V Európe sa malé mestské autá spájajú najmä s hatchbackmi, ale vo svete segment B iba mierne ustupuje univerzálnej triede kompaktných áut. Môžeme sa o tom presvedčiť prehliadkou modelového radu Toyoty naprieč svetom.
Do slovenských showroomov čoskoro vstúpi štvrtá generácia Toyoty Yaris, jeden z pilierov japonskej značky na európskom trhu. Nový Yaris, postavený na platforme GA-B zo série TNGA, má tuhšiu konštrukciu ako jeho predchodca postavený na platforme B, nižšie ťažisko, citlivejšie riadenie a lepšie odpruženie. V spojení s novým, výkonnejším a efektívnejším hybridným pohonným systémom 1.5 s výkonom 114 k je to agilné, menej ako 4-metrové auto s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami.
To, že Yaris je hatchback, nie je náhoda. Je to odpoveď na preferencie európskych vodičov, ktorí vidia v hlavnej úlohe segmentu B predovšetkým tento typ karosérií. Aj keď v posledných rokoch sa v triede subkompaktov rozmáhajú crossovery, čoho príkladom je nový B-SUV Yaris Cross.
Ako vyzerá globálny modelový rad Toyoty za európskym horizontom?
Ako sa povie “malý hybrid?”
Viete, že hybridná revolúcia sa začala práve v segmente B? Prius prvej generácie bol postavený na základe modelu Echo – sedanu brázdiaceho cesty za hranicami Európy, ktorý nezaprie svoj pôvod v Yarise. Až druhá generácia Priusu prijala globálnu formu kompaktného liftbacku, rozpoznateľnú na celom svete, ktorá pokračovala treťou a štvrtou generáciou. A keď sa z Priusu stalo kompaktné vozidlo, vznikla medzera, ktorú vyplnil Prius C, v Japonsku známy ako Aqua.
V súčasnosti Prius C z mnohých trhov stiahli, pretože ho nahradil nový hybridný Yaris, no v Japonsku je model Aqua stále k dispozícii spolu s Yarisom. Aqua je 4-metrový hatchback s hybridným pohonom tretej generácie s motorom 1.5 s výkonom 73 k, ktorý spolupracuje s elektromotorom MG2 s výkonom 60 k a ešte jedným motorom/generátorom (MG1). Systém poháňajúci prednú nápravu s dvomi elektromotormi, benzínovým motorom, riadiacou jednotkou PCU, planétovou prevodovkou a trakčnou batériou sú charakteristickou štruktúrou každého hybridného pohonu Toyoty, používanou od prvého Priusu. V hybridnom pohone AWD-i je rozšírená o ďalší elektromotor na zadnej náprave. Tento typ pohonu všetkých kolies má aj model RAV4 Hybrid ADW-i.
Naše milované sedany!
Yaris nájdeme aj na americkom trhu, avšak je celkom iný ako v Európe alebo Japonsku. Yaris s karosériou sedan alebo hatchback, ponúkaný v USA, vyvinula Mazda ako dvojča modelu Mazda 2. Rovnako sedan s dĺžkou 4350 mm, ako aj 4100 mm dlhý hatchback sú k dispozícii s jedným 1,5-litrovým motorom.
V Kanade je k dispozícii iba verzia hatchback a v Mexiku iba verzia sedan s názvom Yaris R. Za zmienku stojí, že na mexickom trhu je v ponuke aj celkom iný, lacnejší Yaris s karosériou sedan a hatchback – je to Yaris ATIV, ktorý pochádza z Ázie a je spríbuznený s Toyotou Vios. To je rodinná sága, čo?
Subkompaktný sedan Vios má v Číne aj verziu hatchback s názvom Vios FS. Model je v Číne veľmi rozšírený a vyrába sa až v siedmich rôznych ázijských fabrikách Toyoty – od Číny až po Indonéziu. Štvordverové auto s dĺžkou 4 425 mm môžu poháňať rôzne motory 1.3 a 1.5, v závislosti od trhu.
Model Etios, ktorý je omnoho menší ako Vios, vyrábajú v Indii a v Brazílii a nájdeme ho v Ázii, Južnej Amerike a Juhoafrickej republike. Sedan má dĺžku 4 265 mm, a hatchback 3 775 mm. Rad motorov zahŕňa benzínové jednotky 1.2 a 1.5, ako aj naftový motor s objemom 1.4. V Brazílii je Etios v ponuke s alternatívnymi motormi 1.5 Flex a 1.2 Flex, ktoré môžu využívať ako palivo benzín, etanol alebo ich zmes.
Combi’s not dead!
Zaujímavým modelom v rade Toyoty je Probox s hranatou karosériou, ktorý sa predáva ako osobný automobil alebo nízka dodávka (má výšku 1 525 mm). Auto vyrábajú a predávajú na japonskom trhu. Má dĺžku 4 195 mm a je k dispozícii v hybridnej verzii s motorom 1.5 alebo so spaľovacím motorom 1.5 s pohonom oboch náprav.
