi však príde pre Alaskan tým správnym povrchom, pre ktorý sa narodil. Prepnúť z pohonu iba zadných kolies do režimu 4×4 vieme otočným ovládačom kedykoľvek až do rýchlosti 100 km/h. Ale vo vážnom teréne musíte zastaviť a zaradiť do neutrálu predtým, než prejdete do režimu 4Lo. Tento režim maximálne využíva krútiaci moment, ktorý posúva auto vpred v náročnom teréne. Potom to už nie je o samotnom pohone, pretože ten je pripravený už takmer na všetko. V štichu vás už môžu nechať len pneumatiky. Avšak napriek tomu, že náš Alaskan mal obuté len bežné letné SUV pneumatiky, dokázal prejsť terénom, v ktorom by sa vám kabínu auta opúšťať nechcelo. Celkom vhod prišla aj funkcia ovládania zostupu z kopca, ktorá udržuje konštantnú rýchlosť 4 km/h bez toho, aby ste sa museli dotýkať pedálov – len točíte volantom.

 Vo svojej podstate originál

Alaskan, ruka v ruke s Navarou, je jeden z najlepších pick-upov dneška. Pre individualistov bude samozrejme k dispozícii aj široká ponuka originálneho príslušenstva rady Leisure&Style, ktorá zahŕňa chrómované ochranné rámy pre prednú časť, zadnú časť, boky karosérie a samozrejme i korbu. Pre prípad, že by ste napríklad chceli inštalovať svetelnú rampu. Nechýba ani ťažné zariadenia, strešné boxy, nosiče bicyklov, pevné (hard top) aj zhrňovacie kryty korby, plastové dno korby odolné proti bežnému poškodeniu a tak ďalej. Každý Alaskan môže byť v podstate originálom.