Subaru Outback je stelesnením jedného auta, ktoré dokáže úplne všetko, už niekoľko generácií. Teraz však prichádza v úplne novom vydaní a aj keď sa to tak na prvý pohľad nemusí zdať, prepracované bolo takmer všetko.
Outback je vlajkovou loďou automobilky Subaru už 25 rokov a za ten čas sa stal synonymom pre vozidlo, ktoré zvládne akúkoľvek úlohu, ktorú mu nadelíte. Či už ide o parťáka pre outdoorové aktivity, alebo dopravný prostriedok na úrovni, ktorý vás vysadí večer pred budovou opery, Outback v každej generácii patril k autám, ktoré vedeli uspokojiť oba extrémy, a to všetko medzi nimi.
Inovovať, čo je treba
V novej šiestej generácii sa však Outback stáva právoplatným členom prémiového segmentu. A nie je to len pre svoje prémiové jazdné schopnosti, ktoré už štvrť storočia predvádza na ceste či pre svoju legendárnu pasívnu bezpečnosť a robustnosť. Nový vlajkový model značky ponúka úplne nový aktívny bezpečnostný systém EyeSight a rozsiahle prepracovaný interiér, ktorý je digitálny tam, kde by moderný kokpit digitálny mal byť, a analógový tam, kde je výhodnejšie klasické riešenie.
Znie to neuveriteľne? Nuž, keby to nebolo Subaru, možno by to neuveriteľné aj bolo, no japonská značka v prvom rade počúva priania svojich zákazníkov. Aj preto priviezla nový model do Európy zatiaľ len s jednou motorizáciou, ktorá jazdí na benzín bez pomoci elektriny. Presne tak, nový Otuback prichádza výhradne s overeným 2,5-litrovým plochým štvorvalcom. Žiadny mild-, full- alebo plug-in hybrid, len silná, kultúrna a robustná motorizácia s výnimočne nízkym ťažiskom, ktorú pod kapotou jednoducho chcete.
Vidieť ako ľudské oko
Viaceré nezávislé testovania potvrdili, že systém EyeSight od Subaru patrí k najlepším jazdným asistentom na trhu už od roku 2012, keď bol predstavený. Štatistiky z japonského trhu dokonca ukázali, že tri generácie systému EyeSight znížili nehodovosť pri čelných nárazoch približne na štvrtinu (!). V novom Outbacku prichádza do Európy už štvrtá generácia systému, ktorá prešla výraznou modernizáciou.
Systém funguje na vyspelom princípe, keď si z obrazu dvoch kamier umiestnených za čelným sklom v okolí vnútorného spätného zrkadla skladá 3D obraz prostredia, ktoré sa nachádza pred vozidlom. Práve použitie dvojice vysoko umiestnených kamier tvorí najväčšiu výhodu systému a zároveň základ jeho názvu – na vyhodnotenie vzdialenosti používa rozdiel posunu ich obrazu, presne ako to robí ľudské telo s dvojicou očí.
Štvrtá generácia systému prináša takmer dvojnásobné zorné pole dvojice kamier. Toto inžinieri dosiahli presunutím kamier bližšie k čelnému sklu. Na rozdiel od minulej generácie systému teraz k nemu už nie sú pripevnené, čo by malo zjednodušiť prípadnú výmenu skla. Vylepšením prešla, samozrejme, aj výpočtová technika od amerického Xilinxu a systém kamier, ktoré dnes dodáva švédska spoločnosť Veoneer.
Keď neubrzdí, tak sa vyhne
Nová technika by mala pomôcť nielen súčasným funkciám asistentov, no prinesie aj niektoré úplne nové. Volant dostal vibračnú funkciu, ktorá mu pomôže lepšie komunikovať s vodičom, nový je elektronický posilňovač bŕzd a účinnejšie by malo byť aj prepojenie so zadnými ultrazvukovými čidlami a radarmi, ktoré teraz strážia aj mŕtve uhly spätných zrkadiel. Toto všetko síce poznáme aj z iných vozidiel, no Outback ponúka i také fičury, ktoré konkurencia nemá.
Nejde pritom o drobnosti. Nad pozornosťou vodiča bdie systém DMS, ktorý pomocou špeciálnej kamery a softvéru na rozpoznávanie tváre monitoruje, či vodič nie je unavený, alebo či venuje dostatočnú pozornosť riadeniu. Dokáže rozpoznať až päť vopred zaregistrovaných vodičov, pre ktorých ukladá do pamäte individuálne nastavenia, aby si mohli vychutnať pohodlnú a bezpečnú jazdu.
Chcete trocha sci-fi? Nech sa páči. Asistent núdzového brzdenia sa pri rozpoznaní prekážky v priamom smere snaží upozorniť vodiča a následne automaticky zabrzdiť, ešte kým je čas. Ak však systém vyhodnotí, že náraz je nevyhnutný, stihne ešte skontrolovať priestor vedľa prekážky a auto tam podľa možností nasmerovať. Podľa Subaru dokáže Outback zastaviť pred prekážkou až do rýchlosti 70 kilometrov za hodinu!
