PRVÁ JAZDA: KIA Ceed – Tvrdí muziku

8878

Nikomu netreba pripomínať, že kórejské značky naberajú na obrátkach. Vidieť to ako pri odvážnych projektoch akým je napríklad Stinger, tak až po ambicióznu snahu uhryznúť kus predajov neporaziteľnému nemeckému koncernu. KIA Ceed bude nočnou morou konkurencie.

Vziať do úvahy, aké extrémne boje prebiehajú v segmente C, KIA rozhodne patrí k jedným z najambicióznejších a najúspešnejších automobiliek poslednej dekády. Pretože vtrhnúť s absolútne nulovým rodokmeňom medzi veličiny ako Volkswagen Golf, Hondu Civic či Opel Astra, chce rozhodne gule.

Už pri prvej generácii modelu Cee’d bolo evidentné, že síce ide o debut a nie všetky detaily sú dotiahnuté, ale značka má našliapnuté dobrým smerom. Druhá generácia dotiahla modelový rad pred bránu prvej desiatky najpredávanejších modelov segmentu na európskom trhu.

Tretia generácia prišla o apostrof v názve, zásadným spôsobom zmenila dizajn a útočí na tie najlepšie podvozky spomedzi konkurencie. Prvé dojmy sú za nami a je čas na verdikt.

Očarenie

KIA uvádza, že dizajn modelu Ceed má v sebe DNA krásneho fastbacku Stinger. V rámci jednotného korporátneho dizajnu ide o typické prirovnávanie k tomu najlepšiemu z domácej „špajzy“.

To, že Ceed a Stinger majú podobnú masku chladiča, širokánske svetlomety a fešné disky s nebezpečne veľkým priemerom, je fakt. Na pohľad ma však osobne párkrát očaril, a to hlavne v bielej farbe.

Predné LED svetlá dodávajú pohľadu spredu ojedinelý šmrnc. Čo sa týka rozmerov, nový Ceed je rovnako dlhý ako predošlá generácia a línia strechy klesla o 23 milimetrov. Celkovo je dizajn novinky vyváženejší, jednoduchší, no skôr evolučný ako revolučný.

Vysoký štandard

Spracovanie materiálov v kabíne je na vysokej úrovni. Či už ide o výplne dverí, tlačidlá alebo ovládacie prvky ako volič smeru jazdy, radiacu páku či volant. Na tomto poli nie je možné Ceedu vytýkať prakticky nič. Rozloženie ovládacích prvkov nasleduje doslova klasické postupy. KIA uvádza, že rozložila tlačidlá na stredovej konzole palubnej dosky do horizontálnych línií.

Prvé „poschodie“ obsahuje klasické fyzické tlačidlá, ktoré ovládajú multimediálny systém. Osobne toto riešenie vítam, keďže pre nastavenia a prácu so systémom nepotrebujete odkláňať pohľad od vozovky. Na druhej úrovni sú rozložené tiež fyzické tlačidlá ovládania klimatizácie a v spodnom rade tlačidiel nájdete komfortné prvky vetrania a vyhrievania sedadiel a volantu.

Čisté, jasné a bez zbytočných experimentov. Multimediálny systém zostáva rovnako jednoduchý a s rýchlymi reakciami, akými je posledné roky známy z mnohých iných modelov značky.

Faktor pohodlia

Konštruktéri v kabíne hľadali milimetre a nejaké, samozrejme, našli. Prichádza typická formulka pri predstavení globálneho hatchbacku s frázou „najlepší v triede“. Ceed dominuje trhu z hľadiska priestoru pre ramená zadných pasažierov. Znie to ako absolútna banalita, no na dlhších cestách padne vhod každý milimeter.

Nová generácia má dokonca len o jeden milimeter menej priestoru pre nohy zadných pasažierov, než hviezda segmentu Volkswagen Golf. Kabína však pôsobí priestorne a hlavne do šírky.

