BMW M4 GTS Coupé: Supersilné kupé novej dimenzie

920

Pre puristov vysoko očakávaný extrémnejší variant modelu M3, teda ponovom M4, bol krátko po premiére konceptu predstavený. Nemá však len viac výkonu a menej kilogramov. Navyše sa vyrobí presne 700 kusov, z čoho až 300 poputuje za Veľkú mláku.

Vylepšený šesťvalec 3.0 TwinPower Turbo
Najväčším lákadlom M4 GTS Coupé je samozrejme výkon. Ten sa zodvihol z hodnoty 317 kW (431 k) a 550 Nm na celých 368 kW (500 k) a 600 Nm. Všetky kone sú dostupné pri 6250 ot./min, najvyšší krútiaci moment dosahuje v rozmedzí 4000-5500 ot./min.

Nárast výkonu spôsobil, že novému M-ku sa stovka objaví na tachometri už za 3,8 s, čo zabezpečuje tiež štandardne montovaná dvojspojková prevodovka, a najviac ukáže pôsobivých 305 km/h. Veď so sebou tiež vláči ľahších 1510 kg (DIN).

Bavoráci s novým GTS-kom zamierili tiež na Nordschleife, kde predviedli skvelý čas. M4 dokáže ‘Ring zdolať za 7.52 min, tejto verzii na to stačí len 7.28 min. A to je ešte menej než teoretický čas Giulie QV, ktorý vznikol spojením najlepších sektorových časov.

Vstrekuje benzín i vodu
Čo je však zaujímavé, je to, že posilnenie motora nebolo spôsobené len klasickým spôsobom – premapovaním a vylepšenými vnútornosťami. M4 GTS Coupé je totiž prvé auto v sérii, ktoré dostalo technológiu vstrekovania vody do sania.

Prítomná voda sa dostáva do valcov, kde už ako para chladí spaľovaciu komoru (zhruba o 27 °C), minimalizuje riziko detonačného horenia a zvyšuje kompresný pomer, čím môže turbo fúkať viac vzduchu.

Voda je uskladnená v päťlitrovej nádržke vzadu. Systém je bezúdržbový, stačí jedine dopĺňať samotnú kvapalinu. Jej spotreba závisí samozrejme od využívania automobilu.

Po vypnutí motora je všetka voda nasatá späť do nádrže predchádzajúc tak jej prípadnému zmrazeniu (nádrž je mrazuvzdorná). V prípade jej minutia je systém schopný adaptovať sa a predísť tak poškodeniu motora.

Odľahčovali, kde sa dalo
Najpoužívanejším materiálom pri odľahčovaní bol karbón. Svoju aplikáciu si našiel na exteriérových prvkoch ako predný nastaviteľný splitter, kapota, strecha spolu so zadnými difúzorom a krídlom.

Znižovanie hmotnosti pokračuje i v kabíne. Odľahčená je stredová konzola, panely dvier, prepážka oddeľujúca kufor od interiéru a predné sedadlá sú taktiež vyrobené z uhlíkom vystužených plastov. K tomu absentujú klasické madlá, dvere sa zatvárajú potiahnutím za textilné slučky.

Takou čerešničkou je tlmič výfukového systému, ktorý je vďaka titánovému prevedeniu o celých 20 % ľahší.

LED a OLED
Automobil ako taký je pomerne luxusne vybavený. Nechýba mu navigácia, klimatizácia, adaptívne svetlomety či parkovacie senzory. Popri vstrekovaní vody má však ďalšiu vychytávku, ktorá má premiéru v produkčnom modeli.

Ide o technológiu organických diód (OLED), ktoré tvoria absolútne nádhernú grafiku zadných svetiel. Na rozdiel od LED, ktoré M4 GTS Coupé využíva v predných svetlometoch, OLED nie sú bodovým zdrojom svetla, čím sa perfektne hodia svojím charakterom na opačnom konci karosérie. Navyše sú tak drobné, že do výšky merajú len 1,4 mm.

Mníchov pripravil najpotentnejšie M-ko všetkých čias.