Čo ešte prednárazový asistent po novom vie? Dokáže napríklad vozidlo zastaviť aj vtedy, ak hrozí kolízia s protiidúcim vozidlom pri odbočovaní doľava, či detegovať chodcov a blížiacich sa cyklistov nielen v priamom smere, ale aj z obidvoch strán. A to sa automobilke hodí, aby splnila svoj cieľ do roku 2030 – aby v Subaru nezomrel ani jeden človek.
Komfort ako nikdy predtým
Zatiaľ čo dômyselné bezpečnostné prvky oceníte najmä v krízových situáciách, úplne nový interiér Outbacku je vylepšením, ktorým sa budete chcieť rozmaznávať neprestajne. To o novej kabíne tvrdí Subaru a my sa musíme priznať, že sme ochotní to značke uveriť. Palubná doska je úplne prepracovaná a jej dominantou je po novom 11,6” dotykový HD displej s navigáciou, audiosystémom a šiestimi reproduktormi v základe, resp. 12-reproduktorovým prémiovým audiom Harman-Kardon vo výbave Premium.
Subaru si dalo záležať aj na akustike kabíny a jej odhlučnení (po novom má napríklad Outback zvukovoizolačné sklá), na úplne novej úrovni sú aj použité materiály. Tie veci, ktoré však na Outbacku nikomu nevadili, nepotrebovali zmenu. Na palubnej doske sa tak aj napriek veľkému dotykovému displeju ovláda klimatizácia pomocou fyzických tlačidiel, tradične vystúpené otočné ovládanie dostal aj audiosystém. A áno, presne z tohto dôvodu by ste pred vodičom našli analógové ukazovatele s klasickým palubným počítačom.
Okrem toho sú tu až 4 USB porty s 2,1A napájaním a 2x 12V zásuvky, ktoré veľmi pomôžu pri nabíjaní akéhokoľvek outdoorového vybavenia. Z nátury Outbacku vychádza aj čalúnenie sedadiel polyuretánovou látkou, ktoré je vo výbave Adventure štandardne.
A ak medzi vaše priority náhodou nepatrí špinenie sedadiel, nemusíte zúfať – Outback môžete mať ako s látkovým čalúnením, tak aj v exkluzívnej koži Nappa.
Nový model je tiež priestrannejší než predošlý; vzdialenosť medzi stredmi predných a zadných sedadiel sa zväčšila o 10,8 mm, vzdialenosť medzi cestujúcimi vľavo a vpravo narástla vo výške bedrového kĺbu o 30 mm a vo výške pliec o 7 mm. Šírka otvoru batožinového priestoru sa zväčšila takmer o 30 mm, podlaha batožinového priestoru je dlhšia o 23,9 mm a objem batožinového priestoru narástol o 10 l na terajšiu hodnotu 522 litrov.
Tradičné Subaru
Nemusíte si však myslieť, že z toho celého komfortu Outback vymäkol. Vôbec nie, skôr práve naopak. Do Európy totiž prichádza zatiaľ s jedným motorom a na prekvapenie všetkých, nie je to hybrid! Ide o tradičnú pohonnú jednotku Subaru, osvedčený štvorvalcový motor s protibežnými piestami a objemom 2,5 litra. Teraz však má približne 90 % prepracovaných dielov a vyšší kompresný pomer.
Najvyšší výkon 124 kW/169 koní dáva v rozpätí 5000 až 5800 otáčok za minútu a spolu s krútiacim momentom až 252 newtonmetrov posiela na všetky štyri kolesá cez stály pohon všetkých štyroch kolies Symmetrical AWD. Systém aktívneho rozdeľovania krútiaceho momentu prenáša na každé koleso optimálny výkon v závislosti od stavu vozovky, aby sa dosiahla lepšia priľnavosť aj na mokrých a klzkých cestách.
Modernizovaná bezstupňová prevodovka Lineartronic má rozsah prevodov rozšírený tak, aby zodpovedal 8-stupňovej automatickej prevodovke. Má prepracovaný hydraulický systém a používa olej s nižšou viskozitou, vďaka čomu má o 22 % nižšie výkonové straty než predchádzajúci model.
Táto kombinácia poskytuje lepšie jazdné parametre a lepšiu kontrolu nad prenosom krútiaceho momentu, kým štandardne montovaný symetrický pohon všetkých kolies zaisťuje schopnosť poradiť si so všetkými jazdnými podmienkami a typmi povrchov. K lepšej ovládateľnosti a stabilite v zákrutách zasa prispieva systém aktívneho smerovania krútiaceho momentu v štandardnej výbave. Celkovo sa nový Outback nakláňa až o 50 % menej ako jeho predchodca.
Platforma SGP, v ktorej sú všetky tieto prvky Outbacku vsadené, bola kompletne prepracovaná, a teraz má ešte väčšiu torznú tuhosť, čo napomáha nielen jazdným vlastnostiam vozidla, ale aj pasívnej bezpečnosti.
Tak tu ho máme. Nový Outback síce nevyzerá, no skutočne je úplne nový. A vzhľadom na jeho päť podarených predchádzajúcich generácií môžeme predpokladať, že aj šiesta na tom bude podobne dobre.