Mercedes-Benz Triedy S opustil analógový svet a stal sa digitálnym korábom

1809
Zdroj: Daimler

Prinášať technológie, ktoré bude po ich predstavení používať celý svet, je údelom mnohých firiem, modelov či v tomto prípade ikon. Kým napríklad taký Apple iPhone v tomto smere od smrti Steva Jobsa kríva, Mercedes-Benz Triedy S si tento status drží aj naďalej.

Nový Mercedes-Benz Triedy S neprichádza len s armádou nových technologických riešení, ktoré o niekoľko rokov nájdete aj v dostupných autách nižších tried. Mierne sa mu totiž mení aj nomenklatúra motorizácií.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Aktuálne máme k dispozícii parametre piatich verzií so štyrmi rôznymi motormi. Čísla produkované týmito pohonmi sú samozrejme skvelé, no aktuálne sa na ne pozeráme s miernym prekvapením na tvári. Niečo nám tam totiž chýba.

Môj užívateľ, môj pán

V novej Triede S sa predstavuje druhá generácia systému MBUX. Ďalší míľnik v podobe rozhrania medzi vodičom, cestujúcimi a vozidlom: na palube sa nachádza až päť obrazoviek, pričom niektoré disponujú technológiou OLED.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Nový 3D displej vodiča vďaka technológii Eye-Tracking prvýkrát umožňuje stlačením tlačidla priestorové vnímanie scény so skutočným efektom hĺbky bez potreby 3D okuliarov. Rovnako impozantný je aj mimoriadne veľký projekčný displej, ktorý premieta obsahy rozšírenej reality. V prípade navigácie sú napríklad na vozovku virtuálne presne umiestňované animované odbočovacie šípky.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Pomocou kamier v stropnej ovládacej jednotke a algoritmov, ktoré sú schopné učiť sa, rozpozná interiérový asistent MBUX množstvo rôznych pokynov ovládania. Pritom interpretuje natočenie hlavy, pohyby rúk či reč tela a reaguje príslušnými funkciami vozidla. Ak sa vodič napríklad pozrie cez plece dozadu smerom na zadné sklo, interiérový asistent MBUX automaticky odtiahne slnečnú roletu na zadnom skle.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Aktívne náladové osvetlenie s približne 250 svetelnými diódami je integrované do asistenčných jazdných systémov a ich výstrahy dokáže vizuálne podporiť. Náladové osvetlenie okrem toho dokáže sprostredkovať spätnú väzbu pri ovládaní klimatizácie alebo hlasového asistenta Hey Mercedes.

Anjel strážny

Najnovšia generácia balíka asistenčných jazdných systémov, ktorý je súčasťou sériovej výbavy, obsahuje množstvo nových a zdokonalených funkcií. Jedným príkladom je predvídavé prispôsobenie sa rýchlostným limitom. Nový ukazovateľ asistencie na displeji vodiča zobrazuje na celú obrazovku zrozumiteľným a transparentným spôsobom fungovanie asistenčných jazdných systémov.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Čelný airbag vzadu (prvok mimoriadnej výbavy pre Triedu S s dlhým rázvorom) dokáže pri čelných kolíziách výrazne znížiť zaťaženie hlavy a šije pripútaných cestujúcich na bočných sedadlách vzadu. Čelný airbag pre zadné sedadlo sa vďaka svojej inovatívnej konštrukcii s rúrkovitou štruktúrou rozvíja mimoriadne šetrne voči cestujúcim.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Vďaka riadeniu zadnej nápravy (mimoriadna výbava) je Trieda S pocitovo v meste taká obratná ako kompaktné vozidlo. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje až desať stupňov. Priemer otáčania Triedy S s dlhým rázvorom a náhonom na všetky kolesá sa s riadením zadnej nápravy zmenší o 1,9 metra na 10,9 metra.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Viac ako 50 elektronických komponentov novej Triedy S možno aktualizovať bezdrôtovo (over-the-air). Medzi tieto komponenty patrí kompletný infotainment MBUX, displej vodiča, asistenčné jazdné systémy či systémy osvetlenia MULTIBEAM LED a DIGITAL LIGHT. Vďaka tejto technológii zákazník ušetrí čas, pretože kvôli aktualizácii nebude musieť jazdiť do servisu. Jeho vozidlo bude zároveň počas celej životnosti aktuálne a vybavené novými funkciami. Podmienkou bezdrôtových aktualizácií je vždy výslovné vyjadrenie súhlasu používateľa.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Keď hrozí bočný náraz od iného vozidla, karoséria sa prostredníctvom podvozka so systémom E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE (mimoriadna výbava) dokáže zdvihnúť v priebehu niekoľkých desatín sekundy. Ide o novú funkciu bočného impulzu PRE-SAFE®. Možno ňou znížiť zaťaženie cestujúcich, pretože náraz sa navedie na mimoriadne odolné štruktúry v spodnej časti vozidla.

