BMW i Hydrogen NEXT načrtáva prvý vodíkový bavorák, ktorý spoznáme už o dva roky

373

Koncern BMW Group už nejaký ten piatok tvrdí, že jeho hlavnou prioritou je vývoj alternatívnych pohonov. To je samozrejme vidieť a niet o tom žiadnych pochýb. Okrem elektromobility sa však Bavori zaujímajú aj o vodíkový pohon. Dôkazom toho je aj koncept BMW i Hydrogen NEXT.

Napriek tomu, že BMW Group nepochybuje o dlhodobom potenciáli pohonov palivovými článkami, prejde ešte nejaký čas, kým sa do ponuky pre zákazníkov dostane sériové vozidlo poháňané technológiou vodíkových palivových článkov. Prvou lastovičkou by malo byť práve auto vychádzajúce z konceptu BMW i Hydrogen NEXT.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

V prvom rade musí klesnúť cena vodíka, ktorý bude vyrábaný vďaka „zelenej“ energii. Ďalej musí vzniknúť dostatočná infraštruktúra a následne na to musí výroba „vodíkových“ automobilov nabrať na obrátkach.

BMW i Hydrogen NEXT, ako funguješ?

Systém na palivové články používaný na pohon modelu BMW i Hydrogen NEXT vytvára 125 kW (170 k) elektrickej energie, ktorá pochádza z chemickej reakcie vodíka s kyslíkom z okolitého vzduchu. To znamená, že vozidlo následne vypúšťa do ovzdušia iba vodnú paru. Elektrický konventor umiestnený pod palivovým článkom upravuje napätie tak, aby bolo zhodné s elektrickým pohonom a s batériou na vyrovnávanie špičky, ktorú napája rekuperovaná energia pri brzdení ako aj energia z palivového článku.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Vo vozidle sa nachádzajú aj dve nádrže s tlakom 700 barov, do ktorých sa dovedna zmestí šesť kilogramov vodíka, čo zaručuje dlhý dojazd bez ohľadu na poveternostné podmienky. Tankovanie trvá iba 3-4 minúty. Vo vozidle BMW i Hydrogen pracuje piata generácia pohonnej jednotky eDrive, ktorá sa prvý raz predstaví v modeli BMW iX3. Batéria na vyrovnávanie špičky umiestnená nad elektrickým motorom dodáva extra dávku dynamiky pri predbiehaní a zrýchľovaní.

Celkový výkon systému 275 kW/374 koní chce BMW zaručiť typickú dynamiku, ktorou sú modely značky známe. Elektrický pohon na vodíkové palivové články sa v pilotnej fáze predstaví v malej sérii vozidiel vychádzajúcich z aktuálneho modelu BMW X5 a BMW Group ich plánuje predstaviť v roku 2022. Podľa odhadov BMW Group sa v závislosti od požiadaviek globálneho trhu a záujmu dostanú vozidlá pre zákazníkov poháňané technológiou s vodíkovými palivovými článkami na trh najskôr v druhej polovici tohto desaťročia.

BMW + Toyota aj naďalej

Aby bolo vodíkom poháňané vozidlo s palivovými článkami pripravené splniť technologické požiadavky do druhej polovice tejto dekády, nadviazali spoločnosti BMW Group a Toyota Motor Corporation spoluprácu v rámci úspešného partnerstva, ktoré trvá už od roku 2013.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Obaja výrobcovia spojili sily pri práci na systémoch pohonu na palivové články a na škálovateľných modulárnych komponentoch pre vodíkom poháňané vozidlá s palivovými článkami a uzavreli dohodu o spolupráci na vývoji produktu. Palivové články pochádzajúce zo spolupráce s Toyotou sa dostanú do vozidla BMW i Hydrogen NEXT spolu so zväzkom palivových článkov a celým systémom, ktorý vyvinula spoločnosť BMW Group.