Spomínate si ešte na Yaris Verso?
Možno si niektorí fanúšikovia Toyoty pamätajú minivan Yaris Verso, objemnejší Yaris prvej generácie. Tento model mal množstvo výhod, napríklad veľmi nízky prah kufra a ľahko sa dal prispôsobiť na prepravu postihnutej osoby na invalidnom vozíku. Od ukončenia jeho výroby uplynulo 15 rokov a od tých čias sa v Európe neobjavil model Toyoty z tohto segmentu. Ako istá náhrada sa v ponuke značky objavila Corolla Verso a potom samostatný kompaktný minivan – Toyota Verso.
Ponuka minivanov Toyoty segmentu B je však vo svete pomerne rozsiahla. Patria k nej modely Sienta, Porte, Spade, Avanza a Calya.
Sienta sa vyrába na platforme B v Japonsku a Indonézii a je k dispozícii v Japonsku a juhovýchodnej Ázii. Je dlhá 4,2 metra a výber pohonov zahŕňa hybridný motor 1.5 a spaľovací motor 1.5. Na tej istej platforme B vznikli aj Porte a Spade, dve ďalšie malé autá Toyoty pre japonský trh. Majú dĺžku 3 995 mm a 1,5-litrové benzínové motory.
Avanza sa vyrába v Indonézii a je určená pre ázijské trhy. Je to sesterský model Daihatsu Xenia s dĺžkou 4 140 alebo 4 200 mm, s benzínovými motormi 1.3 a 1.5. Minivan Toyota Calya je takisto výsledkom spolupráce s Daihatsu. Jeho dĺžka je 4 070 mm a benzínový motor 1.2 s výkonom 88 k.
Športovo-úžitkový Yaris
Budúci rok sa na európskom trhu objaví Yaris Cross, vďaka ktorému Toyota vstúpi na čoraz populárnejší trh B-SUV. Nový model má celkom iný dizajn ako Yaris, s ktorým sa delí o platformu GA-B a hybridný pohon 1.5 štvrtej generácie. Je aj výrazne dlhší (4 180 mm) a vyšší (1 560 mm) ako Yaris. Hybridný Yaris Cross s výkonom 116 k má zvýšenú svetlú výšku a inteligentný pohon všetkých štyroch kolies AWD-i, čo iba potvrdzuje, že aj napriek menším rozmerom ide o plnokrvné SUV a nie štylisticky vyladenú verziu mestského Yarisu.
V sortimente japonskej automobilky je už od minulého roku subkompaktné SUV – Toyota Raize, sesterský model Daihatsu Rocky. Značka Daihatsu, ktorej 100 % patrí spoločnosti Toyota, prispôsobila architektúru Toyota New Global Architecture (TNGA) pre potreby malých áut a vytvorila platformu DNGA, čiže Daihatsu New Global Architecture. Na tejto modulárnej plaforme bol postavený okrem iného aj crossover Toyota Raize. Vozidlo s dĺžkou 3 995 mm poháňa litrový benzínový motor s výkonom 98 k, spárovaný s automatickou prevodovkou CVT.
Bude aj malé kupé?
Kupé je typ karosérie, ktorá v ponuke Toyoty v segmente B veľmi chýba. I keď posledné roky ukazujú, že Toyota sa stále viac zaujíma o športové automobily. Svedčí o tom aj nedávna premiéra vlajkovej lode Supra, ktorá vlani pribudla ku kompaktnému GT86. Preto nemožno vylúčiť, že v dohľadnej budúcnosti k nim pribudne aj menší bratranec.
Predzvesťou malého športového kupé bol koncept S-FR, ktorý Toyota predviedla na autosalóne Tokyo Motor Show v roku 2015. V dizajne, ktorému je automobilka verná od začiatku, teda od čias legendárneho modelu Sports 800. Je to spojenie motora umiestneného vpredu a pohonu zadných kolies. V tomto prípade je to štvorvalcový radový motor 1.5 s priamym vstrekovaním paliva, výkonom 123 k a krútiacim momentom 148 Nm.
Aj keď osud Toyoty S-FR nie je známy, japonská značka nezanedbáva trh so športovými automobilmi, vrátane tých najmenších. V roku 2017 Toyota uviedla na trh novú sériu GR (Gazoo Racing), do ktorej už dnes patrí niekoľko športovo upravených modelov.
Je medzi nimi napríklad hot hatch Yaris GRMN z roku 2017 (založený na Yarise 3. generácie), nový Yaris s pohonom 4×4 a výkonom 261 koní, na japonskom trhu aj Aqua GR Sport a veľmi zaujímavý, u nás málo známy model Copen GR Sport. Je to roadster s dĺžkou 3 395 mm, ktorý patrí do triedy key car, ktorá je v Japonsku veľmi obľúbená.
NEPREHLIADNITE: