Nová generácia Audi A8 odhalená

Nemecká automobilka so štyrmi kruhmi v logu dnes svetu predstavila štvrtú generáciu svojej vlajkovej lode. Nové Audi A8 prichádza s inovatívnou koncepciou dotykového ovládania a dôslednou elektrifikáciou pohonu.

2671

Štvrtá generácia Audi A8 reprezentuje nový dizajnový štýl značky Audi, ktorý budú postupne preberať všetky ďalšie modely. Samozrejme, nebolo by to Audi, keby sa dizajn nejako výrazne líšil do toho, čo poznáme z dnešného portfólia tejto ingolstadtskej automobilky. Žiadna dizajnová revolúcia sa nekoná, aj keď nejde o facelift ale o úplne nový model. Už na prvý pohľad je však jasné, že je to Audi. Perličkou dizajnu sú predné reflektory HD Matrix LED s prídavnými laserovými diaľkovými svetlami ako aj svetelný pás z LED v kombinácii so zadnými svetlami s technológiou OLED. Pri odomknutí a zamknutí vozidla svetlá jedinečnými svetelnými animáciami privítajú vodiča aj sa ním rozlúčia.

Definícia luxusu

Audi bolo vždy známe okrem pohonu quattro a ľahkej konštrukcii vďaka hojnému využívaniu hliníka aj špičkovými interiérmi. No sa práve vlajková loď značky bola vždy autom, v ktorom Audi naplno predviedlo svoje majstrovstvo nielen čo sa kvality vypracovania a použitých materiálov týka, ale aj techniky. Nová generácia Audi A8 už totiž nemá známy MMI otočný touchpad, ale hlavným ovládacím prvkom multimediálneho systému je dotykový displej s uhlopriečkou 25,7 cm s vyhotovením Black-Panel, ktorý pred štartom takmer neviditeľne splýva s čiernym, vysoko lesklým obkladom prístrojového panelu.

Užívateľské rozhranie sa objaví hneď po otvorení dverí. Na veľkom displeji vodič ovláda dotykmi systém infotainmentu. Na druhom menšom dotykovom displeji má prístup ku klimatizácii a komfortným funkciám, ako aj k zadávaniu textu. Pri tom si môže svoje zápästie pohodlne oprieť o širokú voliacu páku automatickej prevodovky tiptronic. Tak môže pohodlne napríklad zadať cieľ pre navigáciu. Keď vodič na hornom alebo dolnom displeji aktivuje nejakú funkciu, počuje a cíti kliknutie ako potvrdenie. Ovládacie tlačidlá v sklenenom vyhotovení reagujú rovnakým spôsobom. Kombináciou akustickej a haptickej spätnej väzby, ako aj použitím bežných dotykových gest ako napríklad zotretie, sa dá nový systém MMI touch response ovládať zvlášť bezpečne, intuitívne a rýchlo.

Kapitánske kreslo

Najnoblesnejšie miesto v novej vlajkovej lodi Audi je vzadu vpravo – príplatkové ležadlové sedadlo v A8 L s mnohými možnosťami nastavenia a opierkou nôh. Na tomto mieste si môže pasažier svoje chodidlá nechať zohrievať a masírovať na zadnej strane operadla spolujazdca vo viacerých stupňoch. Zážitok dopĺňajú nové komfortné opierky hlavy. Okrem toho môžu cestujúci na zadných sedadlách mnoho funkcií ako ambientné náladové osvetlenie, nové svetlá na čítanie HD Matrix a masážnu funkciu sedadiel ovládať pomocou vlastného odnímateľného ovládacieho panelu Rear Seat Remote, ktorý má s displejom OLED rozmery ako smartfón a je uložený v stredovej lakťovej opierke. Tento systém umožňuje aj viesť súkromné telefonické hovory.

Audi A8 jazdí pilotovane

Ako prvý sériový automobil na svete je nové Audi A8 špeciálne vyvinuté pre vysoko automatizovanú jazdu. Napríklad Audi AI pilot pre jazdu v dopravnej zápche prevezme kompletné riadenie vozidla na diaľniciach a mimomestských cestách so stavebným oddelením pruhov v hustej premávke do rýchlosti 60 km/h. Na aktiváciu systému slúži tlačidlo AI na stredovej konzole. 

Pilot pre jazdu v dopravnej zápche riadi rozjazd, zrýchľovanie, riadenie a brzdenie. Vodič už nemusí automobil permanentne kontrolovať. Môže natrvalo pustiť volant a ak to platné predpisy povoľujú, môže sa venovať inej činnosti, podporovanej vozidlom – napríklad sledovať televíziu Onboard-TV. Keď systém narazí na svoje hranice, vyzve vodiča aby prevzal ovládanie vozidla.

Z technického hľadiska predstavuje pilot pre jazdu v dopravnej zápche revolúciu. Počas pilotovanej jazdy centrálna riadiaca jednotka asistenčných systémov (zFAS) z fúzie dát senzorov permanentne vypočítava obraz okolia. Okrem radarových senzorov, prednej kamery a ultrazvukových senzorov Audi ako prvý automobilový výrobca na svete využíva aj laserový skener. Zavedenie systému Audi AI pilot pre jazdu v dopravnej zápche vyžaduje pre každý jednotlivý trh okrem presného poznania zákonných rámcových podmienok aj pre príslušnú špecifickú aplikáciu a odskúšanie systému. Pri tom platia aj pre automatizovanú jazdu vysoké kvalitatívne nároky značky. Okrem toho je potrebné dbať na celosvetovo odlišné povoľovacie procesy a zodpovedajúce lehoty. Z týchto dôvodov bude Audi pilota pre jazdu v dopravnej zápche v novom Audi A8 zavádzať do sériového vybavenia postupne.   

