Pred siedmimi rokmi Nissan dokázal identifikovať a maximálne využiť obrovskú dieru na trhu. Keď Qashqai prakticky nahradil Almeru, nevnímal som to ako práve najšťastnejšie riešenie.
V Nissane však zjavne vedeli, čo robia, pretože predaje tohto modelu rástli 5 rokov po sebe. Celkovo bolo vyrobených vyše 2 milióny kusov tohto modelu, pričom 1,5 milióna sa predalo v Európe. Model Qashqai tak predstavuje 50 % celkového predaja japonskej automobilky Nissan.
S novou generáciou tohto modelu by chcel Nissan nadviazať na úspechy predchodcu. Qashqai dostal úplne novú podvozkovú platformu, vďaka čomu je o 40 až 90 kg ľahší (v závislosti od motorizácie). Štandardná výbava je pritom bohatšia. Nový model je v porovnaní s predchodcom dlhší, širší a nižší. Vyzerá tak stabilnejšie a športovejšie, pričom vo vnútri je o kúsok priestrannejší.
Podľa slov Nissanu má Qashqai stanoviť nové „benchmarky“ v triede. Disponuje novými technológiami, zaujme prekvapivou kvalitou ale aj nízkou spotrebou, ktorú dosahuje vďaka novým motorom a prevodovkám.
Novinky pod kapotou
Úlohu základnej motorizácie prevzal od klasickej atmosférickej „jedna-šestky“ úplne nový motor 1.2 DIG-T. Podľa označenia som čakal, že to bude trojvalec prepĺňaný kompresorom vlastnej konštrukcie, ktorý poznáme napríklad z modelov Micra a Note. Qashqai však dostal štvorvalec s turbom, ktorý v Renaulte poznáme pod označením TCe. Ako základná motorizácia poslúži tento agregát rozhodne lepšie ako predošlý atmosférický motor, no priaznivci silnejších benzínových motorov si budú musieť počkať do leta, kedy na trh príde ďalší nový motor: 1.6 DIG-T s výkonom 120 kW (163 k).
U naftových motorizácií nie sú zmeny až také markantné. Vstupným agregátom je prepracovaný motor 1.5 dCi vyladený na 81 kW (110 k) a silnejšou alternatívou je tiež známy motor 1.6 dCi, ktorý disponuje výkonom 96 kW (130 k). Novinkou je možnosť kombinácie tohto agregátu s úplne novou prevodovkou Xtronic. Konštrukčne ide o bezstupňovú prevodovku CVT, no je navrhnutá tak, aby fungovala ako najmodernejšie automaty. Má 7 preddefinovaných stupňov. Zatiaľ čo pri nízkych rýchlostiach je to jasné CVT, mimo mesta prevodovka dokáže brzdiť motorom a na zošliapnutie plynového pedálu reaguje naozaj veľmi rýchlo.
Inovácie pre každého
Vo vnútri Qashqai pokročil o dve generácie. Použité materiály sú oveľa kvalitnejšie a aj ich spracovanie je na vyššie úrovni. Už pri naštartovaní som si všimol oveľa lepšie odhlučnenie. Keďže do chorvátskeho Rovinj, miesta medzinárodnej prezentácie nového Qashqaia, sme cestovali starým Qashqaiom, vedel som to bezprostredne porovnať. Nový Qashqai ponúka najmodernejšie bezpečnostné systémy ako napríklad stráženie mŕtveho uhla spätných zrkadiel, či varovanie pred neželaným opustením jazdného pruhu. Vďaka kamere v čelnom skle dokáže čítať značky (aj dodatkové), automaticky prepínať stretávacie a diaľkové svetlá, alebo dokonca núdzovo zabrzdiť v prípade hroziacej kolízie.
V strede prístrojového panelu má nový Qashqai 5-palcový farebný displej, ktorý je schopný zobrazovať okrem údajov z navigácie, audiosystému, či palubného počítača aj ďalšie zaujímavé údaje. Na stredovej konzole zas nájdete 7-palcový dotykový displej multimediálneho systému Nissan Connect 2. Ten okrem štandardných funkcií zahŕňa napríklad aj facebook, alebo možnosť preniesť si cestu pripravenú na počítači na www.maps.google.com do navigácie v aute.
Nissan Qashqai v roku 2007 prakticky vytvoril segment kompaktných SUV. Doteraz patrí medzi najúspešnejšie modely v tejto triede, takže pred novou generáciou stojí veľká výzva.