Nové Audi A1: Nie som žiadny krpec!

1230

Druhá generácia Audi A1 robí široké ramená. Dizajnom odkazuje ako na modely radu Q tak aj na športovú rely legendu Sport quattro z roku 1984.

Po ôsmich rokoch nastal čas vystriedať aj najmenší model z ponuky nemeckej automobilky Audi. Oproti predchádzajúcej generácii Audi A1 výrazne narástlo do dĺžky (o 56 milimetrov). Teraz meria 4,03 metra. Šírka 1,74 metra zostala takmer nezmenená. Výška A1 novej generácie je iba 1,41 metra – s anténou je to 1,43 metra. So širokým rozchodom a krátkymi prevismi karosérie má športovo energický vzhľad.

Aj pri pohľade zboku nový model A1 Sportback dokumentuje štylistickú príbuznosť s prvými modelmi Audi quattro a Sport quattro: široké, výrazne sklonené zadné stĺpiky karosérie ho vizuálne tlačia dopredu aj keď stojí v pokoji. Oblúk strechy, ktorý môže byť nalakovaný v dvoch tmavých kontrastných farbách, sa končí nad zadným stĺpikom karosérie. Vďaka tomu pôsobí strecha a aj celá karoséria ešte nižšia. Všetky línie na bokoch sa klinovito zdvíhajú smerom dozadu.

Pri verzii vybavenia S line športový charakter zvýrazňujú ďalšie prvky na karosérii. Patria k nim napríklad väčšie otvory na vstup vzduchu v nárazníku s deliacimi lamelami, lišty na prahoch karosérie a väčšie zadné krídlo. Najvýkonnejšia motorizácia sa navyše dá rozoznať podľa markantnej dvojitej koncovky výfuku.

Interiér orientovaný na vodiča

„Najšportovejší interiér v kompaktnej triede“, znel stanovený cieľ dizajnu. Preto je celý interiér orientovaný na vodiča, emocionálne koncipovaný a široko individualizovateľný. Pritom upútajú najmä mriežky ventilácie, lemujúce z bokov združený prístroj. Všetky ovládacie prvky a voliteľný displej MMI touch sú výrazne orientované na vodiča a tým podčiarkujú osobitý charakter kokpitu.

 

 

 

 

Displej infotainmentu a pás výduchov vzduchu na strane spolujazdca sú integrované do plochy so vzhľadom čierneho skla. Príplatkové kontúrové a náladové osvetlenie v tme vykresľuje kontúry dizajnu interiéru pomocou svietiacich prvkov z LED v 30 nastaviteľných farbách.

Viac miesta a pohodlia

Nové Audi A1 má výrazne zväčšený vnútorný priestor kabíny. Vďaka tomu poskytuje viac pohodlia pre vodiča, spolujazdca vpredu i pasažierov na zadných sedadlách. Napriek kompaktným vonkajším rozmerom a športovej línii strechy majú vzadu aj dospelé osoby dostatok miesta na nohy a priestoru nad hlavou.

Objem batožinového priestoru vzrástol o 65 litrov: v normálnom stave má 335 litrov, pri sklopenom operadle zadných sedadiel dokonca až 1090 litrov. Nakladacia hrana leží v príjemne malej výške 67 centimetrov.

Všetko digitálne

Nové Audi A1 je pripravené na digitálnu budúcnosť. Už v základnej verzii má sériovo plne digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) s vysokým rozlíšením a multifunkčný volant. Voliteľný Audi virtual cockpit s rozšírenou funkčnosťou zobrazuje komplexné informácie ako napríklad animované navigačné mapy a grafiky niektorých asistenčných systémov.

Koncepcia infotainmentu nového Audi A1 Sportback je prevzatá z vyššej triedy. Najvyšší stupeň predstavuje systém MMI navigácia plus, vybavený dotykovým displejom MMI s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca), ktorý je plynulo integrovaný v čiernom sklenenom paneli. Rovnako ako pri smartfóne sa všetky povely zadávajú dotykom. Hlasové ovládanie najnovšej generácie ďalej zlepšuje a uľahčuje dialóg medzi vodičom a automobilom. Audi smartphone interface integruje smartfóny s operačným systémom iOS a Android pomocou  Apple CarPlay a Android Auto do špeciálne vyvinutého prostredia v MMI a zahŕňa dve rozhrania USB (1x USB-A, 1x USB-C so zvýšením nabíjacieho prúdu).

Diesel nečakajte

K dispozícii sú benzínové agregáty TFSI vo výkonovom rozpätí od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k) Prepĺňanie turbokompresorom, priame vstrekovanie paliva a filter tuhých častíc vo výfukových plynoch sú pri všetkých motoroch štandardom.

Spočiatku budú na výber tri agregáty: 30 TFSI, trojvalec s objemom 1,0 litra a výkonom 85 kW (116 k), štvorvalec 35 TFSI s objemom 1,5 litra a výkonom 110 kW (150 k), vybavený systémom vypínania valcov pri čiastočnom zaťažení cylinder on demand (COD) a štvorvalec 40 TFSI s objemom 2,0 litra, výkonom   147 kW (200 k) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. O niekoľko mesiacov neskôr bude nasledovať základný trojvalec 25 TFSI s výkonom 70 kW (95 k).

Audi pri všetkých motoroch ponúka za príplatok ako alternatívu k 6-stupňovej manuálnej prevodovke 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku S tronic. Výnimku predstavuje predbežná špičková verzia 40 TFSI, ktorá má sériovo 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku S tronic.

Objednávky od leta 2018

Nové Audi A1 Sportback sa bude dať objednať od leta 2018 a na európskom trhu sa začne predávať v lete 2018. Ceny (s 19 % DPH) v Nemecku sa budú začínať pod hranicou 20.000 eur.