PRVÁ JAZDA: Renault Kangoo & Express Van | Keď vás robota baví

2286
Zdroj: František Pisarovič

Na dvojicu nových úžitkových vozidiel od Renaultu som sa úprimne veľmi tešil. Express Van oživuje legendárne meno z minulosti značky, ktoré trocha nečakane spájalo praktickosť so zábavou za volantom. Kangoo je na európskom trhu zasa stálicou, ktorá sa teraz pomocou inteligentných nápadov a ceny snaží efektívne deklasovať Volkswagen Caddy. Podarilo sa?

Renault si v ostatnom čase ide svoju ligu. Ako jeden z mála výrobcov si uvedomil, že profit sa neskrýva len v high-endových produktoch a tak sa práve produkty Groupe Renault často nachádzajú na najnižších cenových perifériách aktuálnej ponuky automobilov.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Zároveň je to však automobilka, ktorá vďaka novej generácii modelov výrazne útočí na prémiu kvalitou, ale aj inováciami. A darí sa jej to.

Chcem dodávku… a chcem sa v nej baviť

Tento úvod nás elegantne dostáva k novému Renaultu Express Van. No, novému – také jednoduché to nie je. Aj keď bola výrazne prepracovaná predná časť vozidla, interiér aj zadná optika, Express Van nezaprie svoju technickú spriaznenosť s čerstvo nebohou Daciou Dokker.

Renault Express Van je prekvapiujúcim zdrojom nehynúcej zábavy. Nerobím si srandu!
Zdroj: František Pisarovič

Z toho však profitujete v prvom rade vy, malí podnikatelia. Za základný Express Van chce totiž automobilka len 11 000 €, čo je za vozidlo danej úžitkovej hodnotny v podstate nonsens – podobne ako neprítomnosť klimatizácie v základnej výbave.

Okrem toho, naložíte do neho takmer to isté, čo do Kangoo.
Zdroj: František Pisarovič

My však zachováme pokoj, pretože najvyššia, čiže tá druhá výbava, ktorú môžete zvoliť, je len o 800 € drahšia a zahŕňa rádio s DAB, MP3 a Bluetoothom, elektrické okná aj manuálnu klimatizáciu. Jednoducho povedané, chcete túto.

V interiéri sa budete musieť uspokojiť s menším komfortom a lacnejšími materiálmi. Pohoda
Zdroj: František Pisarovič

Mám radosť, pretože najmä v prípade Express Vanu som poslom dobrých správ. Jeho interiér vyzerá úplne aktuálne, hanbiť sa zaň nebudete ani zvonka. Plusom je infotainment prevzatý z civilných Renaultov.

Zadná tretina svoju spriaznenosť s Dokkerom nezaprie.
Zdroj: František Pisarovič

Infotainmentu sekunduje príplatková zadná kamera, ktorá supluje funkciu stredového spätného zrkadla. Jej grafika je síce obmedzená rozlíšením a počtom snímkov za sekundu, ale to vás v skriňovej dodávke netrápi – hlavne, že vidíte dozadu.

Na druhej strane, to ani veľkorysý nákladový priestor.
Zdroj: František Pisarovič

No a teraz niečo, čo by ste nečakali. Aj napriek (alebo práve vďaka?) svojmu staršiemu konštrukčnému veku je Express Van na ceste veľmi záživný, ba až zábavný. Isteže, disponuje staršou prevodovkou s gumovými dráhami, no aj základný benzínový motor 1,3 TCe so 100 koňmi (áno, nazýva sa TCe 100, no v tomto prípade ide o štvorvalec) dokázalo auto slušne potiahnuť aj s 280-kilogramovou simulovanou záťažou.

A nejde len o ťah. Jazdné vlastnosti aj jednoduchý interiér Express Vanu dávajú jasne najavo, že pochádzajú zo staršej školy a namiesto komfortnej a odťažitej jazdy, ktorá je dnes moderná, vám dávajú bezprostrednosť – vďaka homologizácii ako užítkového vozidla dokonca väčšiu, ako dnešné rodinné hatchbacky. Kopec srandy – prekvapivo, no naozaj.

Express Van je za dané peniaze pecka. Ale keď chcete úroveň…

Dospelý a lepší v každom ohľade

Nové Kangoo počas prvej jazdy neprekvapilo. Do každého rozmeru narástlo, čo je na jazdnom prejave cítiť podobne, ako použitie koncernovej platformy CMF-C. Nové Kangoo jazdí ako osobák, je lepšie odhlučnené a aj húpavejšie, i keď za túto vlastnosť mohla skôr testovaná motorizácia 1,5 Blue dCi s výkonom 70 kW (95 k).

Nový Renault Kangoo Van je švihák – a to nielen medzi dodávkami.
Zdroj: František Pisarovič

Ten má sily dosť, no snahu mu kazí prevodovka s dlhými prevodmi. V praxi sa však s týmto žiť dá, ak sa turbodiesel nebojíte trocha vytočiť. Možno to urobíte aj nevedomky, pretože jeho prejav si s turbobenzínovým motorom viete ľahko pomýliť.

Z hľadiska úžitkových vlastností neexistuje nič viac sexy, ako toto. Skúste nesúhlasiť!
Zdroj: František Pisarovič

Hlavným praktickým argumentom, ktorý však Kangoo pre svojich zákazníkov poskytuje, je riešenie bočného nakladacieho priestoru bez B-stĺpika, vďaka ktorému vzniká nakladací priestor s dĺžkou až 1,45 metra.

Interiér Kangoo Van je o triedua desaťročie inde, ako pri Exprese. Naozaj fajn miesto na život!
Zdroj: František Pisarovič

Renault volá túto novinku Open Sesame a nie je to len o absencii stĺpika, ale aj o sedadle spolujazdca, ktoré sa dá lineárne zaklopiť do podlahy a pomocou praktickej mreže na pántoch použiť aj tento priestor ako úžitkový počas 30 sekúnd.

Ak je teda Express Van o srande a nízkych nákladoch, Kangoo (s cenou začínajúcou na 17 450 €) je o inováciách, ktorým konkurencii výrazne vytiera zrak. Ale o tom si povieme viac v riadnom týždňovom teste!

Za Kangoo chce Renault o niečo viac. Ale aj oveľa viac dostanete!