Úplne sám

Predpokladá sa, že od polovice roka 2021 bude môcť nová Trieda S s novým systémom DRIVE PILOT (mimoriadna výbava) jazdiť vysoko automatizovane v hustej premávke alebo počas zápchy na vhodných úsekoch diaľníc v Nemecku. Odbremení sa tým vodič, ktorý sa tak bude môcť venovať vedľajším činnostiam ako napríklad spracovaniu e-mailov vo vozidle prostredníctvom funkcie kancelárie v automobile (In-Car-Office), čím sa šetrí jeho čas.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Revolučná technológia svetlometov DIGITAL LIGHT (mimoriadna výbava) umožňuje úplne nové funkcie ako napríklad premietanie pomocných značiek alebo výstražných symbolov na vozovku. V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov.

S asistentom parkovania ovládaným na diaľku môže vodič zaparkovať alebo vyparkovať vozidlo pomocou mobilného telefónu. S predvýbavou na INTELIGENTNÉHO PARKOVACIEHO PILOTA je Trieda S pripravená na Automatizovanú parkovaciu službu (Automated Valet Parking – AVP , SAE úroveň 4).

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Radový šesťvalcový benzínový a dieselový motor v rozličných výkonových stupňoch sú vstupnou bránou v prípade motorizácií novej Triedy S. Onedlho bude k dispozícii motor V8 s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) a so 48-voltovým elektrickým systémom. V roku 2021 pribudne hybridný model dobíjateľný zo siete s čisto elektrickým dojazdom až do 100 kilometrov.

Čísla po novom

Pri pohľade do tabuľky technických údajov zisťujeme, že krátka verzia meria na dĺžku 5179 milimetrov a verzia s predĺženým rázvorom až 5289 milimetrov. Kratšia verzia narástla o 5,4 centimetra a dlhá 3,4 centimetra na dĺžku. Rázvor kolies podrástol o 7,1 centimetra pri krátkej a o 5,1 centimetra pri dlhej verzii. Z hľadiska vnútorného priestoru podrástol interiér rádovo v centimetroch a o 20 litrov podrástol aj batožinový priestor.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Na začiatku predaja figuruje v katalógu pätica modelov. Všetky využívajú 9-stupňovú automatickú prevodovku 9G-TRONIC a zatiaľ ide výhradne o radové šesťvalce s objemom 3 litre. Naftová motorizácia S 350 d ponúkne výkon 210 kW/286 koní a krútiaci moment 600 Nm od ospalých 1200 ot./min. Tento motor je možné spriahnuť s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Silnejšia verzia S 400 d 4MATIC nie je k dispozícii ako “zadokolka”, ponúkne výkon 243 kW/330 koní a maximálny krútiaci moment 700 Nm. Šprint na stovku je hotový za 5,4 sekundy.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Benzínové varianty sú v ponuke na začiatku predaja len dve, majú mild-hybridný pohon a obe sú v sérii hnané na všetky kolesá skrz systém 4MATIC . Slabšia verzia S450 4MATIC ponúkne výkon 270 kW/367 koní, elektrický kopanec EQ Boost s niekoľko sekundovým dopingom výkonu 16 kW/22 koní a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm. Verzia S500 4MATIC však prišla o motor V8. Radový šesťvalec ponúka výkon 320 kW/435 koní, krútaci moment 520 Nm a doping EQ Boost. Tento koráb zdemoluje šprint na stovku v čase pod 5 sekúnd.

Novú Triedu S bude možné objednať od polovice septembra 2020 a v decembri 2020 sa dostane k zmluvným partnerom. V USA a Číne bude Trieda S uvedená na trh vo februári 2021.