TEST Toyota Aygo X: Mestský týpek

1943
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Keď najmenšiemu reprezentantovi japonskej značky pribudlo písmeno X, znamenalo to malý krok pre ľudstvo, ale veľký krok pre automobilku. Zmeny sú také veľké, že porovnávať Aygo s a bez písmena X nedáva zmysel. Jediné, čo ich spája, je určenie. Najviac sa mu páči v meste.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Dizajn je veľmi hravý a mladícky. Napokon tak, ako ste pri Aygu zvyknutí. Dvojicu úzkych svetlometov dopĺňa extrémne široký nárazník s nádychom terénnosti. Ten je prítomný aj po bokoch vďaka oplastovaniu lemov karosérie, najmä blatníkov. Absolútnym mestským protipólom sú kolesá. Videli ste na takomto malom aute niekedy 18-palcové disky priamo od výrobcu? Tak toto je extrém!

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pri pohľade zozadu je opäť dominantný práve nadrozmerný nárazník kombinujúci lesklú čiernu farbu s lakom karosérie. My sme skúšali Aygo X s lakovaním Zelená – kardamóm s oranžovými doplnkami. Po bokoch sa vynímajú dnes už relatívne neobvyklé zvislo umiestnené koncové svetlá a kufor je riešený veľmi šalamúnsky. Neskladá sa z kovových dverí a sklenej výplne, ide iba o sklo.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po ich otvorení sa vám sprístupní neveľkých 231 litrov batožinového priestoru s veľmi hlbokým dnom. Bežne takéto rozloženie kufra príliš nechválime, pretože je nepraktické, pokiaľ chcete prevážať kufre alebo iný väčší náklad. Pri Aygu X však kufre budete prenášať skutočne len núdzovo. Využívať ho budete skôr na nákupy a menší náklad. A preň je práve takéto dno len dobré. Aspoň sa vám nič nevykotúľa.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Čo najjednoduchšie…

… nie však nekomfortne. A aj v duchu tohoto hesla spolujazdcovo sedadlo nie je výškovo nastaviteľné, avšak vodičovo nastavíte akokoľvek len chcete. Navyše, sedenie za volantom je veľmi príjemné a poskytuje perfektnú oporu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Volant nastavíte len výškovo. Osobne by sme prijali aj hĺbkové nastavovanie, no pri aute tejto kategórie nejde o významný prehrešok. Mierne mi však prekážalo, že dvere sú v oblasti, kde si zvyknete vykladať lakte, neprekryté. Kov lakovaný vo farbe karosérie esteticky zapadá do celého konceptu, no ruku si oň opierať nebudete.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Testované Aygo X sme dostali v najvyššej výbave Limited. A po stránke digitálneho komfortu auto doslova excelovalo. Deväťpalcový multimediálny systém Toyota Smart Connect podporuje služby konektivity, bezdrôtové zrkadlenie smartfónu napríklad prostredníctvom Apple Car Play či perfektnú odozvu s peknou grafikou. Navyše, vďaka veľkosti samotného auta pôsobilo aj 9 palcov ako obrovská uhlopriečka.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Spotreba, ktorá fascinuje

Pod kapotu Toyota ponúka iba motor 1,0 VVT-i s výkonom 72 koní. Je dostupný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo automatom S-CVT s variabilne meniteľným prevodom. My sme dostali tú druhú. Spolupráca motora a automatu o sebe dáva vedieť akusticky najmä vtedy, keď akcelerujete. Po stlačení plynového pedála totiž prevodovka dovolí motoru väčšie otáčky, ktoré postupne znižuje plynulým zvyšovaním prevodu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Príjemne ma prekvapilo, že Aygo X ponúka aj manuálny režim prevodovky. Vtedy plynulý prevod virtuálne rozdelí na 7 stupňov, ktoré môžete preraďovať pádlami pod volantom. V tejto kategórii nevídané. Počas testovania sme však túto funkciu nevyužívali, pretože prevodovka vždy dokázala v automatickom režime spolupracovať s motorom v nižších otáčkach, ako sme to zvládali my.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

A práve vďaka neustálemu upravovaniu prevodu sme mohli jazdiť po meste aj 130-tkou s celkovou priemernou spotrebou 5,4 l/100 kilometrov. A áno, aj v diaľničnej rýchlosti je Aygo X až prekvapivo stabilné a sebavedomé. Navyše, aj s adaptívnym tempomatom! Napriek tomu, bude predovšetkým do mesta.

Základná cena modelu – Toyota Aygo X Active 1,0 VVT-i 5MT: 13 390 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Aygo X Limited 1,0 VVT-i AT: 19 290 €
EuroNCAP: 4* (2022)
Záruka: 3 roky / 100 000 kilometrov, 12 rokov proti prehrdzaveniu karosérie
Registračná daň: 33 €

Technické údajeToyota Aygo X
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:53 (72) / 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:93 / 4400
Prevádzkové vlastnosti
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:14,8
Spotreba - WLTP kombi novaná [l/100 km]:4,9 - 5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:21
Prevádzková hmotnosť [kg]:940 - 1015
Dĺžka [mm]:3700
Šírka [mm]:1740
Výška [mm]:1525
Rázvor [mm]:2430