Rekord, ktorý nikto neprekonal, stanovila Škoda! Octavia RS je neporazená už 10 rokov

7601
Zdroj: Škoda
" "

Škoda na desiate výročie oživila ostrú Octaviu. Je najrýchlejším dvojlitrom na svete.

Kto by to bol povedal, že práve Škoda Octavia skóruje na rýchlostnej trati v Bonneville? A kto by bol povedal, že stanoví rýchlostný rekord, ktorý ostane nepokorený viac ako 10 rokov? Nikto. A predsa sa to stalo. V roku 2011 s upraveným modelom Octavia RS druhej generácie po facelifte.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

História tohto rekordu je o to zaujímavejšia, že táto škoda vôbec nevznikla ako rýchlostný špeciál. Pôvodne ju vyrobili na objednávku pre importéra zo Spojeného kráľovstva ako novinárske vozidlo. O tom, že pôjde reprezentovať na soľné pláne do Utahu, sa rozhodlo až keď už bola na svete.

Toto je pôvodný záber z roku 2011.
Zdroj: Škoda

Jej pôvodným lakom bol Corrida Red, ktorý dodnes poznáme z športových RS modelov Škoda. Ikonický zelenostrieborný lak prišiel až potom. Keď sa Škoda rozhodla, že postaví špeciál, ktorý prekoná hranicu 300 km/h. Len pripomenieme, že oficiálna maximálna rýchlosť sériového modelu bola 240 km/h.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Prestavba na ešte rýchlejšie ereso bola komplikovaná. Facelift druhej generácie bol na trhu len krátko a motor uvedený v športovom modeli bol tiež celkom nový. V praxi to znamenalo, že zatiaľ neexistovalo veľa tuningových výrobcov, ktorý by ponúkali športové náhradné diely. Navyše, aj to málo dostupných vylepšení muselo podliehať prísnym štandardom časomernej asociácie, ktorá nad rekordom dohliadala. Škoda si preto väčšinu dielov vyvinula sama v spolupráci so športovými úpravcami.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Na Octavii RS vymenili palivový systém, nainštalovali väčší chladič a vložili do nej prevodovku s dlhšími prevodovými stupňami z ekonomickej Octavie GreenLine. Celý zložitý brzdový systém nahradil jeden padák, ktorý mohol vodič aktivovať zatiahnutím páčky.

Prišiel rok 2011 a deň D. Škodovka túžila prekročiť hranicu 300 km/h. Podarilo sa jej však oveľa viac. Priemerná maximálna rýchlosť sa zastavila na hranici 365,5 km/h. Škoda sa tak stala najrýchlejším autom s prepĺňaným dvojlitrovým motorom. Rekord drží aj dnes, po desiatich rokoch.