Je vynikajúco odhlučnená a ako priestor pôsobí až prekvapivo hodnotne a kvalitne. Batožinový priestor narástol oproti predošlej generácii o 15 litrov. S hodnotou 395 litrov má Ceed druhý najväčší batožinový priestor v segmente.

Prvé dojmy

Z úst mnohých ľudí okolo značky, obzvlášť testovacích pilotov, mierila smerom na podvozok Ceedu jedna konkrétna veta. Podpis Alberta Biermanna je na správaní auta doslova evidentný. Bývalý šéf divízie BMW M Sport má na svedomí podvozok, ktorý je pohodlný, no zároveň pôsobí pevne a celkom športovo.

Prvé jazdy sa odohrali na juhu Portugalska v okolí magickej destinácie Faro. Cesty v danej lokalite nie sú zrovna zorané polia, no nie sú ani v perfektnom stave. Podvozok Ceedu aj napriek výtlkom fantasticky filtruje nerovnosti, neprenáša buchot náprav do kabíny a zároveň zvláda dynamickú jazdu s prehľadom. KIA si vypočula kritiku na predošlé generácie a vyrobila skvelý podvozok.

Konštruktéri ho ladili striedavo v Nurburgringu a na britských cestách prvej a druhej triedy. To je skutočne náročná kombinácia. Samozrejmosťou je prítomnosť trojvalcového motora 1,0 T-GDi. Vo verzii s výkonom 88 kW/120 koní je najmenší motor pod kapotou novinky celkom dobrým variantom. Pod ním stojí atmosférický benzínový štvorvalec 1,4 MPI s výkonom 73 kW/100 koní.

Verzia1.4 MPI 100 k1.0 T-GDI 120 k1.4 T-GDI 140k1.6 CRD-i 115k1.6 CRD-i 136 k
Palivo / PreplňovanieBenzín / AtmosférickéBenzín / TurboBenzín / TurboDiesel / TurboDiesel / Turbo
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:74 (100)/600088 (120)/5500103 (140)/600085 (115)/4000100 (136)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:134/3500172/1500-4000242/1500-3200280 M/300 7DCT280 M/320 7DCT
Max. rýchlosť [km/h]183190210 M/205 7DCT192200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,611,18,9 M/9,2 7DCT10,910,2 M/9,9 7DCT
Kombinovaná spotreba [l/100 km]6,0 - 6,25,4 - 5,65,6 - 5,9 M/5,5 - 5,7 7DCT3,8 - 4,0 M/4,0 - 4,1 7DCT4,0 – 4,3 M/4,2 – 4,3 7DCT
Hmotnosť [kg]118512221240 M/1270 7DCT1313 M/1340 7DCT1313 M/1340 7DCT

KIA celkom umne vyplnila trh pre zákazníkov, ktorí sa neboja malých preplňovaných motorov a tých, ktorí sa nevzdávajú klasických „atmosfér“. Najzaujímavejším motorom je 1,4 litrový štvorvalec Kappa, ktorý nahrádza starší motor 1,6 GDI.

Typ motoraVýkon [Prevodovka]AMBERSILVERGOLDFIRST EDITION
Benzínové motory
1.4 MPi74 kW/100k [M6]145901529016790
1.0 T-GDi88 kW/120 k [M6]1629017790
1.4 T-GDi103 kW/140 k [M6]171901869021090
103 kW/140 k [7DCT]2049024690
Naftové motory
1.6 CRDi85 kW/115 k [M6]1789018590
1.6 CRDi100 kW/136 k [M6]2049022890
100 kW/136 k [7DCT]2229024090

*ceny sú z akciového cenníka a uvádzané v eurách

Ide o vynikajúci agregát, ktorý si skvele rozumie so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Naftový motor 1,6 CRDi príde v dvoch vyhotoveniach s výkonom 84 kW/115 koní a 100 kW/136 koní. Údajne s prehľadom plní normu Euro 6d TEMP.