Ferrari Roma vás donúti ľutovať, že krásne veci stoja šialené peniaze

500

Klasické malé kupé sú ohrozeným druhom, ktorý zažíva ťažké časy. Praktickosť za krásu dnes vymení málokto. Ferrari Roma vás však posadí na zadok, vytiahne z vašich nohavíc peňaženku, vyprázdni všetky bankové účty a omotá si vás okolo prsta ako zvodná mrcha z chlapského filmu.

Ono to nie je ani tak pravda. Ferrari Roma bude totiž druhým najlacnejším modelom značky. Podobne teda, ako je kupé Vantage najmenším a najdostupnejším kúskom z portfólia Aston Martin, Roma bude predstavovať podobný recept. Značka z Maranella síce uvádza, že má ísť o GT pre 2+ osoby, no z fotiek nám to akosi nevychádza.

Klasika

Recept na dizajn auta, ktorý vás chytí za rozkr……za srdce, je veľmi jednoduchý. Ide síce o absolútne čerstvú a neohranú interpretáciu dizajnérskeho jazyka, no používa vyslovene klasický recept. Ten zahŕňa dlhočiznú prednú kapotu, kolesá napchaté do rohov karosérie a s tým súvisiace relatívne krátke previsy. Predná maska s jej agresívnym sklonom typickým pre modely Ferrari zo 60-tych rokov má desiť chudobných ľudí na chodníkoch a núti ich premyslieť si každý jeden výpad na prechod pre chodcov.

No a zadok sa podaril. Nepripomína mi nič, čo som videl v posledných rokoch. Taktiež si nespomínam, ktoré auto ma donútilo smútiť nad tým, prečo nepatrím k horným 10 000 a nemôžem si túto krásnu mrchu kúpiť a neuvažovať nad dôsledkami mojich činov. Štvorica zadných svetlometov tróni spolu so štvoricou koncoviek výfukov na prekvapivo nízkom zadku. Tie boky…pre Kristove rany…je to krásne pozadie, k tomu je ťažké čokoľvek dodávať.

Zvrat

Interiér už tak klasický nie je, no aj v tomto prípade ide o generačný posun v radoch značky. Vodič a spolujazdec sedia vo futuristickom kokpite a k dispozícii majú okrem výrazne ohraničených polí pôsobnosti aj poriadnu nálož digitálnych hračičiek. Ferrari síce zatiaľ nezverejnilo podrobnejšie fotografie interiéru, no akosi nemáme pocit, že by malo Roma disponovať zadnými sedadlami. Keď aj, určite nie pre posádku, ale tak maximálne pre čivavu.

Pred vodičom tróni digitálny prístrojový štít s evidentne prepracovanou grafikou a stredovému tunelu dominuje relatívne rozumný displej infotainmentu. Pred sedadlom spolujazdca nájdete ďalší displej, ktorý bude slabším povahám pripomínať krutú realitu v podobe šibnutých čísel zrýchlenia.

Hlavne skromne

Osemvalec pod kapotou má príjemný 3,8-litrový objem, do ktorého duje dvojica turbodúchadiel. Výkon osemvalca s „plochou vačkou“ je prekrásnych 440 kW/612 koní a krútiaci moment zapáli zadné kolesá slušnou cifrou 760 Nm pod plným plynom. Výkon motora je teda o 20 koní vyšší než v prípade najdostupnejšieho modelu Portofino, no o 50 vyšší než v prípade  odchádzajúceho modelu 488 GTB. Mňa to teda netrápi, neviem ako vás…

Čo ma trápi viac, je použitie 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky, ktorá sa dostala do modelu Roma rovno zo špeciálu SP90, ktoré je darčekom značky sebe samej k 90-tym narodeninám. Spomenutá technika zaručuje krásnemu modelu Roma šprint z nuly na 100 km/h v priebehu 3,4 sekundy a z nuly na 200 km/h v priebehu 9,3 sekundy. Maximálna rýchlosť sa zastaví na cifre 317 km/h. Tieto dynamické údaje nemá na svedomí len šťavnatý motor, ale aj suchá hmotnosť pod hranicou 1500 kilogramov. Mamma mia…