Nie, toto nie je Ferrari. Toyota Ultimate Celica bola s 500 koňmi silnejšia!

876
Zdroj: TS Toyota

V októbri 1999 predstavila spoločnosť Toyota svetu siedmu, poslednú generáciu športového kupé Celica. Nové prevtelenie auta, ktoré niekoľkokrát zvíťazilo vo WRC, sa nemohlo zaobísť bez závodnej verzie. Vyvinula ju americká pobočka Toyota Racing Development (TRD) spolu so spoločnosťou Rod Millen Motorsports.  Výsledok tejto spolupráce bol fantastický – The Ultimate Celica s 500-koňovým motorom a pohonom všetkých kolies.   

The Ultimate Celica je extrémne vozidlo s podvozkom pretekárskeho automobilu, výfukovým systémom na mieru, pretekárskymi kolesami, pneumatikami aj palivovou nádržou, s dizajnom v štýle Champ Car. V interiéri je ochranná klietka a športové sedadlá so 4-bodovými bezpečnostnými pásmi. Až tak sa musela Toyota snažiť, aby pred 21 rokmi vykompenzovala príchod Celicy bez pohonu všetkých štyroch kolies.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Dielo nadšencov

S nápadom vytvoriť  takúto Celicu prišli traja nadšenci, manažéri divízie Toyota USA – viceprezident Jim Press, viceprezident Yale Gieszl a viceprezident a generálny riaditeľ spoločnosti Lexus USA Bryan Bergsteinsson.

„Našim cieľom bolo od začiatku vytvorenie modelu Celica s výkonom 500 koní,” opisuje Bergsteinsson. ,,Samozrejme, takýto výkon potreboval pohon všetkých kolies. Sadli sme si spolu s Rodom Millenom a predebatovali detailný plán, ako vytvoriť najlepšiu Celicu.”

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Divízia TRD začala hneď pracovať na motore. Vzala do dielne štvorvalcovú jednotku z pretekárskych automobilov, ktoré vyhrávali v americkej sérii IMSA GTP na začiatku 90. rokov. Rovnaký motor malo auto, v ktorom Rod Millen vytvoril rekord na Pikes Peak Hill Climb. Na zvýšenie výkonu na 500 koní  zväčšili rozmery priemeru valca a zdvih piestu, pribudlo turbodúchadlo a nerezový výfukový systém. Upravený motor bol schopný vyvinúť 500 koní pri 8000 otáčkach za minútu. Aby zlepšili ovládateľnosť vozidla, zmenili vývojári pôvodný pohon Celicy z predného pohonu na 4×4. 

„Technológia pohonu všetkých kolies Toyoty má  dobrú povesť,” zdôraznil Bergsteinsson. ,,Vychádzali sme z poznatkov získaných počas desaťročia štartov v pretekoch a pre model The Ultimate Celica sme vytvorili výkonný pohonný systém s päťstupňovou prevodovkou.”

Nezostal kameň na kameni

Súčasťou úprav bolo aj zavesenie. Celica dostala tlmiče Bilstein, ktoré vyvážili väčšiu hmotnosť automobilu.  Na vyrovnanie  dodatočnej váhy auta pribudli aj  závodné veľké brzdy značky Rotora, ktoré boli nainštalované pre zvýšenie brzdnej sily. Podvozok bol vystužený a spevnený a v dielni Rod Millen Motorsports vyrobili bezpečnostnú klietku, ktorej predné rúrky sú privarené priamo na karosériu a sú schované pod vnútornými panelmi tak, že boli viditeľné iba za prednými sedadlami.  Na prvý pohľad vyzerá interiér auta vytvorený spoločnosťou Toyota, TRD a Rodom Millenom veľmi podobne ako sériová Celica. To, že ide o iný model, prezrádzajú len zmeny v prednej časti vozidla, športové sedadlá a štvorbodové bezpečnostné pásy.

Za dizajn karosérie vďačí model americkému štúdiu Toyoty Calty Design z Kalifornie. Štúdio navrhlo aj sériovú Celicu 7. generácie.

„Keď sme navrhli sériový model novej Celicy, boli našou inšpiráciou autá Champ Car,” povedal Dave Hackett, výkonný riaditeľ štúdia Calty. „Pri tomto projekte sme zašli ešte o krok ďalej, čo je zrejmé z tvaru zadného krídla, predného zavesenia kolies a najmä z dizajnu prednej časti, kde spoznáte príbuznosť s vozidlom Formuly 1.”

Po úpravách je predná karoséria širšia o 3,8 palca (9,6 cm) a zadná o  3,2 palca (8,1 cm) oproti sériovému modelu. Za svoj športový vzhľad vďačí The Ultimate Celica 19-palcovým diskom BBS zo zliatiny horčíka a výkonným pneumatikám Michelin Pilot 245/35. Žiarivo žltú farbu získala v dielni Calty.

NEPREHLIADNITE: