EÚ PRIKAZUJE: Elektromobily budú musieť vydávať zvuk! Mohli by znieť aj takto.

1962

Od 1. júla 2019 je povinná výstražná zvuková signalizácia v elektrických vozidlách. Dôvodom tejto montáže je nové nariadenie EÚ. Toto pravidlo má platiť pre všetky elektrifikované modely, ktoré sú schopné jazdiť čisto na elektrickú energiu do rýchlosti 20 km/h.

Toto nariadenie predpisuje povinnosť montáže zvukového výstražného systému vozidla (Acoustic Vehicle Alerting System AVAS).

Tá slúži na ochranu iných účastníkov cestnej premávky najprv v novocertifikovaných hybridných vozidlách, elektrických vozidlách a vozidlách s palivovými článkami – aj v nákladných motorových vozidlách a autobusoch.

Ale ja som ho nepočul, pán policajt

Už žiadne výhovorky. V EÚ je teda výstražná zvuková signalizácia predpísaná do rýchlosti 20 km/h. Nariadenie formuluje veľmi podrobné rámcové podmienky súvisiace s tým, ako by zvuk systému AVAS mal a nemal znieť. Týka sa to napríklad minimálnej a maximálnej hlasitosti, ako aj podielu určitých zvukov.

Prepožičanie hlasu elektrifikovanému vozidlu značky Mercedes-Benz
Na základe týchto a mnohých ďalších predpisov pracujú odborníci na zvuk v akustickom skúšobnom laboratóriu v Technologickom stredisku Mercedes-Benz (MTC) v Sindelfingene na tom, aby elektrifikované vozidlo značky Mercedes-Benz dostalo hlas.

Zvukoví inžinieri, do pozoru!

V stanovištiach na testovanie vonkajšieho zvuku sa pomocou špeciálnych mikrofónov vyvíja individuálne prispôsobený elektrický zvuk každého elektrického modelu. Simulácie, merania, hodnotenia a detailné optimalizácie budú prebiehať dovtedy, kým výsledok nebude dokonalý.

Pre následné testovacie jazdy je navyše k dispozícii aj mimoriadne citlivý spoločník – skúšobná hlava. Tá zaznamenáva aj najjemnejšie hluky a pôsobivo sa pritom približuje úrovni ľudského sluchu.

Iný kraj, iný mrav

V EÚ, Japonsku a Číne sa zvukový výstražný systém vozidla Mercedes-Benz (AVAS) líši len mierne. V USA platia iné požiadavky, napríklad na hlasitosť.

Okrem toho musí vozidlo už počas státia pri zaradenom prevodovom stupni generovať zvuk, ktorý sa stupňuje do rýchlosti 30 km/h. Možnosť vypnutia zvukového výstražného systému vozidla zákazníkom je zakázaná takmer vo všetkých krajinách.

Ako by mohli znieť?

Nevedeli sme nájsť žiadne dostupné zvukové ukážky novej zvukovej signalizácie elektromobilov. Aj keď ste síce práve čítali materiál s pôvodom v koncerne Dailmer (výrobca značiek Mercedes-Benz, Setra či smart), v BMW sa vysporiadávajú s budúcnosťou štýlovo.

V letnom čísle magazínu Autográtis sme v krátkosti informovali o tom, že sa bavorská automobilka púšťa do spolupráce so skladateľom Hansom Zimmerom. Áno, tým skladateľom, ktorý má na svedomí hudbu k filmom Inception, Bladerunner 2049 alebo excelentné sci-fi menom Interstellar. Vypočujte si, ako má znieť jeho dielo v koncepte BMW Vision iNEXT. Alebo, že by zneli takto?

Proste, uvidíme 😉