Systémy Audi AI parkovací pilot a  Audi AI garážový pilot samočinne ovládajú A8 pod dohľadom vodiča pri vjazde dna parkovacie miesto, resp. do garáže a pri výjazde z neho. Pri tom vodič nemusí sedieť v automobile. Príslušný systém aktivuje prostredníctvom novej aplikácie myAudi App vo svojom smartfóne. Na kontrolu procesu parkovania musí nepretržite držať tlačidlo Audi AI a na displeji smartfónu vidí v reálnom čase zobrazenie kamier priestorového kamerového systému vozidla. Po skončení manévru systém automaticky zaradí stupeň P prevodovky tiptronic a vypne motor i zapaľovanie.

Aktívny podvozok

S celým komplexom inovácií podvozok nanovo využíva hranice fyziky. Jednou z nich je dynamické riadenie všetkých kolies, ktoré spája bezprostredné, športové riadenie s neotrasiteľnou stabilitou. Prevodový pomer riadenia predných kolies sa mení podľa rýchlosti jazdy, zadné kolesá sa podľa rýchlostného rozsahu natáčajú o niekoľko stupňov proti smeru alebo v smere natočenia predných kolies. Ešte dynamickejšia a precíznejšia je ovládateľnosť so športovým diferenciálom zadnej nápravy. Rozdeľuje krútiaci moment aktívne na zadné kolesá, čím dopĺňa systém permanentného pohonu všetkých kolies, ktorý je v novom Audi A8 súčasťou sériového vybavenia.

Druhá nová technológia – aktívny podvozok Audi AI – predstavuje plne aktívny systém pruženia. Podľa želania vodiča a jazdnej situácie dokáže každé koleso prostredníctvom elektrických aktuátorov samostatne zdvihnúť hore alebo stlačiť nadol. Vďaka tejto flexibilite má jazdná charakteristika široký diapazón – od mäkkého komfortu klasickej luxusnej limuzíny až po dynamiku športového automobilu. V kombinácii so systémom pre sense 360° sa automobil bleskurýchle zdvihne keď hrozí náraz zboku, čím sa znižujú následky kolízie pre posádku. Potrebnú energiu pre tento inovatívny podvozok dodáva elektrická sústava s napätím 48 V. Audi ju pri všetkých verziách A8 využíva ako hlavnú elektrickú sústavu. V spolupráci so zdokonaleným pneumatickým pružením táto inovatívna koncepcia podvozka zabezpečuje úplne nový zážitok z jazdy.

Elektrifikácia pohonu

Nové Audi A8 štartuje s dvoma výrazne vylepšenými turbomotormi V6, jedným 3.0 TDI a jedným 3.0 TFSI. Naftový motor má výkon 210 kW (286 k), benzínový 250 kW (340 k). Dva osemvalce – 4.0 TDI s výkonom 320 kW (435 k) a 4.0 TFSI s výkonom 338 kW (460 k) – budú nasledovať trocha neskôr. Exkluzívnou špičkovú motorizáciu predstavuje benzínový motor W12 s objemom 6,0 litra.

Všetkých päť motorov má štartovací generátor RSG, pripojený k motoru drážkovaným remeňom, ktorý je srdcom elektrickej siete s napätím 48 V. Táto technológia mild-hybrid (MHEV, mild hybrid electric vehicle) umožňuje krátkodobú jazdu s vypnutým spaľovacím motorom a komfortný opätovný štart. Okrem toho má rozšírenú funkciu štart-stop a vysoký rekuperačný výkon až do 12 kW. Celkovo tieto konštrukčné opatrenia ďalej znižujú spotrebu beztak efektívnych agregátov – až o 0,7 litra na 100 kilometrov v reálnej premávke.

Neskôr príde Audi A8 L e-tron quattro s výkonným pohonom plug-in hybrid. Benzínový šesťvalec 3.0 TFSI a výkonný elektromotor poskytujú spolu systémový výkon 330 kW (449 k) a systémový maximálny krútiaci moment 700 Nm. Lítiovo-iónová trakčná akumulátorová batéria pri úplnom nabití z vonkajšieho zdroja umožňuje dojazd 50 kilometrov s elektrickým pohonom. Na želanie sa dá nabíjať bezkontaktne pomocou systému Audi Wireless Charging: platňa na podlahe v domácej garáži prenáša elektrickú energiu s výkonom 3,6 kW induktívne na prijímaciu cievku v automobile.

Nové Audi A8 a A8 L sa budú vyrábať v závode Neckarsulm a na nemeckom trhu sa začnú predávať koncom roka 2017. Základná cena A8 je 90 600 eur, A8 L štartuje od 94 100 eur. Slovenské ceny zatiaľ nepoznáme.

FOTOGALÉRIA