Na dvojicu nových úžitkových vozidiel od Renaultu som sa úprimne veľmi tešil. Express Van oživuje legendárne meno z minulosti značky, ktoré trocha nečakane spájalo praktickosť so zábavou za volantom. Kangoo je na európskom trhu zasa stálicou, ktorá sa teraz pomocou inteligentných nápadov a ceny snaží efektívne deklasovať Volkswagen Caddy. Podarilo sa?
Renault si v ostatnom čase ide svoju ligu. Ako jeden z mála výrobcov si uvedomil, že profit sa neskrýva len v high-endových produktoch a tak sa práve produkty Groupe Renault často nachádzajú na najnižších cenových perifériách aktuálnej ponuky automobilov.
Zároveň je to však automobilka, ktorá vďaka novej generácii modelov výrazne útočí na prémiu kvalitou, ale aj inováciami. A darí sa jej to.
Chcem dodávku… a chcem sa v nej baviť
Tento úvod nás elegantne dostáva k novému Renaultu Express Van. No, novému – také jednoduché to nie je. Aj keď bola výrazne prepracovaná predná časť vozidla, interiér aj zadná optika, Express Van nezaprie svoju technickú spriaznenosť s čerstvo nebohou Daciou Dokker.
Z toho však profitujete v prvom rade vy, malí podnikatelia. Za základný Express Van chce totiž automobilka len 11 000 €, čo je za vozidlo danej úžitkovej hodnotny v podstate nonsens – podobne ako neprítomnosť klimatizácie v základnej výbave.
My však zachováme pokoj, pretože najvyššia, čiže tá druhá výbava, ktorú môžete zvoliť, je len o 800 € drahšia a zahŕňa rádio s DAB, MP3 a Bluetoothom, elektrické okná aj manuálnu klimatizáciu. Jednoducho povedané, chcete túto.
Mám radosť, pretože najmä v prípade Express Vanu som poslom dobrých správ. Jeho interiér vyzerá úplne aktuálne, hanbiť sa zaň nebudete ani zvonka. Plusom je infotainment prevzatý z civilných Renaultov.
Infotainmentu sekunduje príplatková zadná kamera, ktorá supluje funkciu stredového spätného zrkadla. Jej grafika je síce obmedzená rozlíšením a počtom snímkov za sekundu, ale to vás v skriňovej dodávke netrápi – hlavne, že vidíte dozadu.
No a teraz niečo, čo by ste nečakali. Aj napriek (alebo práve vďaka?) svojmu staršiemu konštrukčnému veku je Express Van na ceste veľmi záživný, ba až zábavný. Isteže, disponuje staršou prevodovkou s gumovými dráhami, no aj základný benzínový motor 1,3 TCe so 100 koňmi (áno, nazýva sa TCe 100, no v tomto prípade ide o štvorvalec) dokázalo auto slušne potiahnuť aj s 280-kilogramovou simulovanou záťažou.
A nejde len o ťah. Jazdné vlastnosti aj jednoduchý interiér Express Vanu dávajú jasne najavo, že pochádzajú zo staršej školy a namiesto komfortnej a odťažitej jazdy, ktorá je dnes moderná, vám dávajú bezprostrednosť – vďaka homologizácii ako užítkového vozidla dokonca väčšiu, ako dnešné rodinné hatchbacky. Kopec srandy – prekvapivo, no naozaj.
Dospelý a lepší v každom ohľade
Nové Kangoo počas prvej jazdy neprekvapilo. Do každého rozmeru narástlo, čo je na jazdnom prejave cítiť podobne, ako použitie koncernovej platformy CMF-C. Nové Kangoo jazdí ako osobák, je lepšie odhlučnené a aj húpavejšie, i keď za túto vlastnosť mohla skôr testovaná motorizácia 1,5 Blue dCi s výkonom 70 kW (95 k).
Ten má sily dosť, no snahu mu kazí prevodovka s dlhými prevodmi. V praxi sa však s týmto žiť dá, ak sa turbodiesel nebojíte trocha vytočiť. Možno to urobíte aj nevedomky, pretože jeho prejav si s turbobenzínovým motorom viete ľahko pomýliť.
Hlavným praktickým argumentom, ktorý však Kangoo pre svojich zákazníkov poskytuje, je riešenie bočného nakladacieho priestoru bez B-stĺpika, vďaka ktorému vzniká nakladací priestor s dĺžkou až 1,45 metra.
Renault volá túto novinku Open Sesame a nie je to len o absencii stĺpika, ale aj o sedadle spolujazdca, ktoré sa dá lineárne zaklopiť do podlahy a pomocou praktickej mreže na pántoch použiť aj tento priestor ako úžitkový počas 30 sekúnd.
Ak je teda Express Van o srande a nízkych nákladoch, Kangoo (s cenou začínajúcou na 17 450 €) je o inováciách, ktorým konkurencii výrazne vytiera zrak. Ale o tom si povieme viac v riadnom týždňovom teste!