PRVÁ JAZDA: Lexus RX | Len kozmetika? Veru nie.

270

Lexus RX je luxusným krídlom Toyoty pasovaný do pozície priekopníka, ktorý kombinoval luxus, pohodlie a jednoduchú obsluhu. Najväčšie SUV, ktoré u nás táto značka predáva, je po niekoľkých stránkach výnimočné. Totiž, Japonci pochopili, na čo tieto autá slúžia a na čo sa majú sústrediť pri vývoji. Modernizácia bola síce na pohľad kozmetická, no pod povrchom sa udiali mnohé zmeny.

Japonské značky vo všeobecnosti pristupujú k modernizácii svojich modelov inak ako tie európske. Je to vidieť aj na SUV Lexus RX, ktorého modernizovanú verziu by netrénované oko ani len nerozlíšilo od jej predošlého vydania.

Totiž, japonské značky budia dojem, že využívajú modernizáciu modelov k ich zdokonaleniu a nie k tomu, aby im chladnokrvne vymenili predné masky a svetlomety len preto, lebo sa auto priblížilo k polčasu výrobného cyklu. To je celkom sympatické, nie?

Čistota

Dizajnéri vyhlásili hon na zložité a komplikované línie. V posledných rokoch sa Lexus poriadne rozbláznil, nakúpil svojim dizajnérom katany a nechal ich vyšantiť sa na aute, ktoré len pred niekoľkými minútami dokončili.

Keby boli predné hmlovky uložené ešte nižšie, prídu do kontaktu s vozovkou

Záseky, ostré hrany a rôzne avantgardné, ostré a extrémne moderné ťahy padli za obeť čistým tvarom a akejsi zenovej zmyselnosti. Osobne som nemal problém s tým, ako vyzeral model pred faceliftom, no tomuto dizajnu som porozumel omnoho jednoduchšie. Predné projektorové svetlomety s technológiou Bi-LED sú po novom súvislejšie bez záseku v tvare „Z“.

Grafika zadných svetiel je údernejšia a jednoduchšia ako v prípade predchodcu

Predné hmlovky sa presunuli čo najbližšie k ceste a na ich pôvodné miesto pribudli zaslepené nasávacie otvory. Na zadnej časti nájdete novú grafiku koncových svetiel, ktoré prišli o zložitý hranatý podpis a nahradilo ich riešenie s čírou optikou v ich spodnej časti. K tomu sa pridáva spodná lišta, ktorá konečne nenaznačuje výfuky, ale pôsobí ako vkusný prvok. Sú to drobné zmeny, no rozhodne k lepšiemu.

Prst v hlavnej úlohe

Interiér nového RX zostal v podstate totožný s predošlou verziou. Aj naďalej ide o extrémne pohodlné miesto, v ktorom dokážete zvládnuť celé hodiny bez únavy či nepríjemných pocitov tiesne. Dokonca som ochotný citovať z tlačovej správy vetu: „Interiér je priestranný, no pritom vytvára intímnu atmosféru, ktorá ponúka vysokú úroveň komfortu vodičovi aj všetkým cestujúcim,” pretože je to čistá a nefalšovaná pravda.

Zvláštny kurzor nahradila dotyková plocha. Tá zostáva aj naďalej na trhu akýmsi alternatívnym riešením, no v rámci modelu RX ide o zásadný posun.

Sedadlá vodiča a spolujazdca sú posadené nízko, takže poskytujú veľkorysý priestor pre hlavu. Verzia s výbavou F SPORT má obloženie interiéru z exkluzívnych materiálov, ako je luxusná koža, prírodné drevo či brúsený hliník. Najlepšou správou je ale nahradenie zvláštneho kurzora multimediálneho systému RTI dotykovou plochou.

12,3-palcová obrazovka je po novom dotyková. Vstavaná navigácia je však aj naďalej pomerne slabá či už po stránke grafiky alebo zrozumiteľnosti.

Je to síce svojské riešenie, no je omnoho lepšie než v prípade tej zvláštnej myši. Dotykový je už však aj 12,3-palcový displej, ktorý dokáže po novom ponúknuť zrkadlenie smartfónov prostredníctvom funkcií Android Auto a Apple CarPlay.

Prvé dojmy

Charakterom sa auto nezmenilo už od prvého dotyku. Celkovo sa modernizované RX predstavuje s tromi motorizáciami. Model RX 300 poháňa 2-litrový preplňovaný štvorvalec s prekvapivo úderným výkonom 175 kW/238 koní. Ten dopĺňa v ponuke nehybridných verzií model RX350, ktorý poháňa 3,5-litrový šesťvalec. Ten bude však k dispozícii len v Rusku, Kazachstane, na Ukrajine či v oblasti Kaukazu.

Modelom, ktorý je istým spôsobom globálny, je však hybrid s označením RX450h. Ten má pod kapotou 3,5-litrový benzínový šesťvalec, no spolupracujúci s elektrickou sústavou a pohonom všetkých kolies E-Four. Systémový výkon tejto verzie je 230 kW/313 koní a spolu s elektromotorom ponúka excelentný ťah vďaka vysokému krútiacemu momentu. Auto je pokojné a vyzýva k pokojnej jazde, za ktorú sa vám odvďačuje nadštandardným tichom a komfortom.

Zaujímavosťou je, že pri bežnej jazde sme prešli viac ako polovicu trasy kopcovitým terénom španielskej Ibizy čisto na elektrický pohon, prípadne s vypnutým motorom. RX F SPORT je špecifické agresívnejším dizajnom exteriéru a interiéru. Pri pohľade zvonku nájdete ostrejšie hrany nárazníkov či až 20-palcové disky kolies. Model F SPORT má taktiež špecifický volant či prístrojový štít, ktorý je náramne podobný tým v ikonických modeloch FLA či RC F.

Toto vyhotovenie je taktiež prvým autom na svete, ktoré ponúka aktívny stabilizačný systém odpruženia. Potláča nakláňanie karosérie bez toho, aby sa znížil komfort jazdy a udržiava stabilitu pri zatáčaní. Pri jazde na nerovných povrchoch pomáha adaptívny systém odpruženia Skyhook, ktorý potláča pohyb vozidla v smere nakláňania karosérie a udržiava tak komfort jazdy.

Systém zisťuje smer nakláňania karosérie vozidla z údajov z vertikálneho senzora gravitačného zrýchlenia a potom aktivuje ovládač stabilizátora na potlačenie tohto pohybu. Úprimne, nech mi povedali o RX čokoľvek, vždy som v ňom našiel veľké pokojné auto, ktoré vás hýčka a opatruje za každých okolností. Je to ideálne veľké auto do mestských podmienok. Presne tam, kde si tieto autá našli svoje prirodzené prostredie vďaka koncentrácii peňazí a špecifických podmienok.